تاجیکستان به نظر می رسد از تجارت آنلاین کاسته شود

مقامات در تاجیکستان به عنوان راهی برای افزایش درآمد حاصل از بودجه ، بار دیگر مالیات بر شرکت های اینترنتی را در نظر گرفته اند.

روزنامه آسیا پلاس در تاریخ 2 نوامبر به نقل از وزیر دارایی فیض الدین کاخورزودا نوشت که مجلس عوام پارلمان تغییراتی را در کد مالیات تصویب کرده است که مسئولیت معاملات آنلاین بین المللی را گسترش می دهد.

این ایده چند سالی است که مطرح شده است. در سال 2018 ، این کمیته مالیاتی بود که با این ایده روبرو شد که شرکتهایی مانند Google ، Facebook ، Microsoft ، Booking.com ، خدمات خرده فروشی آنلاین چینی AliExpress و دیگران را مجبور به پرداخت مالیات در داخل تاجیکستان کند. در آن زمان وزارت دارایی این ایده را رد کرد.

اما نصرت الله داولتزودا ، رئیس کمیته مالیات ، این پیشنهاد را در فوریه احیا کرد.

“شرکت های خارجی با ارائه خدمات به شهروندان ما سود کسب می کنند. ما باید یک چارچوب قانونی مناسب ایجاد کنیم ، به طوری که [foreign companies] قادر به ثبت نام و پرداخت مالیات هستند. “داولتزودا به خبرنگاران گفت.

چند گزینه در مورد چگونگی رفع این روزنه مطرح شد. یکی از آنها به راحتی افزایش تعرفه اینترنت در سراسر کشور بود. مورد دیگر این بود که مصرف کنندگان از خدمات شرکت های آنلاین ملزم به پرداخت مالیات فروش می شوند.

راه حل توافق شده در عوض این است که هر شرکتی که در مقابل پرداخت به مشتریان داخل تاجیکستان خدمات ارائه می دهد ، همانطور که داولتزودا پیشنهاد کرده است ، در کمیته مالیات ثبت نام کند.

کاخرزودا گفت که هنگام تهیه تغییرات در قانون ، تجربه روسیه ، ازبکستان ، بلاروس و چندین عضو اتحادیه اروپا مورد مطالعه قرار گرفت.

یک منبع در کمیته مالیات به Eurasianet گفته است که بانک های محلی ملزم به سرکوب هرگونه معامله با شرکت های آنلاین هستند که در مقامات ثبت نشده است.

نرخ مالیات 18 درصدی پیش بینی شده در قانون جدید ، بسیار بیشتر از آن است که توسط کشورهای اروپایی که مالیات خدمات دیجیتال را اعمال کرده اند ، دریافت می شود.

برای ارائه یک مثال ، انگلستان از این سال اخذ مالیات با نرخ 2 درصد از معاملات با سیستم عامل های رسانه های اجتماعی ، موتورهای جستجوی اینترنتی و بازارهای آنلاین را آغاز کرده است. همچنین ، جایی که مالیات خدمات دیجیتال در اروپا تصویب شده است ، معمولاً برای هدف قرار دادن شرکت هایی است که بیش از 750 میلیون یورو (880 میلیون دلار) گردش مالی دارند.

اما تاجیکستان حتی چقدر امیدوار است که از این تغییر در سیستم مالیاتی خود استفاده کند؟

در مورد اینکه میزان استفاده شرکتهای محلی و مصرف کنندگان از شرکتهایی که تحت تأثیر تغییرات مالیات قرار خواهند گرفت ، در تاجیکستان اطلاعاتی در دسترس عموم ندارد. پیگیری این فعالیت با کیفیت پیچیده سیستم بانکی مانع می شود. خدمات ویزا و مسترکارت بصورت متناوب کار می کنند.

غالباً افرادی که از روسیه خریدهای اینترنتی می کنند از خدمات کیف پول الکترونیکی مستقر در روسیه مانند Yandex.Money و Qiwi استفاده می کنند. یکی دیگر از راه حل های غیررسمی محبوب برای خرید از خارج از کشور ، درخواست از دوستان و خانواده هایی است که در خارج از کشور زندگی می کنند هزینه کارت خود را بگذارند.

یک متخصص فناوری اطلاعات مصاحبه با اوراسیا نت گفت که وقتی مقامات روسیه را مثال می زنند ، باید بپذیرند که این کشور 145 میلیون نفری است و زیرساخت توسعه یافته ای دارد که خریدهای آنلاین از طریق آن با سهولت انجام می شود.

“در کشور ما ، فقط 3 میلیون نفر از اینترنت استفاده می کنند و پس از آن برای ارتباطات است. چند نفر به صورت آنلاین خرید می کنند؟ من حتی از حدس زدن می ترسم ، “این متخصص فناوری اطلاعات به Eurasianet گفت.