قرقیزستان: بخش معدن از نظر نظارتی مهار می کند

آخرین تلاطم های سیاسی قرقیزستان فعالیت در تعدادی از شرکت های معدنی را متوقف کرد زیرا جمعیت از بی قانونی برای حمله به پروژه های خود استفاده کردند.

خطر بعدی که معدنچیان ممکن است با آن روبرو شوند ، نظارتی است زیرا مقامات فکر می کنند از آنها برای وجوهی که برای کاهش کسری بودجه خمیازه می کشند استفاده کنند.

در حال حاضر شرکت ها هنوز در حال بهبودی از ضرب وشتم متعاقب هفته های ناآرامی ناشی از اعتراض به انتخابات پارلمانی 4 اکتبر هستند.

یک شرکت تابعه از شرکت Platinum روسیه ، که دومین معدن بزرگ طلای کشور ، Jerooy را اداره می کند ، خسارت 15 میلیون دلاری را مطالبه کرده است – نتیجه یک حمله ای که ظاهراً در 6 اکتبر توسط ساکنان روستاهای اطراف انجام شد.

بهره بردار بزرگترین معدن قرقیزستان ، كومتور ، از نوعی ناآرامی كه حداقل هشت مین را متوقف كرد ، متوقف شد.

اما وضعیت عمومی عدم اطمینان باعث شده سهام اپراتور آن ، Centerra Gold ، از زمان شروع بحران 18 درصد سقوط کند. دولت قرقیزستان حدود 26 درصد سهام این شرکت را در اختیار دارد.

این معادن عمدتاً امیدوار کننده ، مین های درجه دو مانند جروئی در منطقه شمال غربی تالاس و معادن ایشتامبردی ، بزومچاک و ترک سای در جنوب جلال آباد بودند که در طی هرج و مرج هدف قرار گرفتند.

Jerooy و Terek-Sai هر دو در مراحل حساس چرخه پروژه خود بودند. پیش بینی می شد که Jerooy امسال وارد تولید طلا شود ، در حالی که اپراتورهای ترک Terek-Sai در حال ساخت کارخانه ای برای بازیابی طلا و نقره از سنگ معدن بودند.

گروه لابی شورای تجارت بین الملل در تاریخ 3 نوامبر گفت که تخمین می زند دولت برای هر روز که معادن بیکار هستند 50،000 دلار ضرر می کند. هنوز مشخص نیست که آیا هیچ یک از مین ها مجدداً فعالیت خود را از سر گرفته اند.

همچنین یک زاویه دیپلماتیک ناخوشایند برای این وضعیت وجود دارد. ایشتامبردی با کار چینی اداره می شود و بوژیمچاک توسط غول مس قزاقستانی قزاقستان اداره می شود. هر دو کشور شرکای مهمی برای قرقیزستان هستند.

دولت می گوید که می خواهد این بخش را هر چه زودتر راه اندازی کند. اما زندگینامه نخست وزیر و سرپرست جدید رئیس جمهور ، سادیر جپاروف ، اطمینان بخش نیست.

مارک سیاسی جپاروف تا حد زیادی از درخواست های ملی گرایانه علیه معدنچیانی مانند یکی از شرکت های کارگر کومتور ساخته شده است.

او از زمان به دست گرفتن قدرت موضع خود را نرم تر كرده است. در 23 اکتبر ، وی متعهد شد که از سرمایه گذاران دفاع کند ، زیرا پیش از این گفت که قصد ندارد به دنبال بازسازی مالکیت Kumtor باشد.

در عین حال ، او از انتقاد از جمعیتی که ماه گذشته به مین ها حمله کردند ، طفره رفته است.

جپاروف گفت که این حوادث به دلیل “عدم تمایل شرکت ها برای همکاری با مردم محلی و همچنین عدم انطباق با الزامات بین المللی در مورد مسائل زیست محیطی در منطقه” رخ داده است.

در جریان تور جنوب این هفته ، جپاروف از بوزیمچاک و ترک سای بازدید کرد. وی با مقامات محلی ، ساکنان و نمایندگان شرکت دیدار کرد.

در تراک سای که دولت 25 درصد از سهام آن را کنترل می کند ، جپاروف خواستار آن است که جامعه نقش بیشتری در نظارت بر تعهدات اجتماعی و زیست محیطی این پروژه داشته باشد.

در مورد بوژیمچاک ، او از ساکنان اطراف خواست که قزاقامی ها را به خاطر کمبودها سرزنش نکنند. وی گفت كه همه تقصیرها را به گردن دولت قبلی می اندازد ، و از اینكه جزئیات نحوه برخورد دولت با مسائل برجسته را فراموش می كند ، گفت

اگر جپاروف سعی کرده است یادداشتی اطمینان بخش به صدا در آورد ، صداهای نگران کننده بیشتری از معدنچیان از طرف ناظران وارد می شود.

جیرگالبک ساگینبایف ، رئیس تازه منصوب شده کمیته ایالتی برای استفاده از خاک ، در تاریخ 2 نوامبر گفت که دولت در حال کار بر روی قوانین جدید برای تحمیل الزامات جدید به معدنکاران است.

ساگینبایف گفت ، می توان شرکت هایی را موظف دانست که اطمینان حاصل کنند 90 درصد کارمندان آن استخدام محلی هستند. مورد دیگر موظف است معدنکاران کالاهای بیشتری را از شرکت های قرقیزستان تهیه کنند.

یک طرح پیشنهادی برای صادرات سنگ معدن فرآوری نشده شرکتها را مجبور به ساخت تأسیسات فرآوری در کشور می کند. این نیاز مستلزم سرمایه گذاری ناگهانی و ایجاد مشاغل زیادی است ، اما همچنین می تواند خطرات تازه ای برای محیط زیست ایجاد کند.

این مقررات بر قزاقستان و برخی از شرکتهای چینی که از مرزهای خود با قرقیزستان سنگ معدن استفاده می کنند تأثیر می گذارد.

ایده هایی از این قبیل در گذشته مطرح شده اند تا به دلیل غیر عملی بودن مورد ساقه قرار گیرند.

به گفته قانون بكشف ، قانونگذار ، كه ادعا كرد با قوانين در دست توسعه آشنايي دارد ، آنچه ساگينبايف در مورد آن صحبت كرده فقط نوك کوه يخ است. او به دنبال سهام دائمی در تمام پروژه های استخراج معادن و همچنین “پرداخت های تاریخی” تعریف نشده است نوشت در توییت 3 نوامبر.

“بهتر است زنجیرها را آماده کنیم یا دیگری [the investors] ممکن است فرار کند. ”