در بحران سیاسی ، رئیس جمهور ارمنستان قدرت را بازی می دهد

در حالی که ارمنستان از یک بحران سیاسی عمیق رنج می برد و نخست وزیر نیکول پاشینیان برای زندگی سیاسی خود می جنگد ، یک شخصیت خود را به ویژه جاه طلب نشان داده است.

رئیس جمهور آرمن سرکیسیان ، که قبلاً چیزی بیش از یک چهره سرشناس نبود ، در هفته های پس از جنگ با آذربایجان سعی کرده است خود را به عنوان یک بازیگر اصلی سیاسی جای دهد. او از توافق بحث برانگیز آتش بس فاصله گرفته ، دولت را به استعفا فراخوانده و سفری “خصوصی” به مسکو داشته است.

“در هر کشوری که فاجعه ای مانند این اتفاق بیفتد [the defeat in the war] اتفاق می افتد ، یک راه حل وجود دارد: دولتی که مسئول آن است ، باید استعفا دهد. ” گفت اعضای دیاسپورای ارمنی روسیه در تاریخ 28 نوامبر در سفر خود به مسکو. “اگر یک سیاستمدار به اندازه کافی قوی باشد ، می تواند بعداً برگردد. آخرین انتخابات دو سال و نیم پیش برگزار شد. اکنون ما در کشور دیگری زندگی می کنیم. “

همه اینها گمانه زنی ها را در مورد هدف سارکیسیان برای جایگزینی پاشینیان تقویت کرده است. در حالی که پاشینیان به دلیل باخت در جنگ به شدت ضعیف شده است ، اما به دلیل فقدان هر گزینه جایگزین معتبری ، تا حد زیادی توانسته است در قدرت بماند. سرکیسیان – شخصیتی نسبتاً غیرسیاسی با رفتاری آرام که با تکانشگری پاشینیان در تضاد است و خود را در صحنه بین المللی تبحر دارد – استثنا نادر است. اما اینکه وی چگونه می تواند از این وضعیت استفاده کند ، هنوز مشخص نیست.

ورود سرکیسیان به کانون توجهات در تقابل با جاه طلبی های متوسط ​​سیاسی وی قبل از جنگ است. وی در سال 2018 ، اندکی قبل از “انقلاب مخملی” که پاشینیان را به قدرت رساند ، توسط سرژ سرکیسیان رئیس جمهور سابق منصوب شد. حتی در حالی که پاشینیان به دنبال از بین بردن تمام آثار رژیم قدیمی بود ، سرکیسیان موفق شد متحد شدن و موقعیت خود را حفظ کرد ، و به یک چهره نسبتاً خاکستری در صحنه سیاسی سیاه و سفید ارمنستان تبدیل شد.

اخیر تغییرات قانون اساسی منصب ریاست جمهوری را عمدتاً تشریفاتی قرار داد و سرکیسیان به وظایف خود غیر سیاسی عمل کرد و قوانین جدید و احکام دولت را بی چون و چرا امضا کرد. او شاید بیشتر برای یک شناخته شده باشد عکس op خوردن بستنی با کودکانی که به محل زندگی خود دعوت کرد.

هنگامی که جنگ در اواخر سپتامبر آغاز شد ، سارکیسیان از سطح بین المللی بالاتری برخوردار شد و با رسانه های خارجی مصاحبه کرد و در سایر موارد ظاهر شد که در آن فرماندهی او با این موارد در تضاد با عملکردهای اغلب نامنظم پاشینیان بود.

به محض اینکه نخست وزیر کاپیتولاسیون را با آذربایجان امضا کرد ، سرکیسیان شروع به نشان دادن فاصله خود کرد. چند ساعت بعد توافق نامه اعلام شد رئیس جمهور صادر کرد بیانیه گفت که او فقط در مورد معامله از رسانه ها اطلاع پیدا کرده و باید موضوع مذاکرات بیشتر باشد.

روز بعد سرکیسیان با رهبران چندین حزب مخالف دیدار کرد ، و تاکید کرد اهمیت “حفظ ثبات کشور ، همبستگی عمومی و وحدت”. روز بعد او با پاشینیان ملاقات کرد و بیانیه بعد از آن دیدار بود به وضوح مختصر.

در 16 نوامبر ، سارکیسیان در یک خطاب بی سابقه به ملت ، رسما خواستار استعفا از دولت و حکومت وحدت ملی تا زمان برگزاری انتخابات جدید شد. وی آن را “تنها رویکرد مسئولانه” در برابر بحران خواند.

پیشنهاد سرکیسیان در مورد بسیاری از ارامنه نگران بود که درگیری بین پاشینیان و مخالفان از نیاز به رسیدگی به بحران عمیقی که ارمنستان پس از جنگ در آن قرار گرفته است منحرف شده است.

وی توضیح داد: “هیچ نیرویی وجود ندارد که بتواند به تنهایی از پس این بحران برآید.” مصاحبه بعدی. “برای ما ضروری است که دولتی که کار می کند هر روز مشغول پاسخگویی به مخالفان خود ، سازماندهی ضد اعتراضات ، پاسخ دادن به اخبار جعلی یا جعلی نباشد ، بلکه مشغول بازسازی کشور و عبور از بحران از صبح تا شب است.”

سرکیسیان تنها کسی نبوده است که دولت استعفا دهد. ائتلافی متشکل از 17 حزب مخالف ، از جمله حزب جمهوری خواه حاکم سابق و فدراسیون انقلابی ارمنستان – داشناکاتوسیون نیز همین کار را انجام داده و مجموعه ای از اعتراضات خیابانی علیه پاشینیان را ترتیب داده است.

اما به نظر نمی رسد که آنها نیز طرف Sarkissian باشند. در 1 دسامبر کنفرانس مطبوعاتی، یک مقام ارشد داشناکاتسکی سارکیسیان را بخاطر امضای رسمی مجموعه ای از تغییرات پرسنلی که پاشینیان انجام داده است ، مسخره کرد. آقوان وردانیان این مقام گفت: “شخصی که این تصمیمات را امضا می کند خواستار استعفا از دولت است ، این امر پوچ است.”

رسانه های محلی گزارش دادند که این ائتلاف در عوض کاندیدای دیگری برای جایگزینی پاشینیان ارائه کرده است: وازگن مانوکیان ، که اولین نخست وزیر ارمنستان پس از اتحاد جماهیر شوروی بود. این 17 حزب اما در ارمنستان از حمایت عمومی چندانی برخوردار نیستند. عمده ترین آنها به دلیل نقشهای مختلف در سالهای حاکمیت فاسد بی اعتبار شده اند.

استپان دانیلیان ، تحلیلگر سیاسی ، گفت كه به نظر می رسد ساركسیان گزینه مخالف اصلی بسیار ملایم است زیرا تقاضای وی ایجاد دولت جدید است اما لزوماً كناره گیری خود پاشینیان نیست. “برای اصلی [opposition] بازیکنان این غیر قابل قبول بود ، “او به Eurasianet گفت.

پاشینیان تاکنون پشتیبانی ائتلاف خود در پارلمان ، گام من را که اکثریت غالب را در اختیار دارد ، حفظ کرده است. تا زمانی که این مسئله برقرار باشد ، هیچ راهی وجود ندارد که دولت را مجبور به کناره گیری کند.

“من می توانم کارهای بیشتری انجام دهم”

سرکیسیان خود علاقه به تصدی سمت پاشینیان را انکار کرده است. رئیس جمهور می تواند کارهای زیادی انجام دهد و به نخست وزیری فکر نمی کند. او آماده است تا با هر دولتی که مردم و نخست وزیر انتخاب کرده اند کار کند و سهم خود را نیز به ارمغان بیاورد. ” مصاحبه در تلویزیون عمومی.

در همان زمان ، او اشاره کرد که فکر می کند باید کارهای بیشتری انجام دهد. وی گفت: “من فکر می کنم در زمینه روابط خارجی ، اقتصاد خارجی ، سرمایه گذاری ، فرهنگ و دیپلماسی می توانم کارهای بیشتری انجام دهم ، اما کارهای بسیار کمی انجام می دهم.” “همانطور که می خواهم کار کنم برای من کاملاً دشوار است و مطمئناً این کار را می کنم اما فکر می کنم کارهای خیلی بیشتری می توانم انجام دهم.”

سفر سرکیسیان به مسکو به نظر می رسید با هدف ارزیابی شانس خود برای جایگزینی پاشینیان ، گفت آرکادی دوبنف ، تحلیلگر سیاسی روسی اتحاد جماهیر شوروی سابق ، در مصاحبه با رادیو آزادی.

اما به نظر نمی رسید كه ساركسیان از كرملین حمایت آشكاری داشته باشد. و سپس ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه به پاشینیان کمک شایانی کرد و نخست وزیر را بخاطر چه چیز ستود او تماس گرفت “شجاعت” در امضای توافق نامه آتش بس.

پوتین در 2 دسامبر در اجلاس ویدئو کنفرانس سازمان پیمان امنیت جمعی گفت: “باید بگویم که این تصمیم مطمئناً دردناک بود ، اما ضروری بود و به جسارت نخست وزیر احتیاج داشت.” وظیفه ما حمایت از نخست وزیر است از ارمنستان و تیم او برای بازگشت به زندگی مسالمت آمیز ، اجرای تصمیمات اتخاذ شده و کمک به افرادی که در شرایط دشواری قرار دارند. “