قرقیزستان درخواست کمک بیشتر چینی ها در ایجاد زیرساخت های اساسی را دارد

قرقیزستان حتی در شرایطی که به نظر می رسد چگونه نمی تواند از پس سنگینی از حقوق خود در برابر چین برآید ، اقدام به حمله تهاجمی تازه ای کرده است تا نقشی را که پکن در توسعه زیرساخت های حیاتی دارد یادآوری کند.

وزیر حمل و نقل ، باکیت بردعلیف ، در آخر هفته گذشته ، در مصاحبه ای با خبرگزاری شینه هوا در ایالت چین منتشر شد و از همسایه شرقی کشورش بخاطر کارهایی که در زمینه توسعه جاده های اتصال نقاط دورافتاده کشور انجام داده ، استقبال کرد.

او بزرگراه بیشکک – نارین – توروگارت را که از پایتخت به یک گذرگاه مرزی در 170 کیلومتری شمال شهر کینگر از سین کیانگ می رسد ، و یک جاده جدید از شمال به جنوب را که اکنون در دست ساخت است را به عنوان داستان موفقیت ذکر کرد.

وزیر تند تونل ها و پل های هوایی ساخته شده با سرمایه گذاری چین شبیه چیزی نیست که قرقیزستان قبلاً دیده است.

ستایش فقط برای ویرایش خوانندگان رسانه های دولتی چین نیست. یک گزارش خبری هشت دقیقه ای توسط صدا و سیمای دولت قرقیزستان تحت عنوان “همسایگان خوب ، شرکای استراتژیک” تهیه شده و در بسیاری از نکات مشابه تأکید داشته و بر اهمیت حیات پکن برای قرقیزستان تأکید کرده است.

“چین در سیاست خارجی قرقیزستان شریک اولویت است و همیشه خواهد بود. به عنوان یک دوست واقعی و یک شریک قابل اعتماد برای قرقیزستان از زمان برقراری روابط دیپلماتیک ، [China] در سخت ترین زمان ها کمک های قابل توجهی را ارائه کرده و می کند. “نورلان سورکلوف ، مدیر سرویس ارتباطات خارجی وزارت امور خارجه ، به پخش کننده دولتی KTRK گفت.

بردعلیف در مصاحبه خود با عباراتی همانند گل ، خود را بیان کرد و در مورد چگونگی “همسایه نزدیک بهتر از یک خویشاوند دور است” صحبت کرد.

بیشکک هنوز در حال انجام امور بانکی برای چین است که با تکمیل یک پروژه حمل و نقل دیگر با تأخیر طولانی مدت – یعنی راه آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان – انجام می شود.

سخنگوی کنگره اوراسیا ، رویدادی که توسط بانک توسعه اوراسیا ، که به طور مشترک توسط روسیه و قزاقستان تاسیس شده بود ، سخنرانی کرد ، سنجار موکان بتف ، وزیر اقتصاد قرقیزستان گفت که اتصال راه آهن می تواند به تجارت اتحادیه اقتصادی اوراسیا تحت سلطه مسکو کمک کند توده.

به نقل از موکان بتف ، وب سایت خبری اسپوتنیک در 4 دسامبر ، “ما جنوبی ترین مرز EAEU را نشان می دهیم ، جایی که مسیرها به سمت چین و دیگر کشورها به هند و پاکستان باز است.” “متاسفانه ، این بازارهای عظیم هنوز به طور کامل توسط قرقیزستان استفاده نمی شود. این فرصتی برای همه کشورهای EAEU است و این موضوعی است که می تواند از طریق خط آهن چین-قرقیزستان-ازبکستان بسیار کمک کند. “

بردالی اف در اظهارات خود به شین هوا اظهار امیدواری کرد که پیشرفت در زمینه توافق در مورد مسائل فنی ، مانند سنج ها و مکان های ایستگاه های حمل و نقل ، در حال انجام است.

وی گفت: “اما این مستلزم تصمیم سیاسی و مهمتر از همه مشاركت نه تنها طرفهای مستقیماً علاقه مند ، بلكه همچنین ساختارهای EAEU ، به ویژه بانك ها و سایر م institutionsسسات توسعه است.”

از آنجایی که حتی گزارش KTRK مجبور به پذیرش است ، همه این حق العمل ها درست در زمانی صورت می گیرد که قرقیزستان مجبور است با پرداخت وام های کلان صادر شده توسط چین مقابله کند.

سال گذشته ، در این گزارش ، قرقیزستان 69 میلیون دلار وام های پرداخت نشده را بازپرداخت کرد. اما COVID-19 برنامه بازپرداخت را از خط خارج کرده است.

وزیر امور خارجه روسلان کازاکبایف این موضوع را مجدداً در رایزنی با سفیر چین ، دو دوون ، در تاریخ 2 دسامبر مطرح کرد.

وزارت امور خارجه از كازاكبایف به عنوان تأثیرگذار سفیر بر “اهمیت پیشنهاد كمك در مسئله كاهش فشار بدهی خارجی به بودجه این كشور با توجه به تأثیرات منفی ویروس کرونا بر اوضاع اقتصادی کلان” یاد کرد.

همانطور که اتفاق می افتد ، چین قبلاً بیشکک را کاهش داده است. همانطور که Nikkei Asia گزارش داده است ، چین با اجازه دادن به 35 میلیون دلار بدهی امسال تا سال 2022-2024 ، هر چند قابل پرداخت با نرخ بهره 2 درصد ، بخشی از این تخفیف مورد نظر را ارائه داد. بدهی های کلی قرقیزستان در برابر بانک دولتی صادرات و واردات چین کمی کمتر از 1.8 میلیارد دلار است.

سردردهای مکرر سرمایه گذاران چینی در قرقیزستان ، فیل موجود در اتاق است.

در پی ناآرامی های پس از انتخابات قانونگذاری در 4 اکتبر ، مشاغل چینی هدف حملات نابود شده در سراسر کشور قرار گرفتند که در برخی مواقع با خشونت همراه بود.

در برخی موارد چشمگیر ، به گفته یکی از پیمانکاران امنیتی ، زنان در مشاغل مورد تهدید به تجاوز قرار گرفتند ، مردان به طرز وحشیانه ای مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و پرچم چین به آتش کشید. در تاریخ 6 اکتبر ، 35 نفر از مدیران چینی به هتلی در بیشکک گریختند ، در حالی که توسط گروهی مسلح که خواستار باج بودند ، محاصره شدند. در جای دیگر ، بیش از 100 کارگر چینی پس از فرار از جمعیتی که معدن آنها را اشغال کرده بودند ، آن شب را در جنگلی برفی گذراندند. روز بعد ، مردانی که کلاشینکف در دست داشتند ، با تهدید به آتش زدن کارخانه ، از پالایشگاه نفت چین در کارا-بالتا بازدید کردند و 350 هزار دلار هزینه حفاظت خواستند. منبع گفت: هنگامی که صدها نفر از معترضین کارخانه را محاصره کردند ، به مردان دارای AK پول پرداخت شد.

بیشکک کاملاً می فهمد – گرچه ملی گرایی نخبگان حاکم در حال ورود است – که این پرواز نخواهد کرد. میزگردی با سرمایه گذاران چینی در 24 نوامبر برگزار شد و هدف آن اطمینان خاطر شرکت کنندگان در این باره بود که دولت قرقیزستان اقداماتی را برای تأمین امنیت کافی برای شرکت ها و شهروندان چینی فعال در این کشور انجام می دهد.

در آن رویداد ، رئیس کمیته صنعت ، انرژی و معدن کشور ، جیرگالبک ساگینبائف گفت که ایجاد این حفاظت از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا 80 درصد سرمایه گذاری چین در قرقیزستان در بخشهای برق ، صنعتی و سوخت است.

آیا همه اینها برای جذابیت چین کافی خواهد بود؟