دولت ارمنستان در پی شکست جنگ مورد حمله قرار گرفت

دولت نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان پس از امضای توافق نامه تسلیم مناطق گسترده ای به آذربایجان ، با واکنش فوری و شدید روبرو شد.

پاشینیان اعلام کرد تسلیم شدن در فیس بوک اندکی پس از نیمه شب به وقت محلی در 10 نوامبر. این اصطلاحات “برای من شخصاً و برای مردم ما غیرقابل توصیف بود”. آنها به دلیل شکست ارمنستان در جنگ ماه و نیم با آذربایجان ، ضروری بودند و اوج آن با از دست دادن روزهای قبل از شوسه ، یکی از شهرهای مهم قره باغ بود.

شوک این شکست لرزشی را در سرتاسر دولت ارمنستان به وجود آورد ، زیرا به نظر می رسید دشمنان دیرینه پاشینیان در تلاشند از لحظه استفاده کنند و او را تضعیف کنند ، در حالی که نخست وزیر خود برای ماندن در قدرت جنگید.

اندکی پس از اعلام توافق ، صدها ارمنی خشمگین به خیابان باغرامیان ، محل بسیاری از ساختمانهای ایالتی و مقر پارلمان ، راهپیمایی کردند. یک گروه به سرپرستی کهنه سربازان یگان ویژه از جنگ اول قره باغ در دهه 1990 به پارلمان راه یافتند و با صدای بلند شعار می دادند و بطری می انداختند.

اعضای احزاب مخالف ارمنستان سعادت و ارمنستان روشن در اتاق تلاش کردند تا جلسه اضطراری ترتیب دهند ، اما آنها بدون نمایندگان ائتلاف حاکم قدم من که غایب بودند ، شکست خوردند. نایرا ظهرابیان ، نماینده پارلمان ارمنستان ، گفت که آنها در حال بحث در مورد اینکه آیا پارلمان صلاحیت لغو توافقنامه صلح را که پاشینیان امضا کرده است دارد

در خیابان نزدیک ، برخی از معترضین موفق شدند آرارات میرزویان ، رئیس مجلس و یکی از متحدان نزدیک پاشینیان را پیدا کنند. آنها در حالی که فرزندش در آن بود ، وی را از اتومبیل خود بیرون کشیدند و به شدت کتک زدند. وی تحت عمل جراحی قرار گرفت اما انتظار می رفت که زنده بماند. سخنگوی پاشینیان گفت: “خوشبختانه هیچ خطری جان او را تهدید نمی کند.” نوشت در فیسبوک. بعداً دو مظنون در این ضرب و شتم دستگیر شدند.

محل نگهداری خود پاشینیان مشخص نبود. گروهی از افراد ناشناخته به محل اقامت دولت که وی با خانواده اش در آنجا زندگی می کند وارد شدند اما او را پیدا نکردند. آنها ارسال شده یک فیلم از جستجوی آنلاین آنها و سرقت برخی از موارد. نخست وزیر حدود ساعت 9 صبح به وقت محلی در فیس بوک ارسال کرد: “من در واقع در ارمنستان هستم و به وظایف خود به عنوان نخست وزیر ادامه می دهم.”

صبح ، صدها نفر در ساختمان مجلس جمع شدند تا خشم خود را از این توافق ابراز کنند. آنها خواستار توضیح از پاشینیان شدند و اعضای پارلمان اعلام كرد كه آیا از این توافق حمایت می كنند یا خیر.

خارج از پارلمان
(جوشوا کوسرا)

شرکت کنندگان در مصاحبه با Eurasianet گفتند که آنها قبلاً از پاشینیان و “انقلاب مخملی” او در سال 2018 حمایت کرده بودند ، هنگامی که او بر روی موج اعتراضات خیابانی علیه رژیم فاسد و خودکامه سابق به قدرت رسید.

بسیاری گفتند ، امضای توافق خیانت به انقلاب بود.

تیگران خاچاتوریان ، یک شرکت کننده 30 ساله ، گفت: “این سرزمین مقدس است ، نسلهایی هستند که خون خود را بر روی آن سرزمین ریخته اند.” “و تنها فردی که بیشترین اعتماد مردم را داشت …” خاچاتوریان عقب ماند. “شما اکنون می توانید ناامیدی ملت را تصور کنید. اینکه کسی که بیشترین اعتماد را داشت فقط در یک شب ما را با یک امضا با دشمنان ارمنستان پیچاند. “

خاچاتوریان یادآوری کرد که در تجمعات هنگام انقلاب ، پاشینیان قول داد که هرگونه معامله در مورد قره باغ بر اساس اجماع عمومی باشد. “یکی از مهمترین اظهارات انقلابی وی این بود که” ما در مورد مسئله قراباغ در این میدان تصمیم خواهیم گرفت. ” او به او قول داد: “ما پشت درهای بسته توافق نمی کنیم.”

وی اذعان کرد که ممکن است پاشینیان چاره دیگری نداشته باشد ، اما به نحوه انجام این کار اعتراض کرد. وی گفت: “خوب ، چاره ای نبود – پس مطابق قول خود این کار را انجام بده.” “به میدان بیایید و آن را به مردم بگویید.”

دیگران گفتند که معامله خود قابل قبول نیست. بسیاری پاشینیان را به “فروش” به روسیه متهم کردند. مسکو با توافق نامه ای که شامل نیروهای صلحبان روسی حداقل به مدت 5 سال است ، و با تقویت وضعیت روسیه به عنوان قدرت غالب در ارمنستان ، قرارداد را توافق کرد.

“ما می خواستیم تغییر کنیم ، اما این تغییر نیست. یکی از بقیه نیست [from the previous regime] هر چیزی شبیه به این را امضا کرد آنها همیشه می توانستند مانع آن شوند. “اما بیگیان ، معترض 50 نفره گفت.

وی ادامه داد: “سخنان و اعمال او متفاوت است.” “آنها هر روز به ما می گفتند که همه چیز عالی پیش می رود [in the war] و اکنون در یک شب زمین خود را می فروشیم. “

در حالی که جنگ در جریان بود ، چهره های مخالف چهره نسبتاً کمی داشتند و بسیاری طرفدار وحدت ملی بودند و می گفتند اکنون زمان اختلافات سیاسی نیست.

اما آنها دیگر چنین خویشتنداری ندارند و به نظر می رسد چندین شخصیت سیاسی علیه پاشینیان و دولت وی مانور می دهند.

عصر قبل از اعلام توافق ، گروهی متشکل از 17 حزب سیاسی – از جمله ارمنستان سعادت ، حزب حاکم سابق جمهوری ارمنستان و بخش ملی گرامدار فدراسیون انقلابی ارمنستان داشناکاتسیون – از پاشینیان بخاطر سو mis مدیریت جنگ ، خواستار استعفا شد.

چند تن از اعضای مخالف ، از جمله گاگيك تساروكيان ، رهبر ارمنستان سعادت و آرتور وانتسیان ، رئیس سابق سرویس امنیت ملی كه بعداً از مخالفان پاشینیان شد ، صبح زود با مقامات نظامی از جمله رئیس ستاد نیروهای مسلح ، اونیك ملاقات كردند. گاسپاریان. گاسپاریان همچنین به طور جداگانه با مقامات حزب جمهوری خواه دیدار کرد.

پس از جلسه ، چهره های مخالف صادر شده بیانیه ای که می گوید آنها “در حال ارائه راه حل هایی برای حل اوضاع” هستند.

حتی رئیس جمهور آرمن سرکیسیان نیز با فاصله گرفتن از توافقنامه صلح ، بیانیه ای خارق العاده صادر کرد و گفت که وی فقط از رسانه ها در مورد این معامله اطلاعات کسب کرده و باید موضوع مذاکرات بیشتری باشد. “متأسفانه هیچ مشورت و بحثی درباره این سند با من به عنوان رئیس جمهور جمهوری انجام نشده است. من در هیچ مذاکره ای شرکت نکرده ام. ” گفت.

پاشینیان در یکی از چندین فیلم زنده فیس بوک که در طول روز صادر کرد ، در برابر حملات سیاسی پاسخ داد.

وی گفت: “من از همه شهروندانی كه می فهمند چه اتفاقی می افتد می خواهم انتقام بگیرند” از اعضای رژیم سابق گفت. وی ارمنستان سعادت و جمهوری خواهان را “دزد” و وانتسیان را “یک متروکه ای که باید در زندان باشد” خواند.

پاشینیان گفت: “بله ، ما با این الیگارشی های فاسد فاسد آنگونه که شایسته آنها بود رفتار نکردیم.” “ما با کسانی که این کشور را غارت کردند ، کسانی که نان سربازان را دزدیدند ، کسانی که اسلحه سربازان را دزدیدند ، کسانی که عزت یک شهروند را دزدیدند ، مانند آنچه شایسته آنها بود رفتار نکردیم. درباره ی آن قضیه متاسفم. من از همه شهروندانی که می فهمند چه صحبت می کنیم ، می خواهم که آماده انتقام شوند ، زیرا ما باید انتقام سربازان خود را بگیریم. ما باید انتقام آنها را برای میهن از دست رفته خود بگیریم. “

در ویدئوی دیگری از فیس بوک ، پاشینیان گفت که در حال برگزاری وزنه برداری برای برگزاری یک تجمع است. 17 حزب مخالف گفتند که آنها قصد دارند در 11 نوامبر راهپیمایی ایروان را برگزار کنند.