قزاقستان: وزیر بهداشت سابق دستگیر شد

وزیر بهداشت پیشین قزاقستان ، یلژان بیرتانف ، که در اوایل شیوع بیماری COVID-19 تشخیص داده شد ، به اتهام اختلاس بزرگ دستگیر شد.

گفته می شود که اداره نظارت بر وزارت دارایی در بیانیه ای در تاریخ 3 نوامبر اعلام کرد که دادگاه اجازه بازداشت بیرتانف 49 ساله را صادر کرده و در انتظار تحقیقات است. تاکنون جزئیاتی فاش نشده است.

شایعات مربوط به این بازداشت روزهاست که در جریان است. خبرگزاری KazTag اواخر ماه گذشته با استناد به منبعی ناشناس اظهار داشت كه بیرتانف مظنون به سو m استفاده از 526 میلیون تنگه (1.2 میلیون دلار) در نظر گرفته شده برای یك برنامه دیجیتالی سازی با بودجه دولت است.

تلاش های دولت برای بازسازی اساسی سیستم مراقبت های بهداشتی از طریق ادغام فناوری اطلاعات بیش از یک سال است که هدف تحقیقات است.

دادستان ها در ماه اوت گذشته اعلام کردند که آنها در حال بررسی ادعاهایی هستند مبنی بر اینکه پزشکان در حال ثبت مشاوره های جعلی برای کلاهبرداری از صندوق بیمه ایالتی هستند. آنها در آن زمان گفتند كه در طی شش ماه حدود 12000 مدخل دروغ ، كه 180،000 دلار اضافی از ایالت صورتحساب می گرفت ، وارد پایگاه داده دیجیتال Damume شدند. این سو abuseاستفاده پس از آنکه کاربران برنامه شروع به شکایت از یافتن مواردی در سوابق شخصی خود مانند قرار ملاقات های پزشکان کردند که آنها نه درخواست کرده اند و نه در آنها شرکت کرده اند ، آشکار شد.

دامومد در سال 2018 به عنوان ایده رئیس جمهور سابق نورسلطان نظربایف راه اندازی شد. هدف بهبود دسترسی به خدمات مراقبت های بهداشتی از طریق یک منبع واحد در دسترس بیماران ، پزشکان پزشکی و دولت بود.

این رسوایی یک مقام مهم دیگر ، معاون وزیر بهداشت ، اولژاس آبیشف را درگیر خود کرد ، که در کارنامه وی دیجیتالی شدن بخش بود. به دنبال دستگیری در سال گذشته ، وی به اتهام اختلاس 127 میلیون تنگه (300000 دلار) متهم شد.

هنوز مشخص نیست که پرونده های Abishev و Birtanov در ارتباط هستند.

بیرتانف از سال 2017 به عنوان وزیر بهداشت کار کرده است و بر این اساس به عنوان چهره اصلی جنگ غیرمنتظره دولت برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا شناخته شد. در ماه ژوئن ، با این حال ، او اعلام کرد که خود به COVID-19 مبتلا شده است ، که از علائم ذات الریه رنج می برد و از کار خود استعفا خواهد داد. کمتر از دو هفته بعد ، رئیس جمهور کسیم-جومارت توکایف گفت که موج تازه ای از موارد ویروس کرونا و افزایش شدید موارد گزارش شده ذات الریه تا حدی ناشی از “اشتباهات سیستمی توسط رهبری سابق وزارت بهداشت” بوده است.

یکی دیگر از افرادی که مورد تحقیقات جنایی قرار گرفت ، بریک شاریپ ، رئیس سابق اپراتور توزیع کمک های بشردوستانه SK Pharmacia است. وی در ماه آگوست به ظن “سو abuse استفاده از قدرت در خرید تجهیزات پزشکی در هنگام اورژانس بسیار مخرب” دستگیر شد [regime introduced at the time of the spring lockdown]” شریپ یک ماه زودتر به این سمت اخراج شده بود دستور توکایف به دنبال گزارش هایی که به سختی می توان داروهایی را یافت که از طریق محموله های امدادی از خارج به قزاقستان ارسال شده بودند و برای فروش در داروخانه ها ظاهر شده اند.

گازیز ابیشف ، تحلیلگر سیاسی ، در یک توضیح سریع درباره دستگیری بیرتانف ، در کانال تلگرامی خود نوشت که اکنون احتمالاً محققان آماده اند تا از همه افراد تیم وزیر سابق تحقیق کنند. ابیشف ضمن اجازه دادن به این واقعیت که بیرتانف در هر آنچه متهم می شود مقصر است ، مقام سابق دستگیر شده را به عنوان یک آسیب دیدگی در روندهای سیاسی توصیف کرد.

وی نوشت: “مردم قزاقستان از وضعیت سیستم بهداشتی درمانی شوكه شده اند.” “مسئولیت سیاسی این امر باید بر عهده کسی باشد.”