آذربایجان به عنوان بخشی از توافق آتش بس با ارمنستان کنترل منطقه نهایی را دوباره در دست می گیرد

با تحویل منطقه لاچین ، آذربایجان اکنون کنترل تمام سرزمینهایی را که در توافق نامه آتش بس با ارمنستان و روسیه در 10 نوامبر به دست آورد ، به دست گرفت.

نیروهای آذربایجانی پس از نیمه شب اول دسامبر وارد لاچین شدند. وزارت دفاع ویدئویی از ایستادن گروهی از سربازان را منتشر کرد ، در حالی که هوا هنوز تاریک بود ، مقابل یک ساختمان اداری با پرچم آذربایجان که بالای آن برافراشته شده بود.

لاچین آخرین سرزمینی بود که در نتیجه توافق آتش بس ، پس از سقوط اقدم در 20 نوامبر و کلباجار در 25 نوامبر تحویل داده شد. در جنگ پیش از توافق ، آذربایجان قبلاً کنترل چهار سرزمین دیگر را نیز به دست گرفته بود. نیروهای ارمنی – فضولی ، جبرائیل ، زنگیلان و گوبادلی – و همچنین بخشی از قره باغ کوهستانی را اشغال کرده بودند.

لاچین همچنین سرزمینی بود که پس از پیروزی در جنگ اول ، در دهه 1990 ، توسط ارمنی ها به شدت آباد شد و تا این سال حدود 10 هزار نفر جمعیت داشت. همچنین شامل “راهرو لاچین” است ، تنها راهی که اکنون ارمنستان را به مناطق تحت کنترل ارامنه قره باغ متصل می کند. بر اساس توافق نامه 10 نوامبر ، یک راهرو لاچین به عرض پنج کیلومتر باقی می ماند و توسط نیروهای صلح روسیه کنترل می شود.

ابهام در مورد آن دالان ، پارامترهای دقیق و حاکمیت آن ، باعث ایجاد سردرگمی زیادی قبل از واگذاری شد و ساکنان به طور مکرر پیام های متفاوتی در مورد اینکه آیا خانه هایشان به آذربایجان واگذار می شود ، دریافت کردند.

در 26 نوامبر ، مقامات محلی به ساکنان شهر لاچین ، که جاده از آن عبور می کند ، گفتند که آنها باید تا 1 دسامبر ترک کنند ، اما روز بعد آنها خلاف این حرف را می زدند.

در پایان ، به نظر می رسد اکثریت ساکنان آنجا را ترک کرده اند ، اما برخی دیگر – در لاچین (که ارمنی ها آن را Berdzor می نامند) و دو روستای دیگر ، سوس و آغاونو – باقی مانده اند. “این سه شهرک توسط کنترل می شود [Russian] نیروهای حافظ صلح ، اما راهرو هنوز در منطقه کاشاتاق واقع شده است [the Armenian name for Lachin]، که به آذربایجانی ها تحویل داده شد. “، رئیس دولت کاشاتاق ، مشق آلاوردیان ، در مصاحبه اول دسامبر با وب سایت خبری گره های قفقازی گفت. “من نمی دانم که چگونه آن را تفسیر کنم ، فقط می توانم بگویم که تا امروز من رئیس دولت باقی مانده ام ، و صلحبانان روسی راهرو را کنترل می کنند.”

شهردار لاچین در تاریخ 1 دسامبر به رسانه های محلی گفت که صلحبانان روسی گفته اند که نباید هیچ پرچمی در این شهر به اهتزاز درآید ، بنابراین مقامات محلی پرچم جمهوری قره باغ قره باغ را که به رسمیت شناخته نشده است ، پایین کشیدند. سرگرد ، نارک الکسانیان ، همچنین گفت که هیچ سرباز آذربایجانی در این شهر وجود ندارد. (مشخص نبود که سربازان آذربایجانی عکس خود را با پرچم خود از کجا انجام دادند.) الکسانیان همچنین گفت که حداقل 200 نفر از ساکنان این شهر بودند.

در میان مدت ، سرنوشت لاچین حتی وحشتناک تر است.

الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان در اول دسامبر گفت آذربایجان در نظر دارد جاده جدیدی ایجاد کند که شهر لاچین را به دامن خود بیندازد تا دوباره این شهر توسط آذربایجان کنترل شود و ساکنان سابق آن بتوانند برگردند.

علی اف گفت: “شهر لاچین در وسط راهرو فعلی باقی مانده است.” “در گفتگوها با رئیس جمهور روسیه گفته ام که شهر لاچین نیز باید به ما بازگردانده شود. بنابراین ما در حال ساخت یک راهرو جدید هستیم. ایجاد مسیری برای کریدور جدید متصل به قره باغ با ارمنستان و ساخت آن. پس از تعیین پارامترهای راهرو جدید ، شهر لاچین به ما باز خواهد گشت. “

علی اف گفت وقتی ارمنی ها منطقه را تصرف کردند ، اندکی بیش از 50 هزار نفر در آنجا زندگی می کردند. وی گفت: “هم اکنون ، جمعیت منطقه لاچین به 80،000 نفر رسیده است” ، و ظاهراً در رشد خانواده های آواره از منطقه تأثیرگذار است. وی گفت: “البته ، یکی از اهداف اصلی ما بازگشت مردم از لاچین به لاچین خواهد بود.”

براساس یکی از برآوردهای بین المللی مشترک شركت Eurasianet به شرط ناشناس ماندن ، سرزمینهایی كه آزربایجانیها بر آنها كنترل مجدد یافته اند محل زندگی حدود 34000 ارمنی بوده است. آرتاک بگلاریان ، مدافع حقوق بشر قره باغ ، گفت که حدود 40،000 نفر در نتیجه جنگ بی خانمان شده اند.