دلایل جوش آوردن خودرو در فصل تابستان

دلایل جوش آوردن خودرو در فصل تابستان

خرابی واترپمپ به چند شکل خود را نشان می‌دهد. اگر در عملکرد نشانگر دمای موتور متوجه نوسان و بالا پایین رفتن دما شدید، به‌احتمال‌ زیاد واترپمپ شما درست عمل نمی‌کند. از موارد دیگری که می‌توان به آن اشاره کرد استهلاک واشر واترپمپ است که به‌صورت نشت مایع رادیاتور قابل‌تشخیص می‌باشد. نشتی در محل قرارگیری واترپمپ روی موتور اتفاق می‌افتد. در خودروهای جدید معمولاً اگر در محل قرارگیری تسمه تایم یا زیر آن مایع خنک‌کننده مشاهده شود، به‌احتمال‌زیاد واشر واترپمپ نشتی دارد. در برخی خودروهای قدیمی فن رادیاتور مستقیماً به واترپمپ متصل است که با فشار واردکردن به پروانه می‌توان متوجه میزان بازی پولی و محور واترپمپ شد. اگر در خودروی شما، واترپمپ و پولی آن در دسترس باشد، بازی بیش‌ازحد پولی یا شفت؛ نشان‌دهنده‌ی خرابی بلبرینگ واترپمپ است. البته در صورت خراب شدن بلبرینگ واترپمپ، صدایی شبیه به صدای حرکت چرخ‌دنده نیز از موتور شنیده می‌شود.

 

آسیب‌دیدگی واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر فاصله‌ی بین بلوک موتور (بخش تحتانی موتور) و سرسیلندر (بخش فوقانی موتور) را پر می‌کند.وظیفه‌ی واشر سرسیلندر حفظ نسبت تراکم (کمپرس) سیلندرها و جلوگیری از ورود مایع خنک‌کننده و روغن‌موتور به محفظه‌ی احتراق است.

درحالی‌که واشر سرسیلندر خود با داغ شدن بیش‌ازحد موتور آسیب می‌بیند، موتوری که واشر سرسیلندر معیوب داشته باشد هم داغ کار خواهد کرد. این اتفاق در اثر راه‌یابی مایع خنک‌کننده به درون محفظه‌ی احتراق و یا ورود دود اگزوز به سیستم خنک‌کننده رخ می‌دهد. یکی دیگر از وظایف واشر سرسیلندر، حفظ نسبت تراکم موتور است؛ موتوری که دچار کاهش نسبت تراکم بشود عملکرد عادی و درستی نخواهد داشت. کاهش محسوس کشش و توان موتور، مشاهده‌ی بخار یا مایعی شیری‌رنگ (یا تیره‌تر) روی در روغن‌موتور، مشاهده‌ی مایع شیری‌رنگ روی گیج روغن و تغییر رنگ یا ایجاد حباب در مایع رادیاتور از نشانه‌های واشر سرسیلندر آسیب‌دیده هستند.

در موارد زیادی نیز مایع خنک‌کننده از سمت منیفولد اگزوز (هدرز) نشت کرده و یا دود سفید غلیظی از اگزوز دیده می‌شوند.

بسته شدن مسیر اگزوز

اگر لوله‌ی اگزوز در اثر برخورد سنگ، وارد شدن ضربه، تصادف و یا به هر علت دیگری آسیب ببیند و این آسیب باعث ایجاد محدودیت در جریان خروج دود شود؛ فشار بسیار زیادی به موتور وارد خواهد آمد. که نتیجه‌ی این فشار مضاعف، به‌صورت داغ کردن موتور بروز خواهد کرد. اگر زمان زیادی از عمر منبع کاتالیزور خودروی شما می‌گذرد به‌طوری‌که مانع جریان خروج دود می‌شود؛ موعد تعویض آن فرا رسیده است. علائم افزایش غیرعادی فشار معکوس اگزوز، کاهش توان موتور، مصرف زیاد بنزین و داغ شدن موتور خودروی شماست.

همیشه (خصوصاً در فصل گرما) باید نیم‌نگاهی به آمپر آب داشته باشید، تا در صورت مشاهده‌ی عبور عقربه از وسط درجه‌بندی نشانگر؛ بلافاصله اقدامات لازم را انجام دهید.

همراه داشتن ضد یخ و ظرف پر از آب، جز اساسی‌ترین تجهیزات مورد نیاز خودروی شما به شمار می‌روند. در ابتدا کولر ماشین خود را خاموش کرده و بخاری را روشن نمایید، سپس در سریع‌ترین زمان ممکن در موقعیتی بی‌خطر پارک کرده و موتور را خاموش‌کنید. با احتیاط کاپوت را بالا زده و تا سرد شدن کامل موتور صبر کنید. بااحتیاط و به‌وسیله‌ی یک دستکش یا پارچه‌ای ضخیم در رادیاتور را بازکرده و با آب و ضدیخ آن را پرکنید (مخزن رزرو را نیز پر نمایید)

 

اگر در زمان داغ کردن موتور، داخل ترافیک بودید؛ سعی کنید در مدت‌زمانی که صرف پیدا کردن جای پارک مناسب می‌کنید دور موتور را نزدیک به 2000rpm نگه‌دارید. در این حالت جریان آب و روغن نسبت به حالت درجا بیشتر است. از رانندگی با خودرویی که مشکل داغ کردن آن عیب‌یابی و تعمیر نشده است خودداری کنید. برای پیشگیری از آسیب‌های بیشتر، حتماً با امداد خودرو تماس گرفته و در صورت لزوم خودروی خود را توسط جرثقیل به محل موردنظر منتقل کنید.

در فروشگاه اینترنتی تاپیک کالا لوازم یدکی و جانبی خودرو خود را بیابید