برای عمل ای وی اف به کجا مراجعه کنیم؟

یکی از رایج‌ترین راه‌های درمان ناباروری در بسیاری از کشورهای جهان، استفاده از روش لقاح آزمایشگاهی یا آی‌وی‌اف (IVF) است که به‌عنوان روشی پرطرفدار در مراکز ناباروری ایران به شمار می‌رود. درواقع، درصد موفقیت قابل قبول IVF و هزینه و خطرات نسبتاً پایین آن موجب شده که این تکنیک، برای درمان نازایی بسیاری از زوج‌ها مورد استفاده قرار گیرد. وجود پزشکان متخصص و همچنین مراکز ناباروری متعدد با سوابق و تجارب درخشان در ایران، تمایل بیماران خارجی را برای طی کردن مراحل درمان ناباروری در این کشور افزایش داده است.

 بهترین مراکز IVF در ایران

یکی از بهترین مراکز آی‌وی‌اف در ایران، مرکز فوق تخصصی درمان ناباروری ابن‌سینا تهران نام دارد که برخی از خدمات آن شامل درمان سقط مکرر، انجام لقاح آزمایشگاهی یا IVF، انواع درمان‌های جایگزین (اهدای اسپرم، اهدای تخمک و اهدای جنین) و… می‌باشد. مرکز رویان تهران نیز با راه‌اندازی بانک تخمدان، تولد نخستین نوزاد حاصل از تکنیک ISCI در ایران، تولد نخستین نوزاد حاصل از PGD در کشور و… یک قطب تحقیقاتی در سطح بین‌المللی محسوب می‌شود. در شهر مشهد می‌توان از خدمات تخصصی و فوق‌تخصصی مرکز درمانی نوین مشهد به‌ویژه درمان‌های ناباروری، سقط مکرر، سلامت جنین پیش از لانه‌گزینی و… بهره‌مند شد. همچنین مرکز باروری و ناباروری اصفهان به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین مجموعه‌های کشور در زمینه نازایی، علاوه‌بر آی‌وی‌اف به ارائه خدماتی مانند سرکلاژ، هیستروسکوپی، رحم جایگزین، سندرم هایپراستیمولیشن لاپاراسکوپی، آمنیوسنتز و… می‌پردازد.

 

یزد؛ قطب درمان ناباروری در ایران

این استان دارای مراکز تحقیقاتی و درمانی ناباروری در سطح استانداردهای بین المللی و نیز برخوردار از اساتید برجسته ای همچون «دکتر عباس افلاطونیان؛ بنیانگذار روش IVF در درمان ناباروری در ایران» و سایر اساتید نام آشنا می باشد که مراجعه فراوان بیماران از شهرهای مختلف کشور و حتی کشورهای خاورمیانه مانند عراق، عمان، امارات، قطر، افغانستان و به منظور درمان ناباروری، گواه این مدعاست.

بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی مادر یزد به‌عنوان یکی از بهترین مراکز درمان نازایی به‌ویژه IVF در ایران، بخش‌های مجهزی مانند بخش نازایی، رادیولوژی، آی‌وی‌اف، اتاق زایمان، جراحی زنان، اتاق عمل، داروخانه و… دارد. پژوهشکده علوم تولیدمثل یزد هم با کسب عنوان «قطب علمی و اصلی ایران در زمینه تولیدمثل و درمان ناباروری» طی سال 1379، به درمان مشکلات ناباروری زوجین به کمک روش‌های میکرواینجکشن، IVF، IVM، IUI، ISCI، کشیدن تخمک، فریز تخمک و… می‌پردازد.

مراحل درمان IVF

استفاده از روش ای وی اف شامل چند مرحله اصلی می‌باشد که مجموعاً حدود 4 الی 6 هفته زمان می‌برد. این مراحل عبارتنداز:

·         معاینات و بررسی‌های اولیه

·         تحریک تخمک‌گذاری با داروهای هورمونی

·         عمل پانکچر یا استخراج تخمک

·         نمونه‌گیری از اسپرم

·         قراردهی سلول‌های جنسی تخمک و اسپرم در نزدیکی هم در محیط کشت آزمایشگاه

·         تشکیل سلول لقاح‌یافته یا سلول تخم

·         انتقال سلول تخم به رحم پس از 2 الی 5 روز (انتقال جنین)

·         آغاز فرآیند لانه‌گزینی و انجام تست حاملگی جهت اطمینان از بارداری

 

راه های افزایش شانس موفقیت عمل آی وی اف

در پاسخ به این سؤال که چگونه شانس موفقیت آی‌وی‌اف را بالا ببریم، باید گفت عوامل مختلفی روی افزایش احتمال موفقیت یا شکست IVF اثر می‌گذارد؛ ازجمله راه‌های افزایش شانس موفقیتIVF ، موارد زیر می‌باشد:

·         انتخاب بهترین مرکز ناباروری باتوجه به درصد موفقیت اعلام‌شده از سوی مراکز

·         انتخاب پزشک متخصص و باتجربه در درمان ناباروری

·         دقت کافی و سرعت عمل بالای انتقال جنین

·         انجام تشخیص ژنتیکی قبل از پیوند (تست PGD) و غربالگری ژنتیکی قبل از پیوند (تست PGS)

·         مصرف مولتی‌ویتامین و اسیدفولیک طبق تجویز پزشک

·         بررسی اولیه رحم به‌منظور تشخیص هرگونه فیبروم یا پولیپ

·         انجام برخی آزمایش‌ها و تست‌های پیش از انتقال جنین

·         تخلیه و پاک‌سازی لوله‌های رحمی از مایع هیدروسالپنکس

·         بررسی ذخیره تخمدان و همچنین انجام آزمایش اسپرم جهت اطمینان از کیفیت بالای تخمک و اسپرم

·         اجتناب از مصرف سیگار و الکل

·         رژیم غذایی مناسب

·         دوری از استرس و اضطراب

البته برخی موارد موجب شکست IVF است که شامل بالا رفتن سن و کاهش توانایی رحم، شکل نامناسب و کیفیت پایین اسپرم، مشکلات رحمی، تنبلی تخمدان، سبک زندگی نامناسب، آندومتریوز، کیست و پولیپ، عفونت و… می‌شود.

 

وب‌سایت رادینا سلامت با فعالیت در زمینه توریسم درمانی، مراکز درمانی معتبر را به علاقه‌مندان معرفی می‌کند و امکان ارتباط با پزشکان متخصص را برای بیماران فراهم می‌سازد. جهت اطلاع از خدمات این مجموعه، آشنایی با پکیج‌ها و رزرو نوبت می‌توانید به سایت رادینا سلامت مراجعه کنید.