جلسه توجیهی تجارت چین: از قرقیزستان راضی نیستم

در پکن ، ارسال پیام به دوستانتان هنگام پیروزی مجدد در انتخابات ، مودبانه تلقی می شود. رئیس جمهور شی جین پینگ که از پروتکل بیگانه نیست ، یک تلگرام سریع را شلیک کرد تا پنجمین پیروزی انتخابات در 12 اکتبر ، همتای تاجیکی خود ، امامعلی رحمان را تبریک بگوید.

اما خی ، سدیر جپاروف ، سرپرست سرپرست قرقیزستان را که در اواسط ماه اکتبر به قدرت رسید ، کاملاً دراز نگه می دارد. جپاروف هیچ تلگرافی دریافت نکرده است.

چین خوشحال نیست.

در طی ناآرامی های پس از انتخابات قانونگذاری در قرقیزستان در 4 اکتبر – که توسط جپاروف که در میان هرج و مرج از زندان بیرون زده بود و اقدام به تصرف همه اهرم های قدرت کرده بود – انجام شد ، مشاغل چینی در سراسر کشور هدف قرار گرفتند ، گاهی اوقات با خشونت همراه بود ، یک پیمانکار امنیتی گفت: زنان به تجاوز جنسی تهدید شدند ، مردان به طرز وحشیانه ای مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و پرچم چین به آتش کشید. در تاریخ 6 اکتبر ، 35 نفر از مدیران چینی به هتلی در بیشکک گریختند ، در حالی که توسط گروهی مسلح که خواستار باج بودند ، محاصره شدند. در جای دیگر ، بیش از 100 کارگر چینی پس از فرار از جمعیتی که معدن آنها را اشغال کرده بودند ، آن شب را در جنگلی برفی گذراندند. روز بعد ، مردانی که کلاشینکف در دست داشتند ، با تهدید به آتش زدن کارخانه ، از پالایشگاه نفت چین در کارا-بالتا بازدید کردند و 350 هزار دلار هزینه حفاظت خواستند. منبع گفت: هنگامی که صدها نفر از معترضین کارخانه را محاصره کردند ، به مردان دارای AK پول پرداخت شد.

از طریق همه اینها ، سفارت چین چیزی نگفت. سپس ، در 16 اکتبر ، سرانجام سفیر Du Dewen برای ملاقات با وزیر امور خارجه قرقیزستان فراخوانده شد. در برخی از نظرات مستقیم تر که می توان در وب سایت سفیر چین سفارشی یافت ، Du درخواست کمک در حمایت از حقوق سرمایه گذاران چینی کرد. در بازخوانی این مقاله آمده است: “چین به شدت نگران وضعیت فعلی قرقیزستان است.” “سفیر دو بر حفاظت از ایمنی و حقوق و منافع مشروع شهروندان و شرکت های چینی در قرقیزستان و حفظ ارتباطات تمرکز کرد [with Kyrgyz counterparts] در مورد این مسائل. “

سه روز بعد ، چنگ گوپینگ ، کمیسر امنیت خارجی وزارت امور خارجه چین ، كاناییم باكتیگولووا ، سفیر قرقیزستان را احضار كرد. این یک حرکت قابل توجه است. وقتی پکن نگران امنیت شهروندان خود در خارج از کشور است ، وزارت امنیت عمومی تماس ها را برقرار می کند. چنگ تنها زمانی درگیر ماجرا می شود که چین احساس می کند منافع داخلی خود را تهدید می کند. جلسه چنگ نشان داد که پکن ناآرامی ها را بیش از یک مسئله قرقیزستان می داند.

برای روابط تجاری ، خسارت قبلاً وارد شده بود. این هرج و مرج نگرانی را که مدتهاست چینی ها در بیشکک ابراز داشته اند تأیید می کند: این که مقامات قرقیزستان “به اندازه کافی برای محافظت از آنها اهمیتی ندارند” بعضی ها می گویند این خشونت آخرین قطره قطره قطره قطره قطره قطره بود.

این برای جپاروف فاجعه بار خواهد بود ، دولت وی در تاریخ 28 اکتبر با درخواست از انجمن رسمی توسعه شرکت های خارج از چین برای سازماندهی یک سفر استیصال خود را تلگراف کرد ، بنابراین سرمایه گذاران چینی می توانند خود ببینند که چگونه اوضاع سیاسی قرقیزستان “عادی” شده است ، دولت قرقیزستان رسانه ها گزارش دادند.

نیازی به گفتن نیست ، این فضای مناسبی نیست که بتوان در آن برای تحمل بدهی مذاکره کرد. بیشکک امسال دو بار از پکن درخواست کرده است و هنوز منتظر پاسخ است. چین حدود 1.8 میلیارد دلار یا بیش از 40 درصد بدهی خارجی قرقیزستان را در اختیار دارد.

سرانجام ، در تاریخ 30 اکتبر ، سفیر Du با جپاروف دیدار کرد و به او تبریک گفت. برومید بالینی رسانه های دولت چین می گوید: “سفیر گفت که چین امیدوار است که قرقیزستان بتواند ثبات را حفظ کند و توسعه اجتماعی و اقتصادی خود را تحقق بخشد.” گزارش انگلیسی زبان CGTN اضافه کرد که سرپرست موقت نخست وزیر “گفت که این کشور در حفاظت از حقوق و منافع قانونی شهروندان و شرکت های چینی در قرقیزستان از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.” وب سایت جپاروف اشاره ای به این جلسه نکرد.

مشکلات مرزی

این تنها ناآرامی های سیاسی نیست که روابط را دچار مشکل کرده است. به گزارش 24 کیلوگرم ، تقریباً پنج ماه است که واردکنندگان قرقیزستان کالاهای زیادی از چین دریافت نکرده اند.

اگرچه هر دو دولت ادعا می کنند مرز باز است ، اما در واقع بسته شده است. چین در ماه مارس ورود خود را از آسیای میانه به حالت تعلیق درآورد ، زیرا COVID-19 در منطقه گسترش یافت. بنابراین رانندگان قرقیز نمی توانند به جمهوری خلق بروند. از طرف دیگر ، اتباع چین پس از بازگشت از خارج از کشور باید 14 روز در انزوا تسلیم شوند. بنابراین رانندگان چینی تمایلی به عبور از مرز قرقیزستان ندارند. آنها خیلی طولانی می شود

سرویس گمرک چین می گوید صادرات به قرقیزستان در سه ماهه اول سال 2020 44.7 درصد کاهش داشته است.

اعضای انجمن بازارهای قرقیزستان ، یک لابی تجاری ، اکنون تهدید کرده اند که در صورت بسته بودن مرز ، پرداخت مالیات خود را در ماه نوامبر متوقف می کنند. برخی تلاش کردند تا در تاریخ 2 نوامبر به مقر دولت در بیشکک حمله کنند.

COVID همچنین روابط تجاری با همسایه تاجیکستان را ناامیدکننده است. در 6 اکتبر ، آژانس هواپیمایی کشوری اعلام کرد که پروازها بین دوشنبه و ارومچی ، در سین کیانگ ، تا اواسط ماه از سر گرفته می شوند ، گزارش Centralasia.news. اما از تاریخ 3 نوامبر هیچ پرواز از دوشنبه در ارومچی انجام نشده است. آسیا پلاس گزارش داد در 19 اکتبر كه مقامات تاجیكی از مقامات هواپیمایی چین اجازه فرود در ارومچی را نگرفته اند.

یادداشت های زیرساختی

در جای دیگر آسیای میانه ، عملیات چین در حال عادی شدن در دوره جدید COVID است. CNPC دولتی گزارش داد ، پس از بازگشت 70 مهندس گاز چینی در 29 سپتامبر به ترکمنستان ، دو حلقه چاه دیگر در میدان سامان-دپه در استان لباب هر کدام ظرفیت خود را از 175،000 به 300،000 متر مکعب در روز افزایش دادند. شین هوا گزارش داد SAIC Iveco Hongyan مستقر در چونگ کینگ 64 کامیون سنگین را در 27 اکتبر به ترکمنستان تحویل داد. آبشار چهار مولد برق در نیروگاه برق کامچیک ازبکستان نیز شروع به کار کرده است ، دولت دولتی Dongfang Electric گفت.

در قزاقستان ، سرانجام یک کارخانه پلاستیک 2.6 میلیارد دلاری در حال احداث در آتیرائو گرد هم می آید. در 14 اکتبر ، دو کمپرسور با موفقیت نصب شد ، گروه دولتی مهندسی شیمی چین اعلام کرد. سفارت چین در نور سلطان اعلام کرد که یک کارخانه شیشه سازی 150 میلیون دلاری در حال احداث در Kyzylorda توسط گروه ملی ساختمانی ملی چین 70 درصد به اتمام رسیده است.

دانش فنی چینی حداقل در نظر تبلیغ کنندگان پکن باعث جلب توجه در سطح پایه می شود. در 15 اکتبر ، شین هوا داستان عشق جدید یکی از کشاورزان پنبه ازبکستان را با فناوری آبیاری قطره ای چینی به نمایش گذاشت.

عبدالله بکماتوف در اوایل سال جاری هنگامی که تجهیزات آبیاری را در کمتر از نیمی از هکتارها نصب کرد ، تردید داشت. به گفته شینهوا ، او در زمان برداشت ، متعصب بود: “دیگر قادر به پنهان کردن شادی درونی خود نیست.” “در مقایسه با روش های سنتی کاشت پنبه ، استفاده از فناوری آبیاری قطره ای چین هزینه کل را کاهش می دهد [of inputs] با 40 تا 50 درصد ، “گفته می شود Bekmatov. “سال آینده ، تمام مزارع پنبه من از فناوری آبیاری قطره ای چینی استفاده می کنند.”

باز بودن تاشکند نسبت به محصولات چینی با اتصال بار جدید احتمالاً تشدید خواهد شد. به گزارش سرویس خبر چین ، در تاریخ 13 اکتبر ، اولین سرویس قطار منظم بین استان هبی (مجاور پکن) و تاشکند راه اندازی شد که کالاهایی به ارزش 4.5 میلیون دلار حمل می کرد. اکنون حداقل 12 قطار در هفته از هبی به مقصد آسیای میانه از جمله به مرز با منطقه در خورگوس حرکت می کند. (در گزارش ذکر نشده است که چه تعداد به تاشکند سفر می کنند.)

این قطارها فقط برای تسهیل صادرات چین نیستند. در بیشتر آسیای میانه ، چین نزدیکترین بندر را ارائه می دهد. اسکله ها در سواحل شرقی چین در سالهای اخیر پذیرای هجوم محموله از آسیای میانه بوده اند. در تاریخ 6 اکتبر ، 21 ظرف کود پتاس ازبکی از گوانگژو به مقصد اندونزی حرکت کرد.

تجارت

در صنعت میوه میوه شرقی گزارش شده است که برداشت بد گیلاس به دنبال سرمازدگی بهار در ازبکستان موجب شد که واردات چین در هفت ماه اول سال 2020 83 درصد کاهش یابد ، که این بخشی از کاهش 44 درصدی فروش میوه و سبزیجات ازبکستان به چین است. . قنادی ها ازبکستان را جایگزین کمبود میوه تازه کردند و صادرات آب نبات به چین را در 9 ماهه سال 2020 بیش از 5 برابر افزایش دادند ، گزارش UzDaily.

به نظر می رسد مقامات در تاشکند با یک محصول ضعیف بی قاعده شده اند. در 24 اکتبر ، وزارت سرمایه گذاری و تجارت خارجی گفت که صادرات به چین 3 میلیارد دلار در سال 2025 ارزش دارد و پیش بینی کرد که سرمایه گذاری های چینی در ازبکستان در آن سال به 5 میلیارد دلار برسد ، گزارش Kun.uz. بر اساس اطلاعات گمرک چین ، صادرات محدود ازبکستان به چین در 5 سال گذشته از 1.2 میلیارد دلار در 2015 به 2.1 میلیارد دلار در 2019 افزایش یافته است.

اتحادیه صادرکنندگان ازبکستان ماه گذشته به عنوان یک شریک رسمی در پلت فرم تجارت الکترونیکی Alibaba در چین شناخته شد. به خریداران چینی برسد. رئیس انجمن گفت که در نتیجه ، او انتظار دارد صادرات ازبکستان به چین دو یا سه برابر افزایش یابد. سفارت ازبکستان در پکن همچنین میزبان یک وبینار برای صادرکنندگان ازبکستان بود که چشم به فرصت های خود در چین دارند. گزارش شده است که بیش از 200 نفر وارد سیستم شده اند.

ازبکستان در دیدن چین به عنوان بازار آینده تنها نیست. در 27 اکتبر ، باخیت سلطانوف ، وزیر تجارت و ادغام قزاقستان به خبرنگاران گفت که دفتر وی 35 کسب و کار غلات و کشاورزی قزاقستان را برای آموزش در مورد چگونگی رعایت مقررات گمرکی چین انتخاب کرده است ، و این موفقیت های اخیر را در حمل و نقل محصولات غذایی به شرق ایجاد کرده است. وی در اشاره به رقابت در حال رشد با ازبکستان برای رسم چین ، افزود که این وزارتخانه به 50 شرکت قزاقستانی دیگر کمک می کند تا پایان سال در Alibaba ثبت نام کنند.

تنها سکوت احتمالی با چنین روابط دنج و فزاینده ای ، آسیای میانه ناراضی است.

سلطانوف خاطرنشان کرد که “برخی از افراد در شبکه های اجتماعی از برنامه وزارتخانه برای گسترش صادرات گوشت به چین ابراز نارضایتی کردند و معتقد بودند که این امر ممکن است منجر به افزایش قیمت گوشت داخلی در قزاقستان شود”. سلطانوف به روزنامه نگاران اطمینان داد كه فقط فرآورده های گوشتی فرآوری شده به چین صادر می شود و قیمت های داخلی تحت تأثیر قرار نمی گیرد.

نظرات سلطانوف نگرانی فزاینده ای راجع به اهداف تجاری چین در سراسر آسیای میانه ایجاد می کند. داده های نظرسنجی ارائه شده در Eurasianet در ماه اکتبر نظرات بسیار منفی در مورد مشاغل چینی در قزاقستان و قرقیزستان را نشان داد. در ازبکستان ، پاسخ دهندگان اطمینان بیشتری داشتند که سرمایه گذاری های چینی به نفع کشور خواهد بود ، اگرچه درصد ازبک ها که خود را “بسیار نگران” از افزایش بدهی ملی می نامند ، در سال گذشته 18 واحد جهش کرده است. کسانی که “بسیار نگران” در مورد خرید اتباع چینی از 30 تا 53 درصد زمین هستند. و اطمینان از ایجاد شغل توسط چینی ها به میزان قابل توجهی کاهش یافت.