قرقیزستان: اتاق قانون اساسی تلاش می کند تا قدرت را متوقف کند

بالاترین داور قانون اساسی در قرقیزستان حکم داد که پارلمان قانونی عمل کرد وقتی که دوره خود را تا شش ماه تمدید کرد – تصمیمی که فعالان مدنی می ترسند پیامدهای شومی برای دموکراسی دارد.

حکم 2 دسامبر اتاق قانون اساسی دیوان عالی کشور به این معنی است که قانونگذار جدیدی تا تابستان 2021 ، ماه ها پس از برگزاری همه پرسی برنامه ریزی شده برای واگذاری اختیارات گسترده به رئیس جمهور ، مجاز نیست.

دوره پارلمان باید چند هفته پس از انتخابات 4 اکتبر به پایان می رسید ، اما ناآرامی های سیاسی که در پی آن نظرسنجی ها به وجود آمد ، با لغو این رای به اوج خود رسید.

سپس قانون گذاران در 22 اکتبر بسرعت اقدام به تمدید طرح پیشنهادی برای خود کردند که طی آن پیش نویس قانون اساسی اصلاح شده را تصویب کردند که می تواند اختیارات بیش از حد را به رئیس جمهور بدهد.

تحلیل گران سیاسی مجلس فعلی را بدنه مستضعف و مملو از افراد فاسد در خدمت منافع قدرت غالب روز می دانند. به همین دلیل است که فعالان قانونگذار جدید را تنها یکی از چند راه خروج از بن بست فعلی می دانند.

دادخواست قانونی برای تعلیق اختیارات پارلمان و بر این اساس ، برای انتخابات جدید به زودی ، قبل از اعمال هرگونه تغییر در قانون اساسی ، توسط دو وکیل و رهبر حزب سیاسی اصلاحات ، کلارا سورونکولووا ارائه شد.

سورونکولووا در سخنرانی خود در اتاق قانون اساسی ، هیئتی که قبلاً به عنوان قاضی در آن نشسته بود ، بسیار مشتاق بود.

وی گفت: “من برای اولین بار در تاریخ قرقیزستان از شما می خواهم که نشان دهید نیرویی مخالف خودسری و بی قانونی است و شما نیز ماموریت خود را انجام می دهید … تا ما بتوانیم به شما افتخار کنیم و شما را به عنوان افراد شایسته به یاد آوریم.” به قضات ریاست داد.

شاکی دیگر ، نوربک کاسیمبکوف ، یک مورد فنی تر را مطرح کرد و گفت که نمایندگان مجلس با تمدید یک طرفه زمان خود در دفتر بیش از تاریخ انقضا 28 اکتبر ، از اختیارات خود فراتر رفته اند. وی همچنین گفت که پارلمان با تصدی نقشی که باید به کمیسیون مرکزی انتخابات تعلق گیرد ، به اصل تفکیک قوا احترام نگذاشته است.

حقوقدانانی که برای مجلس فعالیت می کردند گفتند که قانونگذار در شرایط فورس ماژور عمل کرده است. قانون گذاران ادعا کرده اند که بحران اپیدمیولوژیک کنونی ، فضای عدم اطمینان سیاسی و کمبود بودجه به این معنی است که برگزاری دور دیگری از انتخابات پارلمانی به زودی پیشنهادی ناپایدار خواهد بود.

“بودجه ای وجود داشت و مردم خواستار اصلاحات قانون اساسی بودند. علاوه بر این ، اولویت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری است ، زیرا کشور بدون رهبری باقی مانده است. “کامیلا بیشنبک کیزی ، که برای مجلس صحبت می کرد ، به قضات گفت.

اشاره به عدم رهبری کنایه از این واقعیت است که رئیس جمهور پیشین سورونبای جینبکوف در 15 اکتبر در میان یک سری تظاهرات خیابانی که توسط مردی که به جای او – سدیر جپاروف ادامه داد – مجبور به استعفا شد. جپاروف از آن زمان کناره گیری کرده است ، اما فقط به این ترتیب وی مجاز به حضور در انتخابات 10 ژانویه است که انتظار می رود وی را به ریاست جمهوری برگرداند.

آنچه نمایندگان مجلس می خواهند این است که ببینند همه پرسی تغییر قانون اساسی فعلی در همان روز همان انتخابات برگزار می شود. در یک سناریوی احتمالی می توان جاپاروف را به عنوان رئیس دولت انتخاب کرد و اختیارات وی ، با هزینه پارلمان ، همزمان بسیار گسترش یافت.

سورونکولووا سعی کرد اتاق قانون اساسی را متقاعد کند که پارلمان در تصویب قانون اساسی پیشنهادی و اصلاح شده طی سه قرائت در مدت زمان یک روز ، قواعد رویه ای را نقض کرده است. وی گفت ، طبق قانون ، هرگونه پیشنهاد باید در مدت زمان بیش از 10 روز تصویب شود ، به طوری که عموم مردم بتوانند بازخورد خود را به اندازه کافی ارائه دهند.

اما اتاق قانون اساسی این استدلال را نادیده گرفت و تصویب کرد که اقدامات سریع در شرایط شدید قابل توجیه است. یک قاضی اظهار داشت که شاکیان با یک پیش فرض اشتباه کار می کنند ، زیرا پارلمان لایحه ای را برای پیشنهاد قانون اساسی اصلاح شده تصویب کرده بود ، اما آنها خود قانون اساسی جدید را تصویب نکردند.