ازبکستان آزمایش واکسن چینی را آغاز می کند

مقامات گفته اند كه ازبكستان قرار است آزمايشات واكسن ويروس كرونا توليد شده در چين را آغاز كند ، با اينكه تاشكند راهي براي خارج شدن از بيماري همه گير طراحي مي كند ، چندين جايگزين در حال بررسي است.

وزیر نوآوری ایبروخیم عبدوراخمونوف گفت رسانه خصوصی Kun.uz در تاریخ 9 نوامبر که متخصصان چینی هفته گذشته با دوز واکسن تولید شده توسط آنهویی Zhifei Longcom Biopharmaceutical وارد پرواز شده اند.

حدود 5000 داوطلب ازبکی در آزمایشات فاز سه این واکسن شرکت می کنند. نیمی از آنها دوز دریافت می کنند ، نیمی دیگر دارونما.

این اولین بار است که واکسن – یا هر واکسنی برای این موضوع – روی شهروندان ازبک آزمایش می شود. داوطلبان حق پرداخت خواهند داشت.

وزارت توسعه نوآورانه ، که بیش از وزارت بهداشت بر آزمایشات نظارت دارد ، گفته است که ازبک ها امتحان هرچه بیشتر واکسن ها مهم است. عبدوراخمونوف “تنوع ژنتیکی” بین کشورهای مختلف و سویه های مختلف ویروس کرونا را برای این روش چند برداری ذکر کرد.

تاشکند سفارش داده شده 35 میلیون دوز واکسن روسیه ، Sputnik V ، در ماه سپتامبر است و امیدوار است که تا پایان سال 10 میلیون دوز دریافت کند. اما روسیه در بالا بردن میزان تولید ، زنگ مشکل داشته است گزارش شده در 3 نوامبر. و در حالی که مقامات از قبل آماده سازی دقیق برای آموزش پرسنل و آماده سازی کلینیک ها برای آزمایش های قریب الوقوع چین ، آنها جزئیات Sputnik V را ارائه نداده اند.

قزاقستان همسایه ، با جمعیت بسیار کمتر از ازبکستان ، دارای این جمعیت است سفارش داده شده در حال حاضر فقط 2 میلیون دوز واکسن روسی است.

عبدوراخمونوف گفته است که دولت وی همچنین در حال بررسی واکسنهایی است که توسط شرکت دارویی آمریكا Moderna و غول انگلیسی-سوئدی AstraZeneca در دست تولید است..

وزارت نوآوری گفت اگر 15 درصد از دریافت کنندگان از عوارض جانبی رنج ببرند ، واکسن برای مطالعه بیشتر ارسال خواهد شد. اگر این تعداد به 30 درصد برسد ، آزمایشات متوقف می شوند.

ازبکستان مانند قزاقستان این را گفته است قصد دارد خود واکسن ملی تولید کند. اما در حالی که نامزد قزاقستان در لیستی از سازمان بهداشت جهانی قرار دارد به طور منظم به روز می شود بوده است تست محور توسط مقامات ایالتی ، از زمان اجرای این پروژه ازبک شنیده شده است آخرین ذکر شده توسط Hساعتوزارت بهداشت در ماه سپتامبر.

اشتیاق تاشکند برای پذیرش واکسن های تولید شده در خارج از کشور ممکن است ناشی از واقعیت های اقتصادی سخت باشد.

قبل از همه گیری ، ازبکستان رشد مبتنی بر اصلاحات در داخل و خارج از کشور هیجان ایجاد کرده بود.

در حالی که پیش بینی نمی شود اقتصاد امسال کوچک شود ، این حرکت از بین رفته است. ناآرامی های کارگری در مورد حقوق پرداخت نشده به طور گسترده ای گزارش شده است ، اگر رسماً تأیید نشود. فیلم های ویدئویی در اوایل این ماه جمعیتی که به دلیل کار برای کارگران به سمت کارخانه متالورژی در حال خرد شدن بودند ، کاربران محلی شبکه های اجتماعی را شوکه کرد. حتی آمار رسمی بیکاری ، که اصولاً محافظه کارانه است ، امسال در بازگشت کارگران مهاجر از روسیه و قزاقستان افزایش یافته است.

رئیس جمهور شوکت میرضیایف اشاره کرده است که ازبکستان باید باقیمانده بیماری همه گیر را بدون استفاده از محدودیت های شدید در حرکت و شرکت های خصوصی که دو قفل قبلی را مشخص می کند ، هدایت کند.

در 9 نوامبر داروی دو نفره Pfizer و BioNTech اعلام کرد واکسن آنها در بیش از 90 درصد 43،500 داوطلب در شش کشور محافظت کرده است. با این حالبسیاری از تحولات مثبت با هشدارهایی مبنی بر پیچیده بودن توزیع مواد مخدر و ترس از ممكن است كشورهای در حال توسعه برای دستیابی به موثرترین واكسن ها جبران شوند.

وزارت نوآوری اعلام کرد آزمایش های ازبکستان در مورد واکسن آنهویی ژیفی حداقل یک سال ادامه دارد ، اما بعید به نظر می رسد تاشکند برای شروع توزیع گسترده منتظر این مدت باشد.