کدام کشورها دلار آمریکا را دور ریخته اند؟

پادشاه ارز، دلار، در زمینی متزلزل است. در یک سال گذشته، روند رو به رشدی وجود دارد که کشورها دلار آمریکا را کنار گذاشته و از ارزهای محلی خود برای تجارت دوجانبه استفاده می کنند.

روند دلارزدایی – دور شدن از تجارت با دلار و در عوض انتخاب ارز محلی – پس از جنگ روسیه و اوکراین و با افزایش تنش‌های واشنگتن با پکن، تقویت شده است.

در آمریکای جنوبی، یوان چین نفوذ بیشتری داشته است. پس از موافقت برزیل برای تجارت با چین به ارز محلی، آرژانتین نیز روز چهارشنبه با همین موضوع موافقت کرد. این کشور آمریکای جنوبی اعلام کرد که برای حفظ ذخایر دلاری در حال کاهش این کشور، هزینه واردات چین را به یوان به جای دلار پرداخت خواهد کرد.

اقتصاددان سابق کاخ سفید هشدار داد: دلارزدایی: اگر بریکس از ارز خود برای تجارت استفاده کند، به هژمونی دلار پایان خواهد داد.

جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا می گوید تسلط دلار در خطر است

طبق الف رویترز بوئنوس آیرس اعلام کرد که قصد دارد یک میلیارد دلار از واردات چین را به جای دلار به یوآن بپردازد و پس از آن حدود 790 میلیون دلار واردات ماهانه به یوان پرداخت خواهد شد.

همانطور که تعداد فزاینده ای از کشورها از دلار دور می شوند، بیایید نگاهی بهتر به دلار زدایی داشته باشیم، کدام کشورها آن را اجرا می کنند و آیا این یک استراتژی قابل اجرا است.

دلار زدایی توضیح داد

قبل از اینکه به دلارزدایی بپردازیم، باید درک کرد که چگونه دلار به ارز رسمی تجارت بین‌المللی تبدیل شد.

پس از جنگ جهانی دوم، دلار آمریکا جایگزین پوند انگلیس به عنوان ارز غالب در سراسر جهان شد. در سال 1944، توافقنامه برتون وودز، دلار را به عنوان ارز ذخیره جهانی تعیین کرد. قرارداد اصلی برتون وودز مرده است، اما دلار همچنان ارز ذخیره بین‌المللی است.

این بدان معناست که قیمت قراردادهای کالاهایی مانند نفت خام و گاز طبیعی تقریباً همیشه به دلار است. این به نوبه خود به واشنگتن قدرت اقتصادی فراتر از باور می دهد. به دلیل تسلط دلار یا به اصطلاح دلار سبز است که واشنگتن توانست نیمی از ذخایر ارزی روسیه را مسدود کند و همچنین بانک های این کشور را از سیستم پرداخت سوئیفت پس از تهاجم ولادیمیر پوتین به اوکراین در سال 2018 منع کند. فوریه 2022.

اکنون، دلارزدایی فرآیند کاهش وابستگی به دلار و تضعیف موثر موقعیت جهانی ایالات متحده است. چندین کشور این فرآیند را انجام می دهند زیرا می خواهند هژمونی دلار را متوقف کنند. آنها معتقدند که دلار مدت‌هاست که به واشنگتن نفوذ نامتناسبی بر سایر اقتصادها داده است و مایلند جلوی آن را بگیرند.

اگر هنوز دلارزدایی را متوجه نشده اید، یکی از تأثیرگذاران TikTok با استفاده از فیلم معروف آن را توضیح داده است. دختران بدجنس به عنوان مرجع

کشورهایی که می خواهند دلار را از بین ببرند

در حالی که دلارزدایی در چند وقت اخیر سرعت خود را افزایش داده است، این روند جدیدی نیست. چندین کشور وجود دارند که ده ها سال است خواستار کاهش اتکا به دلار آمریکا شده اند.

دلار برای مدت طولانی با رقابت روبرو بوده است. در واقع، در سال 2011، ژاپن و چین توافق کردند که دلار را کنار بگذارند و با ارزهای مربوطه خود تجارت کنند.

چین و روسیه در چند وقت اخیر با شدت بیشتری برای از بین بردن دلار فشار آورده اند. هر دو کشور که به عنوان ضد ایالات متحده تلقی می شوند، با ارز محلی خود با یکدیگر تجارت می کنند. هنگامی که شی جین پینگ، رئیس جمهور چین در ماه مارس از مسکو بازدید کرد، ولادیمیر پوتین، همتای روس وی فاش کرد که دو سوم تجارت دوجانبه این کشورها در حال حاضر به روبل و رنمینبی انجام می شود.

آرژانتین دلار آمریکا را برای یوان چین کاهش می‌دهد چگونه کشورها در حال جهش از باند دلارزدایی هستند
دلار آمریکا و اسکناس یوان چین. رویترز

پوتین گفت: «این مهم است که ارزهای ملی ما به طور فزاینده ای در تجارت دوجانبه استفاده شود. ما باید به ترویج تسویه با ارزهای ملی ادامه دهیم و حضور متقابل ساختارهای مالی و بانکی را در بازارهای کشورهایمان گسترش دهیم.

همچنین بخوانید: شی جین پینگ در مسکو: آیا رئیس جمهور چین “دوست خوب قدیمی” ولادیمیر پوتین را متقاعد می کند که به جنگ در اوکراین پایان دهد؟

رهبر روسیه افزود: ما از استفاده از یوان چین در معاملات بین فدراسیون روسیه و شرکای آن در آسیا، آفریقا و آمریکای لاتین حمایت می کنیم.

یک هفته پس از سفر شی جین پینگ به روسیه، چین اعلام کرد که از یوان برای خرید گاز طبیعی مایع (LNG) از امارات استفاده کرده است.

همچنین بخوانید: Petrodollar vs Petroyuan: آیا چین می تواند آمریکا را در بازار جهانی نفت سرنگون کند؟

در اوایل ماه، لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس جمهور برزیل نیز دلار را هدف قرار داد. رهبر کهنه کار در جریان سفر خود به چین گفت: «چرا هر کشوری باید برای تجارت به دلار وابسته باشد؟ چه کسی تصمیم گرفت که دلار واحد پول (جهان) باشد؟»

جالب اینجاست که برزیل و چین با یوان مبادله می کنند و به تازگی گزارش شده است که یوان از یورو پیشی گرفته و پس از دلار آمریکا به دومین ارز ذخیره بین المللی برزیل تبدیل شده است.

آ بلومبرگ گزارش مورخ 26 آوریل حاکی از آن بود که دور شدن آهسته چین از دلار به نقطه عطفی رسیده است. استفاده از یوان در معاملات برون مرزی آن برای اولین بار در ماه مارس از دلار جلوتر بود.

اما این فقط روسیه و چین نیستند که از دلار دوری می کنند. ایران که از سوی آمریکا تحریم شده است، تجارت با روسیه و چین را نیز به ارز محلی انجام می دهد. عربستان سعودی، یکی از بزرگترین صادرکنندگان نفت خام، تجارت با چین را به یوآن نیز بررسی می کند.

همچنین گزارش شده است که گروه BRICS (برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی) در حال کار بر روی ایجاد یک ارز جدید برای تسهیل تجارت است. توافقنامه مالی جدید را می توان در ماه اوت، زمانی که کشورها برای نشست سالانه خود در آفریقای جنوبی ملاقات می کنند، مشاهده کرد. سپس به نقل از الکساندر باباکوف، معاون رئیس دومای دولتی، گفته شد که کشورهای بریکس در حال ایجاد یک رسانه جدید برای پرداخت هستند – که بر اساس استراتژی “از دلار یا یورو دفاع نمی کند” ایجاد شده است.

کشورهای جنوب شرقی آسیا نیز در حال کاهش دلار هستند. هند به آرامی از دلار دور شده است. همین اواخر، بنگلادش نوزدهمین کشوری شد که با تجارت دوجانبه روپیه هند موافقت کرد. سایر کشورهایی که برای تجارت با هند به روپیه موافقت کرده اند روسیه، سنگاپور، سریلانکا، بوتسوانا، فیجی، آلمان، گویان، اسرائیل، کنیا، مالزی، موریس، میانمار، نیوزیلند، عمان، سیشل، تانزانیا، اوگاندا و ایالات متحده هستند. پادشاهی.

گروه آسه آن همچنین در تلاش است تا وابستگی به دلار آمریکا، یورو، ین و پوند انگلیس را از مبادلات مالی کاهش دهد و به سمت تسویه حساب به ارزهای محلی حرکت کند.

مالزی نیز از دلارزدایی حمایت می کند. انور ابراهیم، ​​نخست وزیر چین در 31 مارس با شی جین پینگ، رئیس جمهور چین دیدار کرد و گزارش شده است که این دو در مورد طرح هایی برای ایجاد “صندوق پولی آسیایی” و تضعیف هژمونی دلار آمریکا گفتگو کردند. در گزارش بلومبرگ به نقل از انور ابراهیم، ​​نخست وزیر مالزی آمده است: «هیچ دلیلی وجود ندارد که مالزی وابسته به دلار باشد.»

حتی کشورهای قاره آفریقا نیز دلار زدایی می کنند. کنیا قراردادی را با عربستان سعودی و امارات برای خرید نفت در ماه مارس با استفاده از شیلینگ – واحد پول محلی این کشور امضا کرده است. این به این دلیل است که ذخایر دلاری کنیا رو به پایان است.

به عنوان فایننشال تایمز در گزارشی در ماه مارس اذعان کرد که اینها تحولات تاریخی و بخشی از گذار به “دنیای ارزی چندقطبی” هستند. رئیس هیئت تحریریه فایننشال تایمز و سردبیر آمریکایی، جیلیان تت، نوشت که “آشفتگی بانکی ایالات متحده، تورم و نبرد قریب الوقوع سقف بدهی، جذابیت دارایی های مبتنی بر دلار را کاهش می دهد.

چالش های دلارزدایی

اما حتی با دور شدن کشورها از دلار، ارز آمریکا به این زودی ها از بین نمی رود. همانطور که گزارش اخیر صندوق بین‌المللی پول بیان کرد که علیرغم کاهش سهم اقتصاد ایالات متحده از تولید جهانی در دو دهه گذشته، دلار همچنان در بازارهای جهانی “نقش بزرگی” ایفا می‌کند.

علاوه بر این، به نظر نمی رسد که این یک گزینه قابل دوام درازمدت باشد. مؤسسه تحقیقات اقتصادی آمریکا گفت که این استراتژی غیرقابل خطا نیست. دور شدن از یک ارز ثابت مانند دلار بر اثر شبکه ای یک کشور تأثیر می گذارد و موانع قابل توجهی ایجاد می کند.

کومار ویوک، معاون کمیساریای وزارت دارایی هند نیز گفت که برای دور شدن از دلار باید بر چالش هایی غلبه کرد. وی گفت: سیاستگذاران باید هوشیار بوده و اقدامات لازم را برای حفظ ثبات مالی انجام دهند.

ثانیاً برای جایگزینی دلار با یک ارز دیگر، باید از ثبات، نقدینگی و مقبولیت خاصی برخوردار باشد. در حال حاضر هیچ ارز واحدی به طور کامل این معیارها را برآورده نمی کند، اگرچه یورو و یوان چین در این زمینه پیشرفت هایی داشته اند.

آخرین اما نه کمترین کاهش دلار می تواند منجر به افزایش نوسانات در نرخ ارز، به ویژه در مراحل اولیه انتقال شود. نوسانات نرخ ارز می تواند بر تجارت، سرمایه گذاری و جریان سرمایه تأثیر بگذارد، به ویژه برای کشورهایی که بازارهای مالی کمتر توسعه یافته یا ابزارهای سیاستی محدودی برای مدیریت نوسانات نرخ ارز دارند.

همچنین، مهم ترین سوالی که در بحث دلارزدایی باقی می ماند این است که کدام ارز جایگزین دلار آمریکا می شود. آیا این ین، یورو یا حتی روپیه خواهد بود؟ ما فکر می کنیم که فقط زمان مشخص خواهد کرد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام