قرقیزستان: همزمان با افزایش بحران ها در همه طرف ، اعتراضات رونق می گیرد

سادیر جپاروف با بهره برداری و هدایت خشم خیابانی در قرقیزستان به قدرت رسید.

اما ممکن است قبل از مدت طولانی رئیس جمهور با تعهد نخست وزیر ، بفهمد که جمعیت بی سر و صدا شمشیری است که هر دو راه را قطع می کند.

شواهدی از آن در خیابانهای بیشکک در تاریخ 2 نوامبر وجود داشت زیرا تعداد آشفته ای از تظاهرات همزمان سطح پایین طی چند ساعت اتفاق افتاد.

به نظر می رسد مهمترین معامله گر بازرگانان بازار عظیم دوردوی بیشکک است که در مقابل مجلس دولت تجمع کرده و شکایت می کنند که هفته ها است قادر به دریافت کالاهای وارد شده از چین نیستند. آنها گمرک قرقیزستان و پرسنل مرزی قرقیزستان را مسئول این دستگیری می دانند.

“ما در حال برقراری تماس تلفنی با چین هستیم. در آنجا آنها به ما می گویند که مرزها باز است ، اما قرقیزستان اجازه نمی دهد همه چیز عبور کند. “به نقل از وب سایت خبری کاکتوس ، یکی از بازرگانان.

کاکتوس قبلاً ، براساس گزارشات شرکت های حمل بار ، گزارش داده بود که برخی از کامیون ها برای مدت زمان حداکثر سه هفته در گذرگاه توروگارت نگهداری می شوند. علت آن را به آشوب سیاسی ماه گذشته و سردرگمی ناشی از درگیری بعدی پشت صحنه پست های دولتی و همه گیر COVID-19 نسبت داده اند.

یکی از کارآفرینان به کاکتوس گفت: “کارآفرینان قبلاً در طی همه گیر شدن دچار از دست دادن درآمد شده اند. و هیچ کس در اداره گمرک نمی تواند توضیحی بدهد.”

در همین حال سرویس گمرک دولتی اصرار دارد همه چیز مرتب باشد.

اما حتی سفیر چین در بیشکک ، دو دوون ، این حرف را دروغ گفته و اظهار داشته است که رایزنی های دو جانبه برای بررسی نحوه انجام فعالیت ها در توروگارت و یک گذرگاه دیگر ، ایرکشتام ، در تاریخ 6 نوامبر در نظر گرفته شده است.

شرکت کنندگان در تظاهرات دوردوی در یک نقطه گزارش شده در صحنه هایی که یادآور ضرب وشتم حاکم بر بیشکک برای بیش از 10 روز در ماه اکتبر بود ، تلاش کرد از طریق یک ورودی جانبی وارد خانه دولت شود.

یک تجمع کوچکتر ، که در مجلس دولت نیز تشکیل شد ، به مسئله دیگری از کیفیت کیفیت فوری پرداخت. دوازده نفری که در آن جلسه شرکت می کردند خواستار استعفای رئیس بانک ملی تولکونبک عبدی گولوف شدند و خواستار عفو بدهی های معوقه شخصی شدند.

“بگذارید بانک ها ما را از خانه هایمان محروم نکنند. ویروس کرونا ویروس عمیقی برجای گذاشته است. ما افراد ساده ای هستیم که قادر به پرداخت بدهی های غیرقابل تحمل نیستیم ، زیرا اکنون یک بحران در حال انجام است ، اما هنوز هم بانک ها خواستار پرداخت وام های ما هستند. “به نقل از خبرگزاری 24.kg ، یکی از معترضین.

جپاروف ماه گذشته در مورد بخشودگی صحبت کرد ، اما نه در مورد بدهکاران کم وقت. ذینفعان پیشنهاد وی افرادی بودند که از طریق فساد مالی خود را به دست می آوردند یا از مالیات فرار می کردند. ایده این است که با مجبور کردن برخی از پولهای غیرقانونی بدست آمده از سایه ، خزانه دولت ایجاد کند.

یکی از ذینفعان اولیه این سیاست هنوز که هنوز تصویب نشده است ، راییمبک ماترائیموف ، یک مقام ارشد سابق خدمات گمرکی نامعلوم بود که نام وی برای فعالان مبارزه با فساد به عنوان پیوندی برای پیوند شناخته شده است. ماترائیموف تصمیم گرفت در تاریخ 20 اکتبر خود را به مقامات تحویل دهد تا با برخی سوال های سبک در مورد ادعاهایی که وی رئیس یک عملیات قاچاق گسترده بوده است روبرو شود.

با ناراحتی بسیار ، قاضی حکم داد که فوراً ماترائیموف را آزاد کرده و به او اجازه بازداشت در خانه را بدهد. کمیته ایالتی امنیت ملی یا GKNB گفت که وی قبلاً پس از پرداخت 24 میلیون دلار خسارت که به گفته وی به این کشور بدهکار است ، آغاز کرده است. این مبلغ به طور قابل توجهی کمتر از 700 میلیون دلار است که روزنامه نگاران تحقیق ادعا می کنند وی طی سالهای گذشته از کشور خارج شده است.

در همین حال ، عبدی گولوف ، رئیس بانک ملی نگرانی های فوری دیگری نیز دارد. واحد پول ملی ، در پی فشارهای مشابه در روسیه ، که قرقیزستان با اقتصاد آن ارتباط عمیقی دارد ، در حال افزایش فشار در برابر دلار است. هفته گذشته بانک ملی 42.4 میلیون دلار از ذخایر دلاری خود را فروخت – بزرگترین مداخله ای که در نیم سال گذشته انجام داده است – در تلاش برای تثبیت نرخ ها.

بحث و جدال دیگر مربوط به مدیریت Severelektro است ، نهادی که نیروگاه بیشکک را اداره می کند و برق شهر را تأمین می کند. هیئت مدیره شرکت ، ظاهراً در نتیجه دخالت های سیاسی ، اواخر ماه گذشته دوسکول بکمورزایف را از سمت خود به عنوان مدیر کل برکنار کرد. این اعتراض کارمندان را عصبانی کرد از این احساس که این شرکت فقط لقمه دیگری شده است که توسط افراد نزدیک به نخبگان جدید حاکم مورد جنگ قرار می گیرد.

تولوموش کوژومکولوف ، عضو هیئت مدیره Severelektro ، هفته گذشته به خبرنگاران گفت: “در حال حاضر ، افرادی که هیچ تجربه ای در صنعت برق ندارند با توصیه اعضای پارلمان ، معاونان وزیران یا مقامات به سمت های مسئولیت منصوب می شوند.”

گروهی از کارمندان Severelektro در تاریخ 2 نوامبر دوباره با حضور در خیابان ها خواستار دیدن نسخه اصلی نامه استعفا شدند که ادعای مدیریت ارشد شرکت توسط Bekmurzayev امضا شده است.

سر و صدای نارضایتی در شرکت تاسیساتی در زمان ظریف و ویژه ای است که سرمایه کشور وارد سردترین ماه های سال می شود. این شهر در تاریخ 29 اکتبر ، وقتی کل مناطق این مرکز دچار ساعتها قطع برق و سیستم گرمایش شدند ، به دلیل آنچه که مسئولان می گویند خاموش شدن خودکار ناشی از خرابی سیستم خطوط انتقال ولتاژ بالا است ، ترس کوتاهی داشت.

همچنین میتینگ هایی به ویژه ماهیت سیاسی داشتند.

گروه کوچکی از اعضای چیزی به نام جنبش زنان در خارج از پارلمان کاخ سفید و دفاتر ریاست جمهوری جمع شدند که از زمان آتش سوزی در آتش سوزی اوباش خشمگین در شب 4 اکتبر دیگر برای استفاده از کار خارج شده است تا مخالفت خود را با برنامه ریزی شده برای تغییر در قانون اساسی

به نقل از کاکتوس ، یکی از شرکت کنندگان گفت: “ما با این واقعیت مخالف هستیم که هرکسی که به قدرت می رسد می خواهد قانون اساسی را تغییر دهد تا منافع خود را تأمین کند.”

با این حال ، جمعیت دیگری ، دهها نفره ، در بیرون از ساختمان GKNB تشکیل شدند تا خواستار آزادی معاون وزیر سابق وزیر کشور ، کورسان آسانوف شوند.

آسانوف اواخر اوضاع پرفراز و نشیبی داشته است.

در آگوست 2019 ، وی به دلیل کار درگیری مسلحانه که با بازداشت رئیس جمهور پیشین آلمازبک آتامبایف به اوج رسید ، از سمت معاون وزیر کشور برکنار شد و سپس بازداشت شد ، و این در مدت چند روز بود. پس از آن وی به اتهام سو abuse استفاده از مقام رسمی متهم شد.

با این حال ، در پی ناآرامی های ماه گذشته ، آسانوف با انتصاب خود به عنوان فرماندهی بیشکک ، از مقام خود به عنوان یک مقام عالی امنیتی بازپس گرفت ، در واقع کنترل امنیت شهر را در دست گرفت.

با این وجود وی به سرعت مورد علاقه افراد جدید قرار گرفت و دوباره به اتهام تحریک خشونت خیابانی که در 9 اکتبر رخ داد بازداشت شد.

در حالی که این صحنه ها در بیشکک در حال پخش بود ، جپاروف در یک منطقه کاملاً متفاوت از کشور بود و نگران چیزهای دیگر بود. وی در هنگام بازدید از استان باتکن جنوبی ، در مورد لزوم ادغام سرویس مرزبانی با GKNB صحبت کرد. سرویس مرزی در سال 2012 به یک ارگان جداگانه منتقل شد.

رئیس جدید و رفیق دیرین جپاروف GKNB ، کامچیبک تاشیف ، برای سفر به باتکن همراه شد.

جپاروف همچنین به مشکلات مردم ساکن در مناطق فرامرزی پرداخت.

“استاندارد زندگی مردم محلی ، مشکلات مربوط به مرز – اینها موضوعاتی است که باعث نگرانی من می شود. باتکن یک منطقه استراتژیک است. این شهر دور از پایتخت واقع شده و با دو کشور همسایه همسایه است. به همین دلیل ، ما باید توجه ویژه ای به آن داشته باشیم. “