قرقیزستان: تغییرات جدید پارلمان راه را برای تقویت قدرت جپاروف هموار می کند

یکی از متحدان نزدیک رئیس دولت موقت قرقیزستان با تغییر کارمندانی که قصد دارند در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده فعالیت کنند ، رئیس مجلس را به دست گرفت.

تالانت مامیتوف در 4 نوامبر با صد و صد عضو از 120 عضو مجلس قانونگذاری به عنوان سخنگو رای داد. Akylbek Sariyev ، یک قانونگذار دیگر ، فقط از 64 همکار حمایت کرد.

کانات ایسایف ، رئیس قبلی این پست ، که کمتر از یک ماه در این شغل مشغول به کار بود ، همان روز استعفا را اعلام کرد و گفت که قصد دارد در انتخابات ریاست جمهوری 10 ژانویه شرکت کند.

هدف واقعی این تغییر گسترده که پیش بینی می شود ، این است که زمینه را برای یک سیاستمدار دیگر ، سدیر جپاروف ، فراهم کند تا نقش موقت فعلی خود را به عنوان رئیس دولت تقویت کند. در حال حاضر از نظر فنی جپاروف صلاحیت کاندیداتوری را ندارد به دلیل قانونی كه مانع رقابت ر presسای جمهور در انتخابات می شود.

اکنون انتظار این است که جپاروف کناره گیری کند و به طور موقت زمام امور را به رئیس پارلمان جدید تحویل دهد که در ردیف بعدی جانشینی قرار دارد و به طور رسمی نامزد خود را در نظرسنجی ژانویه اعلام کند. جپاروف همچنین از طریق موقعیت خود به عنوان نخست وزیر از قدرت رسمی برخوردار است.

به غیر از ایسایف ، تعداد انگشت شماری دیگر از سیاستمداران قصد خود را برای رقابت در انتخابات اعلام کرده اند. برخی از مدعیان برجسته تر عبارتند از آداخان مادوماروف ، بکتور آسانوف و ارستانبک عبدیلدایف. انتظار می رود هیچ یک چالش زیادی برای جپاروف ایجاد کنند.

چیزی کمتر از یک ماه دیگر فرصت دارد تا سایر مدعیان بالقوه کلاه خود را به حلقه حلقه بزنند.

هرچند که این مسابقه تنها بخشی از چشم انداز در حال پیشرفت است. رویارویی دیگر پیرامون تغییر در قانون اساسی است.

جپاروف صریحاً در مورد تمایل به استفاده از الگوی فوق ریاست جمهوری صحبت کرده است ، که این امر به وی امکان می دهد تا احتمال پیروزی در ژانویه را بدون هیچ گونه چالشی حاکم کند.

وی در سخنرانی در راهپیمایی در جنوب شهر اوش در تاریخ 3 نوامبر ، گفت که پیش نویس قانون اساسی جدید تقریباً آماده است. با این حال او انکار کرد که به دنبال ادعای قدرت مطلق است.

“این انتقاد وجود دارد که من می خواهم قدرت را غصب کنم ، مانند ترکمنستان ، که ما قانون اساسی را پشت درهای بسته آماده می کنیم. اما پیش نویس بصورت مخفی تهیه نمی شود و نخواهد شد. همه چیز برای بحث عمومی باز خواهد شد. “

اما در مورد چگونگی تصور هرگونه تمرین در جلسات مشاوره عمومی توسط جپاروف عدم اطمینان وجود دارد. جپاروف در اوش صحبت كرد و به طور رمزگونه اظهار داشت كه هرگونه همه پرسی برای تغییر قانون اساسی “بدون حمایت مردم” اتفاق نخواهد افتاد.

“پیشنهادات هر شهروند مورد بررسی قرار می گیرد. خواست مردم برای من عالی است. ”

هیچ یک از اینها وضوح زیادی به موضوع نمی افزاید.

تجزیه و تحلیل قانونی بودن نشان می دهد که استفاده کمی در درک چگونگی اوضاع و یا پیش آمدن اوضاع وجود دارد. مجلس از نظر پندار باید به عنوان تریبونی برای افکار عمومی در مورد موارد اصلی مانند اصلاحات قانون اساسی عمل کند ، اما کارشناسان حقوقی اظهار داشتند که دوره قانونگذاری فعلی از نظر فنی قرار بود در تاریخ 28 اکتبر به پایان برسد. 29 اکتبر ، اگرچه در قانونی بودن این اقدام شک و تردید شده است.

جپاروف در این استدلال كه اصلاحات قانون اساسی می تواند در عوض از طریق یك نهاد موقت اعلام شود ، به این موضوع اشاره كرد.

“ما یک کنوانسیون قانون اساسی ایجاد خواهیم کرد و پیش نویس را به آن ارائه خواهیم کرد. از سازمانهای غیردولتی گرفته تا هر شهروند درگیر ، همه در آنجا گنجانده خواهند شد. جلسات کنوانسیون به صورت زنده پخش خواهد شد. ”

تاریخ انتخاب پارلمان جدید یکی دیگر از موارد غیر قابل تحمل است. جپاروف بارها و بارها در مورد زمان وقوع آن تلنگر گفته است ، اما اتفاق نظر در حال حاضر این است که رای گیری در حدود بهار 2021 برگزار می شود.

مخالفت با هرگونه حرکت به سمت الگوی ابر-ریاست جمهوری ، از جانب قانونگذار کهنه کار و مشروطه خواه ، عموربک تکبایف است ، که گفته است که می خواهد پارلمان را تقویت کند ، نه رقیق.

تکبایف در سخنرانی خود در 4 نوامبر گفت که بازگشت به شکل ریاست جمهوری دولت ، قرقیزستان را 30 سال عقب می اندازد.

“بیش از اینجا ، حفظ [political] تعادل تنها از طریق سیستم پارلمانی حاصل می شود. “به نقل از سرویس قرقیزستان رادیو آزادی ، وی گفت.

تعادل کمی در اوج وجود دارد اما اکنون اوضاع پابرجاست.

پارلمان در شکل فعلی خود کاملاً مطابق با خواسته های جپاروف اثبات شده است.

بعلاوه ، جپاروف در حال حاضر هر دو سرپرست و نخست وزیر است. وقتی او صندلی رئیس جمهور را تحویل گرفت ، این به عهده مامیتوف خواهد بود که شاید به خاطر او بخاطر تلاش برای حمله به ساختمان کاخ سفید همراه با جپاروف در سال 2012 بخاطر بیاید. این فرار برای مامیتوف یک سال زندان محکوم شد.

سومین شخص درگیر در آن حمله سال 2012 به کاخ سفید ، جایی که به طور معمول دفتر پارلمان و رئیس جمهور مستقر است ، کامچیبک تاشیایف ، که اکنون رئیس کمیته دولتی امنیت ملی یا GKNB است ، بود.