ازبکستان: فشار بر رسانه ها موجب واکنش بین المللی می شود

تلاش های تنظیم کننده رسانه های دولتی ازبکستان برای سانسور درگیری دولت برای تأمین منابع برق و گاز مطمئن برای خانوارها ، انتقادات اعضای جامعه بین المللی مربوط به بازگشت احتمالی به اقدامات سرکوبگرانه را به همراه داشته است.

نامه های هشدار دهنده نیز در اوایل این هفته به رسانه هایی که در مورد مغایرت آمار رسمی برای ارقام COVID-19 گزارش می دهند ، صادر شده است.

آژانس اطلاع رسانی و ارتباطات جمعی یا AIMK در نامه خود به Kun.uz به تاریخ 23 نوامبر ، به رسانه هشدار داد كه مقاله ای درباره مقدمات فصل گرما “به صورت یك طرفه و تحت تأثیر احساسات” تهیه شده است.

AIMK گفت: درج یک نقل قول در یک مقاله – “ترک یک ملت بدون برق و گاز در قرن 21 یک جرم غیرقابل بخشش است” – Kun.uz با نقض قوانین رسانه ای ممنوعیت انتشار محتوایی را که به نظر می رسد باعث ایجاد احساسات منفی در بین مردم می شود ، می کند. در نامه هشدار دهنده آن

تنظیم کننده مشخص نکرد که چه اقداماتی را می توان اتخاذ کرد.

چهار نشریه آنلاین دیگر ، Podrobno ، Gazeta ، داریو و دوباره پست کردن، اخطار مشابهی را در مورد پوشش COVID-19 چند روز قبل دریافت کرد. شکایت در آن نمونه مربوط به نحوه استناد به این دو وب سایت در عدم اختلاف تعداد بیماران ویروسی کرونا بود که توسط وزارت بهداشت و دولت ریاست جمهوری گزارش شده است.

وزارت بهداشت در 17 نوامبر گزارش داده بود که 2،123 نفر تحت ویروس کرونا قرار دارند ، در حالی که سرویس مطبوعاتی رئیس جمهور به 6570 بیمار اشاره کرد. این تفاوت قابل توجه است زیرا مشخص نیست که دولت از زمان آغاز شیوع بیماری در هرجای دیگر کاملاً شفاف بوده است.

بعداً وزارت بهداشت با صدور توضيحي ادعا كرد كه تعداد بيشتر نه تنها به بيماران تشخيص داده شده با ويروس كرونا ، بلكه به بيماران با بيماري هاي حاد تنفسي حاد كه تشخيص COVID-19 براي آنها تأييد نمي شود اشاره دارد.

Gazeta این توضیحات را در وب سایت خود اجرا کرد ، اما این برای جلوگیری از سرزنش AIMK که آن و سایر نشریات را به انتشار اطلاعات بر اساس داده های تایید نشده متهم کرد ، کافی نبود.

همه رسانه ها بیانیه هایی در اعتراض به آنچه كه مقامات تلاش كرده اند برای تحت فشار قرار دادن آنها و محدود كردن آزادی های مطبوعات اعتراض كنند.

آنها در اعتراض خود توسط سفیر آمریكا دانیل روزنبلوم مورد حمایت قرار گرفتند كه وی برای ابراز ناامیدی از “اقدامات اخیر انجام شده توسط [the] آژانس اطلاعات و ارتباطات جمعی تحت فشار است [independent] خروجی های رسانه.”

“برای موفقیت ، اصلاحات جاه طلبانه ازبکستان نیاز به مطبوعات آزاد و آزاد دارد. فشار AIMK با این سازگار نیست ، “سفیر نوشت در 28 نوامبر.

تیم تورلوت ، سفیر انگلیس نیز چنین ابراز نگرانی کرد.

“من متعجب و ناراحت از دیدن چگونگی [AIMK’s] به نظر می رسد اخیراً رویکرد حمایت از توسعه رسانه های جمعی تغییر کرده است. یک جامعه دموکراتیک بدون یک رسانه قوی و آزاد ساخته نمی شود. ” نوشت در توییتر.

مأموریت های سازمان ملل و اتحادیه اروپا در تاشکند نیز به همین ترتیب وزن خود را به پشت مغازه ها انداختند.

AIMK به این انتقادات اعتراض کرده و گفته است که کاملاً حق دارد از رسانه ها بخواهد که قوانین ملی را در مورد خودداری از دامن زدن به تنش و نارضایتی عمومی حفظ کنند.

AIMK گفت: “آژانس متقاعد شده است كه هدف اصلی روزنامه نگاری انتقال مسئولیت پذیر اطلاعات كاملاً تأیید شده و عینی است كه در آن همه دیدگاه ها ارائه می شود.”

رافائل ستاروف ، تحلیلگر سیاسی گفت ، با این حال ، لازم است که این قسمت را به عنوان بخشی احتمالی از مبارزه درون نخبگان در نظر بگیریم.

“در ساختارهای قدرت احزاب درگیری وجود دارد. به خصوص در دفتر رئیس جمهور. “ستاروف به Eurasianet گفت. “یکی از آنها معتقد است که AIMK اغلب” طرف رسانه ها را گرفته است “. و اینکه بدین ترتیب ظاهراً جایگاه مقامات را در نزد جامعه تضعیف می کند. AIMK در تلاش است تا زنده بماند و ثابت کند که برای ادامه حیات خود به عنوان یک نهاد دولتی لازم است. ”