قزاقستان واکسیناسیون Sputnik V را از اوایل سال آینده آغاز می کند

قزاقستان توزیع عکس واکسن ویروس کرونا ویروس Sputnik V تولید شده در روسیه را از اوایل سال آینده آغاز می کند و به عنوان اولین کشور در جهان آغاز می شود.

دفتر رئیس جمهور در بیانیه ای در تاریخ 4 دسامبر اعلام کرد که توافق نامه ای با دولت روسیه برای اجازه آغاز تولید واکسن در قزاقستان از 22 دسامبر انجام شده است.

“مرحله اول [of vaccinations] گروه های در معرض خطر جمعیت ، از جمله پزشکان ، معلمان ، افسران اجرای قانون را تحت پوشش قرار خواهد داد. “

قزاقستان نیز در حال تولید واکسن خود است. نخست وزیر عسکر مامین در جلسه ای با رئیس جمهور کسیم-جومارت توکایف گفت که مرحله اول و دوم آزمایشات بالینی واکسن به نام QazCovid-in به پایان رسیده است و “هیچ عارضه جانبی ثبت نشده است و واکسن کارایی بالایی را نشان داده است. “

مرحله سوم شامل حدود 3000 آزمودنی داوطلب از 25 دسامبر آغاز می شود و انتظار می رود در پایان ماه مارس به پایان برسد.

گفته می شود هنوز تصمیم گیری نشده است که نور سلطان از چه امکاناتی برای تولید واکسن روسی استفاده خواهد کرد. خبرگزاری اسپوتنیک به نقل از سخنگوی وزارت توسعه صنعت و زیرساخت ها اظهار داشت که یک کارخانه دارویی در شهر کاراگاندا به عنوان گزینه در نظر گرفته شده است.

تصمیم برای ادامه کار با استفاده از Sputnik-V ، که سازندگان آن ادعا می کنند 95 درصد کارایی را در هنگام آزمایش نشان داده است ، به مرحله عدم اطمینان درباره اینکه واکسن قزاقستان از کدام یک واکسن استفاده خواهد کرد ، پایان می یابد. رسانه های دولتی ارزیابی های خوش بینانه از QazCovid-in را بوق زده اند ، اما برنامه آزمایش به این معنی است که راه حل فقط در اواسط سال آینده در بهترین حالت قابل اجرا خواهد بود.

واکسن های ساخته شده در غرب ، مانند واکسن های تولید شده توسط شرکت هایی مانند Pfizer ، Moderna و AstraZeneca ، احتمالاً با مقادیر قابل توجهی در قزاقستان در دسترس نخواهند بود زیرا سایر دولت های غربی به دنبال خرید عمده سهام هستند.

علاوه بر این ، وعده Sputnik-V با 10 دلار در هر دوز ، در مقایسه با 20 دلار محصول Pfizer و تقریباً 15-25 دلار هزینه واکسن Moderna ، بسیار ارزان تر است. این برچسب بالاتر از 2.50 دلار تعهد شده AstraZeneca است که واکسن خود را با همکاری دانشگاه آکسفورد تولید کرده است.