قرقیزستان: زیره با درخواست جدیدی درباره اقدام درمورد حقوق زنان بازگشت

زیره آسیلبک ، خواننده قرقیزستانی که با سرود فمینیستی سال 2018 Kyz (دختر) به شهرت رسید ، با آهنگ جدیدی به نام Apam Aitkan (مامان گفت) به موضوع حقوق زنان بازگشت.

این ترانه در مورد خطرات و آزارهای روزمره زنان در قرقیزستان است و براساس تجربیات زندگی خود آسیل بک ساخته شده است.

وی با بیان احساسات خسته بسیاری از زنان هم قرقیز می گوید: “جواب دادن بی فایده است.” “بچه هایی مثل اینها فقط می خواهند تحریک کنند. فقط دهان خود را ببندید و به راه رفتن ادامه دهید ، دهان خود را ببندید و به راه رفتن ادامه دهید. “

اما بعد آهنگ نوبت می گیرد.

“توقف کنید ، چرا آنها آزار دهنده هستند ، اما من کسی هستم که شرمنده هستم؟ چرا آنها آزاد زندگی می کنند ، در حالی که من باید با احتیاط قدم بردارم؟ “

عنوان این آواز اشاره به توصیه هایی است که آسیلبک می گوید قبلاً از مادرش می گرفته است: «مادر گفت که تنها نباشم. مادر گفت: دختر ، دختران باید بیشتر مراقب باشند. … مامان گفت: “خیلی دیر بیرون نمان”.

در بخشهایی از موزیک ویدیو ، Asylbek مملو از مواد نارنجی به نظر می رسد ، کنایه از ابتکار جهانی 16 روزه “Orange the World” برای ارتقا awareness آگاهی از خشونت مبتنی بر جنسیت.

“در زندگی من هرگز زن یا دختری را ندیده ام که هرگز با آزار و اذیت روبرو نشده باشد. اگر دختر باشید ، بیش از 99 درصد تضمین وجود دارد که این اتفاق به خصوص در قرقیزستان برای شما رخ داده یا خواهد افتاد. این تقریباً از مهد کودک شروع می شود و به نوعی خنک می شود. “Asylbek به Eurasianet گفت.

فعالیت این خواننده نوع رفتارهای پرخاشگرانه ای را که علیه او مبارزه می کند ، به دست آورده است. او انتظار دارد که آخرین آهنگش نظرات و تهدیدهای منفی مانند آوازهایی را که به دنبال کیز آمد ، ایجاد کند.

آپام آیتکان در طی یک روز بارگذاری حدود 11000 بازدید جمع کرد – این رقم سالم برای قرقیزستان است. نظرات به طور کلی پشتیبانی می کند و شامل شهادت های زنان دیگری است که تحقیرهای مشابه آنچه در این آهنگ شرح داده شده را تحمل کرده اند.

پس از موفقیت ویروسی خود در سال 2018 ، Asylbek یک EP پنج آهنگی تحت عنوان Bashtalos (آغاز شد) را منتشر کرد که در آن داستان های شخصی خود را متمرکز کرد و از محبوبیت سیاسی خود دور شد.

اما حقوق زنان در اولویت قرار دارد. Asylbek به طور منظم در تجمع های حقوق زنان در بیشکک شرکت می کند و در رسانه های اجتماعی در مورد نقض این حقوق ابراز سر می کند. علیرغم درخواست اقدامات گروههای طرفداری ، خشونت خانگی مورد توجه محدود مقامات ، به ویژه پلیس قرار می گیرد.

طبق آمار رسمی ، بیش از 8000 گزارش از خشونت خانگی توسط مردان در سال 2019 گزارش شده است. در همان سال ، پلیس حداقل 118 مورد از آلا-کچوو را ثبت کرد ، اصطلاح عرف بسیار مناقشه برانگیز ربودن زنان جوان برای ازدواج.

حتی عموم افراد مبتلا به چنین آماری گهگاه از وقایع منفرد حیرت زده می شوند. در ماه ژوئن ، ویدئویی در فضای مجازی منتشر شد كه نشان می داد مردی در حدود 50 سالگی ، مرتباً به زنی ، همسرش دستور می دهد كه برگردد و رو به روی او قرار گیرد تا بتواند به او سیلی بزند. لاستیک های اتومبیل پر از آجر به گردن او بسته شده بود. بارها و بارها ، مرد خارج از صفحه ناپدید شد تا سطل های آب سردی را که بالای سر همسرش خالی کرده بود جمع کند.

اگرچه چنین اپیزودهایی گفتگوی بسیار عصبانی را برمی انگیزد ، اما نشانه زیادی وجود ندارد که منجر به سیاستگذاری قاطع یا تغییر در پلیس خشونت خانگی شود.