آخرین حزب مخالف تاجیکستان برای پیگرد قانونی هدف قرار گرفت

معاون رئیس تنها حزب مخالف مجاز تاجیکستان توسط پلیس بازداشت شده است ، به اتهامات اوباشگری ، تنها چند هفته پس از وی خواستار تظاهرات برای شکایت از افزایش قیمت کالاهای اساسی مواد غذایی شده است.

خبرگزاری دولتی خوار گزارش داده است که بازداشت محمورود اودینایف از حزب سوسیال دموکرات یا SDPT در تاریخ 5 دسامبر در پی جابجایی پلیس در منطقه سینو ، واقع در لبه پایتخت ، دوشنبه ، رخ داده است.

به نظر می رسد اودینایف خیلی زودتر ، در حدود 21 نوامبر ، ناپدید شده است ، اما بر اساس گزارش رسانه های مطابق با مخالفان مستقر در خارج. این سیاستمدار یک دادخواست عمومی خطاب به شورای شهر دوشنبه برای برگزاری یک اعتصاب در 16 نوامبر تنظیم کرده بود.

این تجمع با هدف انعکاس احساسات عمومی در مورد افزایش چشمگیر اخیر هزینه برای بسیاری از کالاهای اصلی انجام شده بود. خریداران از افزایش 30 درصدی هزینه اقلام اساسی مانند آرد و شکر خبر داده اند. وابستگی تاجیکستان به واردات برای نیازهای غذایی این کشور را به ویژه در معرض فشارهای شدید تورمی مستلزم کاهش ارزش پول محلی ، سامونی ، در برابر دلار قرار داده است.

اودینایف همچنین قصد داشت از این تجمع به عنوان فرصتی برای صحبت در مورد اوضاع کارگران مهاجر در روسیه و وضعیت نابسامان سیستم بهداشتی درمانی این کشور استفاده کند.

“ما باید مشکلات مردم را حل کنیم. شاید در آینده خیلی دیر باشد ، اما در آن صورت مردم ما را نخواهند بخشید. “او در یک پست فیس بوکی با اعلام قصد مقامات دوشنبه گفت.

تجمعات در تاجیکستان امروزی کاملاً شنیده نشده است. رژیم رئیس جمهور امامعلی رحمان از قدرت مطلق برخوردار است و هیچ گونه مخالفتی را جنجالی نمی کند ، حتی نوع انتقادات ملایم فرموله شده توسط افرادی مانند SDPT – حزبی با منابع اندک و منابع ناچیز.

دیگر نیروهای مخالف ، مانند حزب رنسانس اسلامی تاجیکستان ، مدتهاست که خرد شده اند. بیشتر رهبران عالی آن حزب در سال 2015 زندانی شدند و صدها اگر هزاران نفر از طرفداران آن به تبعید فرار نکردند.

روشی که در آن بیماری همه گیر COVID-19 باعث وخیم تر شدن بحران اقتصادی طولانی مدت تاجیکستان شده است ، مقامات را حتی بیش از حد معمول در مورد احتمال بروز نارضایتی احتیاط کرده است. در حالی که تعداد بیشماری از شهروندان مجبورند با کاهش دسترسی به غذا ، بازگشت قطعی برق و افزایش بیکاری کنار بیایند ، هیچ کس مجاز نیست در مورد این مشکلات صریح صحبت کند.

انگیزه رسمی برای دستگیری اودینایف این است که وی ظاهراً صلح را برهم زده و نسبت به مقامات نظامی که قصد داشتند پسرش ، خبیبولو را برای انجام خدمت اجباری نظامی احضار کنند ، سوus استفاده می کرد. آژانس خبری دولتی می گوید اودینایف از احضار مکرر دادستانی برای رسیدگی به س questionsالات مربوط به آن حادثه خودداری کرده و متعاقباً به دنبال پنهان کردن از مقامات بوده است.

رحمتیلو زایروف ، رئیس SDPT در مصاحبه با روزنامه آسیا پلاس گفت كه اودینایف یك روز قبل از بازداشت گزارش شده با او تماس گرفت.

زویروف گفت: “او به من گفت كه به خاطر محكومیتش تحت تعقیب قرار گرفته و وقتی مقامات انتظامی به دنبال او آمدند مجبور به فرار شد.”

اودینایف در حال حاضر وکالت قانونی ندارد ، اما زویروف گفت که طرف اکنون به دنبال استخدام وکیل برای رسیدگی به پرونده است.