قزاقستان 1.8 میلیارد دلار برای مبارزه با COVID وام می گیرد

قزاقستان برای کمک به مقابله با عواقب همه گیر COVID-19 ، 1.8 میلیارد دلار از بانک های توسعه ای وام گرفته است.

مجلس عوام مجلس ، مجلیس ، در 24 نوامبر توافق نامه ای را برای وام بیش از یک میلیارد دلار از بانک توسعه آسیایی مستقر در فیلیپین و 800 میلیون دلار دیگر از بانک سرمایه گذاری زیرساخت های آسیایی مستقر در پکن تصویب کرد. سنا اکنون همان توافقات را در نظر خواهد گرفت.

یورولان ژاموبایف ، وزیر دارایی ، در توضیح هدف از انعقاد بدهی ، به نمایندگان مجلس گفت که بودجه برای درمان بیماران ویروسی کرونا ، با پرداخت هزینه های اضافی به پزشکان خط مقدم و ایجاد اشتغال از طریق حمایت از شرکت های کوچک و متوسط ​​، اختصاص می یابد.

ژاموبایف تأکید کرد که وام ها با شرایط ترجیحی تمدید می شوند. بدهی باید در مدت 10 سال با سود نرخ های پیشنهادی بین بانکی یورو یا Euribor به علاوه 0.5 درصد بازپرداخت شود. در واقع ، این معادل اعتبار بدون بهره است.

در همان روز ، مجلسی ها اصلاحیه های سنا در بودجه 23-222021 را امضا کردند که پیش بینی می کند نفت 35 دلار در هر بشکه باشد. پیش بینی کسری کسری به تولید ناخالص داخلی در سال 2021 برابر با 9.1 درصد است.

این بیماری همه گیر عواقب دردناکی برای قزاقستان داشته است ، اقتصاد این کشور به شدت به صادرات مواد اولیه از جمله نفت متکی است. در همین حال اقدامات محدود کننده اعمال شده توسط دولت فعالیت تجاری و مصرف کننده را بسیار محدود کرد.

طبق آمارهای بانک ملی در هفت ماه اول سال 2020 ، اقتصاد به صورت سالانه 2.9 درصد منقبض شده است. اما مقامات بر این باورند که از سرگیری فعالیت تجاری منجر به انقباض اندکی کوچکتر ، یعنی 2.3 درصد ، تا پایان سال خواهد شد.

مقامات و احزاب نزدیک به آن در ابتدا تلاش کردند تا مقیاس بحران COVID-19 را به یک امر بخش خصوصی تبدیل کنند. دفتر رئیس جمهور سابق نورسلطان نظربایف در ماه مارس بنیاد عمومی بیرگمیز را راه اندازی کرد و از تجار ثروتمند و اعضای عادی مردم خواست تا کمک مالی کنند. بنیاد خیریه خود نظربایف توپ را با کمک 200 میلیون تنگه (450 هزار دلار) تنظیم کرد. اما تا ماه ژوئیه ، که اوج شیوع آن در قزاقستان بود ، تمام پول تمام شد و ابتکار عمل کم شد.

هفته های اخیر شاهد افزایش مجدد موارد ویروس کرونا بوده است ، اما نور سلطان متعهد شده است که به منظور جلوگیری از آسیب بیشتر به اقتصاد ، از سرگیری اقدامات شدید قفل جلوگیری کند.