درگیری های انتخاباتی ، COVID بحران گرجستان را عمیق تر می کند

پس از درگیری آخر هفته با پلیس ضد شورش ، جمعیت در مرکز پایتخت جورجیا بار دیگر در 9 نوامبر تجمع کردند و خواستار انتخابات پارلمانی تازه شدند ، و موجی تازه از پرونده های COVID-19 و درخواست مقامات بهداشتی برای ماندن در خانه را نادیده گرفتند.

حزب حاکم رویای گرجستان بیش از 50 درصد کرسی های نظرسنجی پارلمانی 31 اکتبر را به خود اختصاص داد که برای تشکیل یک جانبه دولت کافی بود. اما همه احزاب دیگری که آستانه ورود به مجلس قانونگذاری را پشت سر گذاشتند ، از پذیرش نتایج خودداری کردند و رویای گرجی را به سرقت رای از طریق رشوه ، ارعاب و جعل متهم کردند.

ناظران بین المللی گفتند اگرچه تعدادی بی نظمی از جمله استفاده از منابع اداری توسط جورجیا رویا را کشف کردند ، اما گفتند که نتایج به طور کلی آزاد و رقابتی است.

خارج از مقر کمیسیون مرکزی انتخابات در 8 نوامبر پلیس ضد شورش با اسپری فلفل و آب شلیک کرد و بسیاری از معترضان را از پای خود درآورد ، زیرا دما به حدود 6 درجه سانتیگراد (43 فارنهایت) سقوط کرد. دست کم 19 نفر دستگیر و چندین نفر در بیمارستان بستری شدند.

فعالان حقوق ، مقامات را بخاطر آنچه زور بیش از حد می خوانند ، مورد سرزنش قرار دادند. نینو لومجاریا ، نماینده دادستان ، از حاشیه درگیری ها در اوایل 9 نوامبر به رسانه ها گفت: “استفاده از توپ های آب در دمای سرد به معنای برخورد غیرانسانی است ، به ویژه با توجه به اینکه ما شاهد استفاده از آن در افرادی بودیم که به خشونت متوسل نمی شدند.”

پلیس با اصرار بر اینكه معترضان به خشونت می پردازند ، از استفاده از زور دفاع كرد. وزیر امور خارجه کاخابر سبانادزه در یک کنفرانس مطبوعاتی ادعا کرد: “شرکت کنندگان در تجمع حصاری را پایین کشیدند و سنگها و اشیا دیگر را پرتاب کردند و سعی کردند به داخل دفتر کمیسیون مرکزی انتخابات هجوم بیاورند.”

بعد از ظهر 8 نوامبر جمعیت به رهبری رهبران مخالف مردم در مقابل ساختمان پارلمان تجمع کردند. بعداً تظاهرکنندگان در شش مایل شهر حرکت کردند تا در مقابل کمیسیون انتخابات ، جایی که پلیس دیوار فلزی موقت ایجاد کرده بود ، تجمع کنند. خبرنگار Eurasianet قبل از رسیدن بیشتر معترضین ، پلیس شروع به شلیک آب به گروه كمی در خارج از مرجع انتخابات كرد.

“چه ضرورتی فوری برای استفاده از زور وجود داشت وقتی در یک طرف شما فقط ده ها معترض داشتید و در طرف دیگر یک نیروی پلیس بسیار مجهز و مجهز؟” جورجی گوگیا از دیده بان حقوق بشر در فیس بوک نوشت. “در آن مرحله ، ما تهدید بالقوه کمیسیون مرکزی انتخابات را نمی دیدیم که صدها افسر پلیس نمی توانند بدون استفاده از زور کنترل کنند.”

ناظران همچنین متذکر شدند که اولین والی آب بدون هشدار به وقوع پیوست. دادستان حقوق بشر گفت: “به معترضین ، طبق قانون ، اخطار داده نشده است.”

نخست وزیر جورجی گاخاریا ، که در حال بهبودی از بیماری COVID-19 است ، خواستار گفتگو شده است. سخاریا ، از خود انزوا گفت: “این روند ، كه به خیابانها كشیده می شود ، باید به سكوهای سیاسی و قانونی منتقل شود.”

رهبران مخالف اصرار دارند که موضوع گفتگو باید انتخابات زود هنگام پارلمان باشد. سالومه صمداداشویلی ، عضو بزرگترین حزب مخالف ، جنبش ملی متحد ، که توسط میخائیل ساکاشویلی رئیس جمهور سابق رهبری می شود ، گفت: “همه می فهمند که مذاکرات تنها راه خروج از این بن بست است ، از جمله مذاکرات در مورد استفاده مجدد از انتخابات.”

ناظران بین المللی گفتند که “آزادی های اساسی” در رای گیری 31 اکتبر رعایت شد. شفافیت بین المللی جورجیا و جامعه بین المللی انتخابات عادلانه ، یک گروه محلی برای نظارت و احزاب مخالف ، آراots مشکوک یا تغییر یافته و موارد ادعای تقلب را تولید کرده اند. مقامات و دادگاه های انتخاباتی تا کنون از رسیدگی به بیشتر بی نظمی ها خودداری کرده اند.

در بیانیه مشترک گروه های برجسته ضد فساد و حقوق بشر این کشور گفت: “انتخابات پارلمانی یک عقب گرد آشکار برای گرجستان و بدترین انتخابات برگزار شده در دولت رویای گرجستان بود.” “برای حفظ ثبات گرجستان ، برای سیاستمداران مهم است که در میز مذاکره س questionsالات بازشماری آرا در حوزه های مشکل ساز را حل کنند.”

وخیم شدن بیماری همه گیر بر تنش ها افزوده است. نزدیک به 3000 مورد جدید در 9 نوامبر تشخیص داده شد ، تعداد کشته ها به 499 نفر افزایش یافت و مقامات قانون منع رفت و آمد شبانه را در شهرهای بزرگتر مجدداً برقرار کردند.

امیران گامکرلیدزه ، رئیس مرکز ملی کنترل بیماری ، گفت که اعتراضات تهدید اپیدمیولوژیکی است. گامکرلیدزه به رسانه های محلی گفت: “مطمئناً چنین گردهمایی گسترده ای به رشد تعداد عفونت ها در کشور ما کمک می کند و ما این را هفته آینده خواهیم دید” ، و افزود که او به آزادی بیان احترام می گذارد.

معترضین که در تاریخ 9 نوامبر در خارج از مجلس تجمع کردند گفتند که از ساعت 10 شب ممنوع الخروج سرپیچی می کنند و شب را در خیابان ها می گذرانند.