ازبکستان: کوباتین ، محقق ترک درمانی توانبخشی ، با COVID-19 درگذشت

آندری کوباتین ، متخصص تاریخ جهان ترک که تقریباً سه سال را در زندان ازبکستان به اتهام انتقادات شدید خیانت در زندان گذراند ، در 29 اکتبر با COVID-19 درگذشت. او 36 ساله بود.

کوباتین در سال 2017 مورد توجه عموم مردم قرار گرفت ، زمانی که وی به جرم اتصال ادعا به تحویل مواد طبقه بندی شده به آژانس همکاری و هماهنگی ترکیه ، آژانس کمک خارجی خارجی آنکارا ، در ازای دریافت پول ، به 11 سال زندان محکوم شد.

اسناد مورد بحث حاوی مطالبی بود که به طور آشکار از بایگانی های دولتی در دسترس بود و مربوط به ادبیات مربوط به آسیای میانه بود که توسط متخصصان روسی و بعداً اتحاد جماهیر شوروی جمع آوری شده بود. دادستان ها ادعا کرده بودند که این مطالب مخفی بوده و می تواند برای تبلیغ افکار پان ترکیکی و تحریک نفرت قومی مورد استفاده قرار گیرد.

کوباتین پیش از زندان ، در انستیتوی مطالعات شرقی شرقی تاشکند کار می کرد. وی در زمینه تاریخ ، فرهنگ و فرهنگ عامیانه اقوام ترک تخصص داشت. محور دیگر تحقیقات وی زبانهای باستانی سغدی بود.

دستگیری و زندانی شدن پس از آن واکنش گروه های مدافع حقوق و هم دانشگاهیان سراسر جهان را به همراه داشت ، که کوباتین را به عنوان یک محقق با استعداد توصیف کردند ” [embodies] بورس تحصیلی جمهوری ازبکستان و در واقع ، [brings] آن را تا سطح جهانی.“این ادای احترام در نامه ای سرگشاده به رئیس جمهور شوکت میرضیایف برای درخواست مداخله وی ارائه شده است. محققان به طور خاص در مورد خطراتی که این پرونده می تواند برای احتمال مبادلات دانشگاهی با همتایان ازبکستانی ایجاد کند ، تأکید کردند.

نویسندگان نامه نوشتند: “این اتهام برای جامعه حرفه ای بسیار نگران کننده است و باعث می شود که حتی از آنجا که ممکن است بر سرنوشت هر یک از آنها تأثیر منفی بگذارد ، احتمال تماس و همکاری تولیدی با همکاران در ازبکستان را زیر سوال می برد.”

فشار کمپین عمومی باعث تغییر موضع تا ماه مه 2018 شد ، زمانی که حکم زندان کوباتین به پنج سال کاهش یافت. در سپتامبر 2019 ، دادگاه جنایی منطقه ای تاشکند بی اساس بودن اتهام خیانت را حکم داد و حکم آزادی این دانشمند را صادر کرد. این محرومیت واقعه ای بسیار غیرمعمول را برای ازبکستان رقم زد.