قزاقستان: جامعه مدنی از فشارهای پیش از انتخابات شکایت دارد

گروه های جامعه مدنی موج فشار هماهنگ دولت را در حالی که قزاقستان آماده می شود توصیف می کنند انتخابات پارلمانی ماه بعد

بین اواسط ماه اکتبر و اواخر نوامبر حداقل 13 سازمان غیردولتی (NGO) اطلاعیه هایی را از مقامات مالیاتی دریافت کردند مبنی بر اینکه آنها الزامات گزارش در مورد بودجه خارجی را نقض کرده اند. در برخی موارد ، تخلفات ادعایی مربوط به دو سال قبل است.

“طی چند هفته گذشته ، تعدادی از سازمان های مدنی غیرانتفاعی و مدنی حقوق بشر توسط سازمان های مالیاتی” مورد حمله “قرار گرفتند ، که از نظر ما ، نهادهای امنیتی ملی پشت سر آنها قرار دارند ،” بیانیه صادر شده توسط هفت سازمان غیردولتی در 30 نوامبر گفت.

امضا کنندگان شامل سازمانهای برجسته ای مانند دفتر بین المللی حقوق بشر و حاکمیت قانون قزاقستان ، ابتکار عمل حقوقی بین المللی ، مرکز رسانه ای حقوقی و مدیانت بودند.

آنها ادعاها علیه سازمان های غیردولتی را که در حوزه های مختلفی از حقوق بشر گرفته تا حفاظت از محیط زیست و حمایت از جوانان کار می کنند ، به عنوان تلاشی هماهنگ با انگیزه سیاسی برای “فلج کردن فعالیت خود برای مدتی” توصیف کردند در حالی که آنها با ادعاها مبارزه می کنند.

“این مسئله فرار مالیاتی نیست. این مسئله صرف هزینه برای اهداف غیرقانونی نیست. این مسئله مربوط به اقدامات غیرقانونی نیست “، آنها اشاره کردند. “این مسئله پر کردن فرم های اطلاعاتی است.”

این فرم بخشی از الزامات گزارشگر سنگین برای NGO ها در مورد بودجه خارجی است به تصویب رسید در سال 2015 در معرض مخالفت جامعه مدنی قرار گرفت ، که مدتهاست تحت آن فعالیت می کند فشار شدید. مجازات های زیر پا گذاشتن مقررات از جریمه نقدی تا تعلیق فعالیت یا ممنوعیت تکرار جرم است.

آمانگلدی شرمانبایف از ابتکار عمل بین المللی حقوقی در یک توجیهی پیشنهاد کرد که این ادعاها مانند “چاقویی به گلوی” جامعه مدنی است و “هیستری” را نشان می دهد در حالی که قزاقستان برای انتخابات 10 ژانویه پیش می رود. “هیچ توضیحی غیر از فشار سیاسی وجود ندارد.”

دولت فشار بر جامعه مدنی را انکار می کند.

تضمین شده است که حزب حاکم نور اوتان در انتخابات پیروز شود غیبت از هر گونه مخالفت. با این حال ، مقامات نسبت به اعتراضات احتیاط می کنند ، به ویژه در پرتو تظاهرات پس از انتخابات در همسایگی قرقیزستان که رئیس جمهور را مجبور کرد استعفا این پاییز و ماهها از اعتراضات پس از انتخابات از تابستان در بلاروس ادامه دارد. قزاقستان موجی از تجربه کرد اعتراض پس از انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته.

نهادهای حقوق بین الملل ابراز نظر کرده اند نگرانی هیو ویلیامسون از دیده بان حقوق بشر ، در مورد اتهامات مالیاتی ، که “بوی دخالت ناروا در فعالیت های قانونی گروه های حقوق بشری دارد” گفت در یک بیانیه. “دولت قزاقستان باید این آزار و اذیت را پایان دهد و اجازه دهد گروه های حقوق بشری به کارهای مهم خود بازگردند.”

دیپلمات های آمریکایی نیز به گروه سرود محکومیت پیوستند. “ما از گزارش هایی مبنی بر تهدید تهدید مقامات قزاقستان به بستن سازمان های غیردولتی حقوق بشری و جامعه مدنی با شکایت مالیاتی پیش از انتخابات پارلمان ، نگران هستیم.” توییت کرد سفارت ایالات متحده “صدای مستقل در جامعه باز ضروری است.”

در 7 دسامبر دولت مجبور شد انکار اتهامات مربوط به مشکلات دسترسی به اینترنت طی روزهای گذشته مربوط به انتخابات آینده است.

مشکلات دسترسی به وب سایت ها از جمله فیس بوک و یوتیوب به دلیل برنامه ریزی شده رخ داده است سایبرمته امنیت، روسلان عبدیکالیکوف ، رئیس کمیته امنیت اطلاعات ، گفت.

مقامات در حال آزمایش عملکرد a گواهی امنیت دیجیتال اگر برای مقابله با این کار لازم باشد ، دولت می تواند فقط به کاربرانی که آن را بارگیری کرده اند اجازه دسترسی به وب سایتهای منتخب را بدهد تهدیدهای امنیت ملی. طرفداران آزادی بیان مطرح کرده اند نگرانی ها که چنین کنترلی در را به سوی چشم انداز سایبری دولتی باز می کند.