تاجیکستان: سامونی یک شبه 10 درصد کاهش می یابد

واحد پول تاجیکستان در تصحیح یک شبه ای که بانک ملی گفت در 4 نوامبر برای هماهنگی نرخ های رسمی و بازار سیاه صورت گرفت ، 10 درصد ارزش خود را در برابر دلار از دست داد.

سامونی اکنون با 11.3 دلار معامله می شود ، در حالی که 10.3 سامونی افت دارد.

شکاف بین نرخ های رسمی و غیررسمی در سال 2016 و پس از دستور تنظیم کننده مالی برای بسته شدن همه نقاط مبادله ارز غیر مجاز ، به شکلی مشخص آغاز شد. پس از آن ، فقط بانک ها قادر به انجام عملیات ارزی بودند. مجازات هرگونه معامله ارز در خارج از بانکها تا نه سال زندان است.

از آن زمان ، فاصله نرخ رسمی و غیررسمی ثابت حدود 10 درصد بوده است. بانک ملی در بیانیه خود در مورد معاملات بازار سیاه صحبت نمی کند ، بلکه فقط به “بازار غیر بانکی” اشاره دارد که در واقع همان معنی است.

اوراسيانت آموخته است ، حتي در حالي كه بانك ملي به سمت هماهنگ كردن نرخ ها سوق داده است ، در هر صورت ، قيمت هاي بازار سياه براي ساموني بار ديگر به 12 رسيد.

تلاش ها برای معاملات ارزی پلیس محکوم به شکست است زیرا تاجیکستان همچنان کشوری شدیداً وابسته به واردات است. بیشتر آنچه در داخل کشور خریداری می شود – از جمله اقلامی مانند کالاهای خانگی ، دستمال توالت و لباس – از خارج از کشور وارد می شود و بازرگانان اغلب به دلیل ضرورت مجبور می شوند که به منابع غیرقانونی ارز سخت روی بیاورند.

روزنامه آسیا پلاس به نقل از داده های بانک ملی گزارش داده است که تراز تجاری منفی تاجیکستان برای هشت ماه نخست سال جاری 960 میلیون دلار بوده است. ارزش واردات بیش از دو برابر صادرات است.

عمده صادرات تاجیکستان توسط آلومینیوم ، پنبه ، سنگ معدن و فلزات گرانبها انجام می شود.

یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش ارائه شده توسط بانک ملی ، کاهش حواله ها است که توسط همه گیر COVID-19 ایجاد شده است و عدم سرمایه گذاری خارجی.

طبق گزارش بانک ملی ، حواله ها که حدود یک سوم اقتصاد را تشکیل می دهند ، در نیمه اول سال 2020 14.8 کاهش یافته است. جمشید نورمحمدزودا ، رئیس بانک ملی در یک کنفرانس مطبوعاتی در ماه ژوئیه گفت که مهاجران کار در روسیه فرستاده اند خانه از ژانویه تا ژوئن 999 میلیون دلار. این رقم افت 174 میلیون دلاری نسبت به مدت مشابه سال قبل را نشان می دهد.

لغزش سامونی درست در شرایطی است که قیمت بسیاری از کالاهای اصلی در حال افزایش است. خریداران در بازار از اواسط ماه اکتبر ، پس از انتخابات که رئیس جمهور امامعلی رحمان با اکثریت قاطع به کار خود بازگشت ، از 30 درصد افزایش هزینه اقلام مانند آرد و شکر خبر دادند. تقریباً سه چهارم نیازهای غذایی تاجیکستان از طریق واردات تأمین می شود. بر این اساس ، کاهش ارزش مطمئناً باعث افزایش بیشتر قیمت ها خواهد شد.