پروژه طرح نهایی معماری

پروژه به معنی مجموعه ای ازتلاش وکوشش ، افکار و کارهایی که باید براساس قواعدی در زمان معین و با توجه به هزینه تعیین شده صورت گیرد تا به هدف مورد نظر برسیم.

پروژه انواع مختلفی از جمله پروژه ساختمانی , پروژه اجتماعی و … دارد. در این مطلب قصد داریم طرح نما ساختمان را با شما به اشتراک بگذاریم.

طرح نما ساختمان

طرح هم می تواند به معنی شکل و ظاهر یک موضوع یا جنس یا … باشد.

 مثلا طرح لباس و… و هم می تواند به معنی جمع ایده ها و افکار باشد که برای به وجود آوردن یک موضوع ازآن استفاده می شود وبه معنی اجرا کردن باشد. مثلا طرح اجرای پیاده رو.

به انجام دهنده کار طرح , طراح گفته می شود و به محصول نهایی طرح یا طراحی.

نهایی:

نهایی به معنی نهایت و آخر می باشد .یعنی پایان و اتمام.

پس از طی کردن مسیری به پایان مسیر(مقصد) می رسیم.

پس از اتمام دوران تحصیل شاغل می شویم .

یعنی پس از شروع هر کاری پایانی در انتظار ماست.

نهایی یعنی بعد از انجام همه کارهای لازمی که باید انجام می دادیم ,همه افکاری که باید به کار می بردیم ,همه زمان هایی که باید صرف می کردیم و همه هزینه های  که باید پرداخت می کردیم به آخر(کار) برسیم.

طراحی معماری

معماری از کلمه معمار تشکیل شده همان طور که یک معماربا استفاده از دانش و مصالحی که در اختیار دارد شروع به ساختن می کند و یک بنا یا …می سازد معماری نیز یعنی به وجود آوردن , خلق کردن , آفریدن

معماری یعنی با استفاده از کنار هم قرار دادن خط و خطوط و کمان و خم و…بتوان یک طرح را به وجود آورد سپس با استفاده از وسایل طراحی آن را ترسیم کرد و به مرحله اجرا در آورد و در مرحله اجرا با استفاده از مصالح در اختیار و با توجه به زمان تعیین شده و مکان مورد نظر بنا را ساخت و با استفاده از نور پردازی و … به زیبایی بیشتر بنا کمک کرد .

درمعماری علاوه بر زیبایی باید به اصول و قوانین آن نیز توجه کرد تا هم به طرحی مجزا دست یافت هم دارای امنیت و کارایی باشد.

معماری و اصول آن در زمان های قدیم نیزوجود داشته و انسان ها بر پایه آن خانه ها و ….خود را بنا می کردند.درست است که آن ها ابزارها و مصالح پیشرفته در دسترس نداشتند اما برای خود از سبک معماری خود استفاده کرده و بناهایی به وجود می آوردند که هم از زیبایی ظاهری برخوردار بودند هم از استحکام و پایداری که بعضی از آن ها را ما می توانیم امروزه مشاهده کنیم .

اگربه معماری مساجد ،خانه ها ,بناهای گذشته توجه کنیم می بینیم که چگونه با قرار دادن کاشی ها طرح های زیبا را خلق کردند و با استفاده از قوس و کمان تاق هایی به وجود آورده اند که تا این زمان پایدار بمانند.

معماریی که خانه هایی می ساختند با ابعاد بزرگ  که صمیمیت در آن جاری بود و زندگی دلپذیرتر.

معماری گذشته نسبت به معماری حال  دارای معایب و مزایایی بود:

معایب طرح نما

 سختی درتهیه و به کار گذاشتن بعضی از مصالح

استفاده نکردن از نور پردازی های متنوع در بنا

بی نظمی و کثیف کاری هنگام کار

وجود خطا در ابعاد و اندازه ها

مزایای آن :

هزینه کمتر

استفاده از مصالحی که برای استحکام بنا کارایی بیشتری داشت

استفاده بیشتر از مصالح بوم آورد

توجه به تناسب بین  کاربری بنا و مصالح مورد استفاده

پروژه طرح نهایی معماری

پروژه طرح نهایی معماری یعنی با استفاده از افکاروایده های ساخته ذهن خود ,طرح و شکلی از موضوع مورد نظر را طراحی کرد و با پرداختن به جزییات , آن را به مرحله اتمام رساند و معماری آن را انجام داد و آن را خلق کرد.بعضی از افراد قبل از اجرای طرح خود نمونه کوچکی ازآن را در قالب ساخت ماکت در معرض دید و نمایش قرار می دهند.ساخت ماکت نیز جزیی از انجام پروژه های معماری است.

درطول معماری پروژه باید به مواردی توجه کرد که همه جوانب ساخت بنا را در نظر بگیرد.ازلحاظ دید ,دسترسی ,پایداری و ماندگاری ,امنیت و آسایش, به صرفه بودن از لحاظ هزینه و  زمان ,زیبایی ,متناسب بودن با شرایط اقلیم و جغرافیایی منطقه موردنظر,دقت در اندازه گذاری ها ,استفاده ازبه روز ترین نرم افزارها و امکانات (نرم افزار های جدید از قابلیت های بالاتری برخوردارند)

منبع : distrowatch