پوتین می گوید ارمنستان می توانست جنگ را متوقف کند و شوشا را حفظ کند

ولادیمیر پوتین ، رئیس جمهور روسیه گفت ، ارمنستان این فرصت را داشت که جنگ را در اواسط ماه اکتبر متوقف کند و کنترل شهر مهم شوشا را حفظ کند.

این ادعای شگفت انگیز احتمالاً فشار بیشتری بر نخست وزیر ارمنستان نیکول پاشینیان وارد خواهد کرد ، که درگیر جنگ سیاسی زندگی خود بر سر مدیریت جنگ و شکست کشورش است.

پوتین در مصاحبه 17 نوامبر با روسیا 24 به یاد آورد که وی در 19 و 20 اکتبر یک سری مکالمه با پاشینیان و الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان داشته است.

پوتین گفت: “در مجموع ، من موفق شدم رئیس جمهور علی اف را متقاعد كنم كه پایان دادن به درگیری ها امكان پذیر است ، اما بازگشت پناهندگان ، از جمله به شوشا ، شرط اجباری وی بود.”

شوشا (که ارمنی ها آن را شوشی می گویند) هدف اصلی آذربایجان در جنگ بود. این شهر را به عنوان مرکز فرهنگی و تاریخی خود در منطقه قلمداد می کند.

پوتین ادامه داد: “به طور غیرمنتظره ای برای من ، موقعیت شرکای ارمنی ما این بود که آنها این را چیزی غیر قابل قبول می دانند.” “نخست وزیر پاشینیان صریحاً به من گفت که او این مسئله را به عنوان تهدیدی علیه منافع ارمنستان و قره باغ کوهستانی می داند. من ذات این تهدید فرضی را کاملاً نمی فهمم ، منظورم این است که این مسئله مربوط به بازگشت غیرنظامیان به خانه هایشان بود ، در حالی که طرف ارمنی کنترل این بخش از قره باغ را از جمله شوشا حفظ می کرد و به این معنی بود که ما نیروهای حافظ صلح در آنجا حضور داشتند که ما هم با ارمنستان و هم با آذربایجان توافق کرده ایم. در آن زمان ، نخست وزیر به من گفت که کشورش نمی تواند با این موضوع موافقت کند و مبارزه و مبارزه خواهد کرد. “

ادعای پوتین با بسیاری از اظهارات علنی اخیر پاشینیان که وی اصرار داشت که هرگز گزینه ای برای پایان دادن به جنگ که شامل تسلیم شوش نیست ، به او ارائه نشده است.

پاشینیان و متحدانش به طور مستقیم به بیانیه پوتین پاسخ نداده اند. اما تاتول هاکوبیان روزنامه نگار و تحلیلگر نظامی گفت که نخست وزیر باید جزئیات بهتر استدلال خود را توضیح دهد.

“چرا پاشینیان با پیشنهاد پوتین موافقت نکرد وقتی که اطلاعات واضحی در مورد توانایی های ارتش ارمنستان داشت؟” هاکوبیان در یک پرسید ستون در وب سایت خبری CivilNet. هاكوبيان اظهار داشت كه شايد پاشيانيان به يك چرخش نظامي اميدوار بوده باشد يا ترجيح داده است كه در جنگ را از دست بدهد تا اينكه تسليم بازگشت پناهندگان آذربايجاني به شوش شود. وی نوشت: “ممكن است گزینه های دیگری نیز وجود داشته باشد و برای پاسخ كامل به س theال ، توضیح نیكول پاشینیان لازم است ، چطور ، چرا و تحت چه شرایطی شوشی افتاد.”

پس از جنگ ، بسیاری از ارامنه علیه پاشینیان روی آورده اند و ادعای رایج این است که او به آذربایجان “فروخته” شده است ، از جمله با واگذاری شووشا در زمانی که کشور هنوز شانس پیروزی داشت. مجموعه ای از مقامات نظامی با این استدلال که موقعیت نظامی ارمنستان بسیار وخیم تر از آن است که بسیاری از مردم معتقد بودند ، از پاشینیان در این ادعا حمایت کرده اند. (این باور ، اتفاقاً توسط ارزیابی بیش از حد گلگون مقامات دولتی از چگونگی جنگ در حالی که ارمنستان به سرعت در حال از دست دادن بود ، تغذیه شد.)

به نوعی ، اظهارات پوتین دفاعی از پاشینیان بود. وی به دنبال گزارش خود از بحثهای 19 و 20 اکتبر ، نتیجه گرفت:بنابراین ، این اتهامات خیانت علیه وی کاملاً بی اساس است. از طرف دیگر ، درست یا غلط بودن این مسئله مشخص نیست. این یک مسئله متفاوت است ، اما مطمئناً هیچ خیانت در اینجا وجود نداشته است. “

برخی از متحدان پاشینیان اظهارات اخیر را مورد استفاده قرار دادند.

معاون رئیس مجلس الن سیمونیان توییت کرد اظهارات پوتین ، اظهار نظر ، “اتهامات خیانت علیه پاشینیان هیچ پایه و اساسی ندارد.” اما دیگران سخنان انتخابی او را به سخره گرفتند: “شما فقط یک جمله را منتشر می کنید انگار که ما نمی توانیم روسی بخوانیم ، گوش دهیم و درک کنیم” ، یکی پاسخ داد.

اما دفاع پوتین از پاشینیان ، مانند آنچه در گذشته بود ، یک عمل خلاف عقاید بود و احتمالاً انتقادات فزاینده ای نسبت به تصمیم گیری نخست وزیر در طول جنگ به دنبال خواهد داشت.

اونیک گاسپاریان رئیس ستاد نیروهای مسلح ارمنستان صادر کرد بیانیه در 17 نوامبر ادعا كرد كه مقامات ارتش “در روز چهارم جنگ” به پاشيانين گفته اند كه نيروهاي ارمنستان نااميدكننده آزربايجان و تركيه هستند و “باید اقدامات لازم برای پایان جنگ در طی دو یا سه روز انجام شود. “

در 16 نوامبر میکائیل میناسیان ، داماد رئیس جمهور سابق سرژ سرکیسیان و یک منتقد مکرر پاشینیان، منتشر شده سندی در فیس بوک که ادعا می کرد تکرار قبلی یک توافق آتش بس است که می تواند به ارمنستان شرایط بهتری از جمله حفظ شوشا ، عدم دسترسی به جاده نخجوان و یک منطقه امنیتی گسترده تر در اطراف راهرو لاچین متصل شود قره باغ به ارمنستان – 10 کیلومتر بیشتر از پنج “این یکی از گزینه های قبل از سندی بود که امضا کردید. بعد از آن ، شما یک پیشنهاد دیگر دریافت کردید ، و پس از آن با امضای سند کاپیتولاسیون وضعیت ناامیدی ایجاد کردید. ”

پاشینیان چنین ادعاهایی را رد کرده و مدام استدلال می کند که هرگز گزینه ای برای پایان دادن به جنگ که شامل از دست دادن شوشا نباشد به او ارائه نشده است. “من می خواهم توضیح دهم تا مردم درک کنند. قبل از سقوط شوشی ، در تمام سناریوهای ممکن ما باید شوشی را تسلیم کنیم. ” گفت در مصاحبه 13 نوامبر با تلویزیون عمومی.

پاشینیان ادعا را تکرار کرد در 16 نوامبر در یک کنفرانس مطبوعاتی. بعداً همان روز ، سخنگوی وزارت امور خارجه ، آنا نقدلیان ، پاسخ داد به سوالی درباره اظهارات پاشینیان:بگذارید روشن کنم که هیچ بحثی در مورد انصراف از شهر شوشی در هر مرحله از روند صلح وجود نداشته است.

پاشینیان اندکی بعد گفت که قصد اخراج زهراب مونتساکانانیان وزیر خارجه و تقریباً همزمان نقدلیان را دارد ارسال شده نامه استعفا Mnatsakanyan در فیس بوک.