چشم اندازها | چرا من نقشه قره باغ را ترسیم می کنم

امروز وقتی دولت ها دروغ می گویند یا اغراق می کنند ، خصوصاً در مورد موضوعی حساس به اندازه حرکات در میدان جنگ ، روزنامه نگاران ابزاری جدید برای تأیید ادعاهای بحث برانگیز و رد اطلاعات نادرست دارند.

از ردیابی موشک روسی که هواپیمای مالزیایی را بر فراز شرق اوکراین در سال 2014 سرنگون کرد تا شناسایی کردن زمان و مکان یک قتل عظیم 2018 توسط سربازان در کامرون ، موقعیت جغرافیایی – توانایی عبور از فیلم های مرجع با تصاویر موجود ، اغلب به صورت دستی – انقلابی در روزنامه نگاری ایجاد کرده است.

این ابزارهای پزشکی قانونی دیجیتال برای تجزیه و تحلیل جنگ بین ارمنستان و آذربایجان ، جایی که مردم هر دو طرف تمایل دارند باور کنند – یا حداقل بدون ارزیابی آنها را تقسیم می کنند – ادعاهای گاه وحشیانه دولت خودشان ضروری شده است.

من متخصص قفقاز نیستم. هنگامی که جنگ فعلی بر سر قره باغ کوهستانی در 27 سپتامبر آغاز شد و وزارت دفاع آذربایجان شروع به اشتراک گذاری ده ها و صدها فیلم ویدیویی کرد که توسط هواپیماهای بدون سرنشین مسلح آن انجام شد ، من درک درستی از درگیری ، بازیگران ، توانایی ها و پیامدهای آن نداشتم. اما من می دانستم که تجربه من – داشتن مهارت های عالی در مکان یابی موقعیت مکانی در چندین سال گذشته به عنوان یک سرگرمی و یک ابزار تحلیلی – می تواند برای افرادی که می خواهند تبلیغات خود را از هر دو طرف انجام دهند ، مفید باشد.

فیلم های موقعیت جغرافیایی معمولاً با شناسایی نشانه های خاص مانند تپه های موجود در پس زمینه یا چندین ساختمان در ارتباط با یکدیگر و جستجوی دستی تصاویر ماهواره ای برای مکان هایی که با این ویژگی ها مطابقت دارند شروع می شود. کاری زمان بر است.

موقعیت دفاعی ارمنستان
شناسایی موقعیت دفاعی ارمنستان در بالای کوه با مقایسه قله های مختلف.

در روز اول جنگ ، من با تماشای فیلم های هواپیماهای بدون سرنشین آذربایجانی شروع کردم اعتصاب می کند در نزدیکی مارتاكرت و ماتاغیس. با استفاده از مختصات ترانشه هر دو طرف ، که به وضوح در Google Earth قابل مشاهده بود ، توانستم تایید که نیروهای آذربایجانی از خطوط دفاعی اول عبور کرده اند. (تصاویر ماهواره ای تاریخی Google Earth شخص را قادر می سازد تغییرات را با گذشت زمان ردیابی کند.)

با روشن شدن مقیاس جنگ ، من نقشه کشیده طول خط مقدم ، ردیابی سنگرهای ارمنستان و آذربایجان و ارسال پرونده ها به صورت آنلاین تا دیگران بتوانند آنها را بارگیری و استفاده کنند. اگرچه خسته کننده بود ، اما کمبود پوشش درخت تضمین می کرد که ردیابی تقریبی 315 کیلومتر از سنگرها نسبتاً ساده بود. آنها به وضوح در تصاویر Google Earth قابل مشاهده بودند.

بعد از موقعیت جغرافیایی چند حادثه ، من یک سیستم اساسی برای نشان دادن کنترل منطقه را فهمیدم. انداختن پین ها جایی که تصاویر حضور آذربایجانی را تأیید می کند نشان می دهد که آنها تا چه حد پیشرفت کرده اند. در اینجا من هم به تلاش خودم و هم به کار عالی بیش از دوازده فرد ماهر دیگر ، برخی ناشناس ، که در حال چاپ آنلاین تحقیقات خود هستند ، اعتماد کردم. چنین همکاری هایی حیاتی است. هر یک از مشارکت های ما باید قابل تکرار و شفاف باشد ، به این مجموعه گمشده اجازه می دهد تا یک پایگاه داده بسیار بزرگتر و پیچیده تر از حوادث تأییدشده برای آنچه به تنهایی انجام می دهد ، ایجاد کند.

خدمه یورونیوز
مشخص كرد كه كجا خدمه یورونیوز كه در ارتش آذربایجان قرار داشت ، تقریباً مورد اصابت موشك هدایت شونده ضد تانك ارمنستان قرار گرفت.

پس از بررسی تصاویر هواپیماهای بدون سرنشین ، می توان سرزمین هایی را که آذربایجانی ها تصرف کرده اند ، نحوه حملات هوایی تخمین زد زده اند هم موقعیت های عقب و خط مقدم ارمنستان ، و کدام پایگاه های هوایی است هواپیماهای بدون سرنشین آذربایجانی استفاده می کنند. باکو همچنین ادعای سرزمین ها را بدون ارائه شواهد کرده است. رئیس جمهور الهام علی اف به طور منظم لیست توییت ها “شهرهای آزاد شده” که قابل تأیید نیستند.

به همین ترتیب ، اما به ندرت ، از تصاویر ارسالی توسط نیروهای ارمنی می توان استفاده کرد نشان دادن حدود پیشروی آذربایجان. اما از آنجایی که آذربایجان به وضوح در میدان جنگ پیروز می شود ، انتشار فیلمهایی که می توانند برای شناسایی خسارات ارضی استفاده شوند ، به نفع ارمنستان نبوده است. رسانه های ارمنستان همچنین به طور مداوم قسمت هایی از تصاویر خط مقدم را که می توانند برای موقعیت جغرافیایی استفاده شوند ، تار می کنند. البته با موفقیت محدود.

میله ها تصاویر خط مقدم را تار می کند
زمینه تاری در این گزارش رسانه های ارمنستان شناسایی مکان را دشوارتر می کند.

سربازان هر دو طرف نیز در حال ارسال فیلم و عکس هستند و به ما اجازه می دهند حوادث و موقعیت های خارج از آنچه دولت ها می خواهند ببینیم را ترسیم کنیم ، از جمله مزدوران سوری که برای آذربایجان می جنگند ، که حضور آنها را به طور کامل انکار می کند. فیلم منتشر شده در شبکه های اجتماعی نیز شواهدی از جنایات جنگی ، از جمله حمله موشکی به مناطق غیرنظامی از هر دو طرف و فیلم ها را تأیید کرده است که توسط محققان در بلینگکت و سرویس روسی بی بی سی، این نشان می دهد که سربازان آذربایجانی دو مرد ارمنی را اعدام می کنند. با استفاده از داده های ماهواره مادون قرمز از Sentinel Hub ، سرویس تصویربرداری ماهواره ای رایگان ، همچنین ما می توانیم دیدگاه دقیق و به روز از محل آتش سوزی در جنگل های قره باغ کوهستانی داشته باشیم ، پنجره ای دیگر جایی که حملات هواپیماهای بدون سرنشین ، توپخانه و آتش سوزی رخ داده است. (هر دو طرف طرف دیگر را به استفاده از بمب های جنجالی فسفر سفید متهم می کنند ، که می تواند آتش سوزی های بزرگی را به وجود آورد.)

البته تکیه بر فیلم های تبلیغاتی دولت و شبکه های اجتماعی مشکلاتی را ایجاد می کند. فیلم می تواند چند روز یا حتی چند هفته قبل از انتشار باشد. ما فقط آنچه مشترک هستند را می بینیم – که بسته به اهداف ایالت ، می توانست به سرعت منتشر یا به تأخیر بیفتد. بنابراین نقشه های ما پیشرفت روزمره ارتش آذربایجان و نه تصویری از خطوط مقدم را در هر لحظه نشان نمی دهد بلکه تصدیق روز به روز مواضع آنها را نشان می دهد.

اما با تلاش هر دو طرف در تبلیغات با شدت زیاد ، تأیید تصرفات ارضی ارزش دارد. آذربایجان اغلب ادعاها این کشور بدون مدرک قلمرو را تصرف کرده است ، فیلم هایی را روزها یا هفته ها بعد منتشر می کند و گاهی اوقات هرگز. در همان زمان ، ارمنستان به طور معمول ادعا می کند که آذربایجانی ها در مورد پیشرفت های خود دروغ می گویند ، و گاهی ادعا می کنند که هنوز قلمروهایی را که ما در اختیار داریم تایید شده هفته ها قبل گرفته شده بود

اعلامیه های رسمی شاخص های ضعیفی از اوضاع میدانی هستند. نقشه های ما جنگ اطلاعاتی را قطع می کند و ثابت می کند که سرزمینی که آذربایجان تصرف کرده بسیار بزرگتر از سرزمینی است که ارمنستان پذیرفته است از دست می دهد.