تاجیکستان: یک رسانه مستقل از محل اخراج شد

مقامات تاجیکستان با بیرون راندن اخبار اخبار نیمه مستقل و محلی متعلق به این کشور ، از فشار بیشتری برای فشار آوردن به اخبار خارج از کشور برای مدت دو دهه فعالیت می کنند.

برگزاری نشست رسانه ای آسیا پلاس ماه گذشته اخطار دریافت اینکه تا ژانویه ملزم به تخلیه دو طبقه در روزنامه و مجله مجتمع دولتی ، معروف به GZhK خواهد بود ، دریافت کرد. در این فضا تحریریه های نشریه ، جایی که محتوای چاپی ، آنلاین و رادیویی تولید می شود و همچنین بخش های تبلیغات و حسابداری آن ، در آن قرار دارند.

GZhK به طور خاص توسط دولت ریاست جمهوری اداره می شود ، که به نوبه خود رئیس جمهور اوزودا رحمان ، دختر رئیس جمهور امامعلی رحمان است.

ماندگاری حضور آسیا-پلاس هرگز کاملاً قطعی نبوده است. علی رغم اینکه اجاره نامه فقط به صورت سالیانه تمدید می شود ، سال گذشته شرکت هولدینگ تلاش کرد تا تعمیرات اساسی دفاتر خود را انجام دهد – تمام تلاش هایی که اکنون بی فایده خواهد بود.

فضایی که اکنون توسط آسیا-پلاس اشغال شده است در عوض به خبرگزاری دولتی خوار که محل قدیمی آن تخریب می شود ، واگذار می شود. اما در حالی که آسیا پلاس 100 کارمند دارد ، خووار تنها حدود 20 کارگر دارد و این س questionsال را ایجاد می کند که چرا دومی به فضای زیادی نیاز دارد.

مدیریت GZhK به هلدینگ رسانه ای اخراج شده توصیه کرده است که در طبقه سیزدهم همان ساختمان مستقر شوند.

دو سال پیش ، تقریباً در همان زمان ، وب سایت Asia-Plus در دامنه .tj غیرقابل دسترسی شد در حالی که تصور می شد یک عمل سانسور توسط تنظیم کننده ارتباطات دولتی است. مقامات مسئول بودن این بلوک را انکار می کنند ، اما متخصصان اینترنت اصرار دارند که شواهد زیادی در مورد توزیع آنها وجود دارد.

خوانندگان داخل تاجیکستان اکنون فقط با استفاده از پروکسی های VPN می توانند به وب سایت در آدرس asiaplustj.info دسترسی پیدا کنند.

ناشر هولدینگ رسانه ای اومد باباخانوف در مقاله ای در تاریخ 29 نوامبر استدلال كرد كه علت احتمالی این عمل سانسور این است كه شركت وی از اجرای “مطالب تبلیغاتی بی كیفیت كه به طور دوره ای توسط برخی از افراد به دبیرخانه آسیا-پلاس ارسال می شود ، خودداری می كند [state] سازه های.”

باباخانوف این ادعا را با جزئیات بیشتری بیان نمی کند ، اما این احتمال وجود دارد که او به کمیته دولتی امنیت ملی ، آژانس جانشین KGB ، که به طور معمول پوشش روزنامه نگاری را هدایت می کند و اغلب کل مقالات طرفداران دولت را در رسانه ها قرار می دهد ، اشاره کرده است. کاملا.

“ما برای همکاری با مقامات آزاد هستیم و در طول 25 سال از تاریخ خود بوده ایم ، اما در عین حال ما به حرفه و خوانندگان خود احترام می گذاریم. بنابراین ، ما از اجرای چنین موادی خودداری می کنیم. بگذارید هرکس کار خودش را بکند. “باباخانوف نوشت.