مدارکی از جنایات گسترده در پی جنگ قره باغ به دست می آید

یک جریان ثابت از فیلم ها که جنایات تکان دهنده سربازان آذربایجانی علیه غیرنظامیان و اسیران جنگی ارمنی را به تصویر می کشد در شبکه های اجتماعی ظاهر شده است.

فیلم هایی که توسط سربازان گرفته شده و در کانال های مختلف خبری تلگرام توزیع شده است ، طیف گسترده ای از شکنجه ، تحقیر و مثله شدن اجساد را به تصویر می کشد. چندین مورد اعدام اسیران و حداقل دو سربریدن زنده نشان داده شده است.

صحت اکثر ویدئوها هنوز تأیید نشده است و دولت آذربایجان قول پیگرد قانونی درباره همه این جنایات را داده است. در بیانیه ای در 21 نوامبر ، دادستانی دولت اعلام کرد که در حال گشودن یک پرونده جنایی برای تحقیق در مورد گزارش “توهین به بدن سربازان ارمنی کشته شده در جریان جنگ برای آزادی سرزمین های ما و همچنین رفتار غیرانسانی با سربازان ارمنی دستگیر شده است.”

این ادامه داد: “عاملان چنین اقدامات غیرقانونی شناسایی و به محاکمه خواهند کشید.” با این حال ، این گزارش اضافه کرد که طبق تحقیقات اولیه “بسیاری از فیلم ها جعلی بودند”.

کانان زینالوف ، سخنگوی دفتر دادستانی ، در 8 دسامبر به Eurasianet گفت که تحقیقات ادامه دارد. زینالوف گفت: “گفتن چیزی امروز خیلی زود است.”

گروه های بین المللی حقوق بشر نیز در حال تحقیق هستند. دیده بان حقوق بشر صادر کرد گزارش در تاریخ 2 دسامبر در مورد تحقیرهای سربازان ارمنی اسیر شده ، اما هنوز به جنایات جدی تر پرداخته نشده است. “اعدامهای غیرقانونی و هلاکت کشته شدگان جنایات جنگی جداگانه ای هستند و ما هنوز در حال بررسی آن هستیم. پیچیده است ، زیرا تأیید ویدئوها دشوار است. “، جورجی گوگیا ، مدیر ارشد سازمان برای اروپا و آسیای میانه ، به Eurasianet گفت.

تعداد كمتري از ويدئوها ظاهر شده است كه جنايات آشكار ارامنه عليه آذربايجانيان شامل حداقل يك اعدام را نشان مي دهد. مقامات ارمنستان هنوز هیچ تحقیقات جنایی درباره این گزارش ها را اعلام نکرده اند. گوگیا گفت دیده بان حقوق بشر همچنین در حال تحقیق درباره گزارش های جنایات ارمنستان علیه آذربایجانی ها است.

قطره قطره فیلم ها ارمنیانی را که از دست دادن خردکننده خود در جنگ 44 روزه ، که در آن آذربایجان موفق شد قسمت عمده ای از سرزمین هایی را که در آخرین جنگ بزرگ بین دو طرف از دست داده بود ، پس بگیرد ، آسیب دیده است. دهه 1990

“فیلم های جنایات انجام شده توسط نیروهای مسلح آذربایجان علیه سربازان ارمنی ، و همچنین ختنه اجساد و عکس هایی که در شبکه های اجتماعی در حال چرخش است ، اضطراب اعضای خانواده را عمیق تر می کند [of current prisoners]، اضطراب از بازگشت اقوام خود ، “گروهی از گروه های جامعه مدنی ارمنستان در 3 دسامبر نوشتند حرف به کمیسیون حقوق بشر سازمان ملل متحد.

موضوع در حال بودن است به خصوص پس از انتشار دومین فیلم زنده بریدن در سر آذربایجان در هفتم دسامبر ، در آذربایجان به شدت مورد بحث قرار گرفت.

تعداد زیادی از آذربایجانی ها اعتقاد ندارند که این فیلم ها واقعی هستند و معتقدند که آنها بخشی از یک کمپین روابط عمومی منفی هستند.

یک تحلیلگر برجسته سیاسی ، آراستون اوروجلو ، در فیس بوک نوشت که “شخصاً ، من اطمینان دارم که این ویدئوها جعلی هستند” ، بخشی از یک کارزار هماهنگ شده روسیه برای بی اعتبار کردن آذربایجان. وی نوشت: “این تلاشی است برای نمایش ارتش پیروز آذربایجان مانند باند جنایتكار به جهان. ما باید تمام تلاش خود را بكنیم تا از این امر جلوگیری كنیم.”

بسیاری دیگر از آذربایجانی ها نسبت به صداقت دولت در قول خود برای تعقیب مناسب جنایات بدبین بوده و خواستار پاسخگویی در این روند شده اند.

گروهی از فعالان جامعه مدنی بیانیه در عین حال از دادستان های آذربایجان خواستار “برخورد با تصاویر موجود در شبکه های اجتماعی به عنوان نقض قانون بین المللی بشردوستانه” و در عین حال از جامعه بین المللی برای تحت فشار قرار دادن ارمنستان برای انجام این کار هستند.

“من هرگز نگفته ام که وزارت کشور یا سرویس امنیت دولتی باید کسی را دستگیر کنند. اما این یک خط قرمز است ” نوشت فعال ایلکین Rustamzada در فیس بوک. “هر کسی که از ارمنی بریده می شود سر او را بریده یا سر او را می برد ، باید به شدت مجازات شود. هر کسی که مارک داعش را به جنگ ملت بکشد ، باید مجازات شود. ”

یک سازمان غیردولتی محلی ، باشگاه حقوق بشر باکو ، در حال جمع آوری فیلم های جنایات از هر دو طرف است و با شرکای بین المللی برای کمک به احراز هویت آنها همکاری می کند. “اگر [a video] معتبر نیست ، بنابراین باید بدانیم که معتبر نیست. “، رئیس گروه ، رسول جعفروف ، به Eurasianet گفت. “اما اگر واقعیت داشته باشد ، دادستانی یک پرونده جنایی را تشکیل داده است ، فیلم ها باید به عنوان بخشی از این پرونده جنایی تجزیه و تحلیل شوند و افرادی که مقصر شناخته شده اند باید به محاکمه کشانده شوند.”

با توجه به تعداد زیادی از ویدیوهایی که به وجود آمده است و این واقعیت است که سربازان ظاهراً به اندازه کافی احساس راحتی می کنند تا جنایات را به نمایش بگذارند ، برخی از تحلیلگران گفته اند که این رفتار حداقل به طور ضمنی توسط مقامات مورد تأیید قرار گرفته است.

“این جنایات جنگی گسترده ، سازگار و منظمی است که توسط فرماندهان تحمل می شود یا حتی تشویق می شود” نوشت رایان اوفارل ، یک تحلیلگر نظامی مستقل که منابع باز را از نزدیک دنبال کرد در این درگیری ، در توییتر.

“[B]بین تعداد فیلم ها ، تعداد دفعات و تعداد شرکت کنندگان ، نمی توان تصور کرد که دولت آذربایجان مصداق تأیید صریح این جنایات جنگی را داده است. اینها “سیب بد” نیستند. این سیستماتیک است ، “اوفارل اضافه. اگر دولت آذربایجان صدها سربازی را که با افتخار از شرکت در اعدامها ، شکنجه ها ، قمه زنی ها و مثله کردن غیرنظامیان و اسیران فیلمبرداری می کردند ، دستگیر کند ، در غیر این صورت باور می کنم.

برخی از تحلیلگران آذربایجانی با این نظر مخالف هستند.

فواد شهباز ، یک تحلیلگر سیاسی و نظامی ، به Eurasianet گفت: “برای محافظت از تصویر مثبت کشور ، مجرمان باید پیدا و مجازات شوند.” وی گفت: “برخی از متخصصان خارجی تردید دارند ، اما من فکر می کنم که نظامیانی که در این فیلم ها شرکت کرده اند مجازات خواهند شد. ممکن است دو روز ، ده روز ، 20 روز نباشد ، اما فکر می کنم این اتفاق بیفتد. “

هنوز آذربایجانی های دیگر سو abuse استفاده از ارامنه را تشویق کرده اند. الوین بسقلی ، مجری اخبار در شبکه آذربایجانی Space TV ، در فیس بوک نوشت که ارامنه پس از جنایات علیه آذربایجانی ها سزاوار انتقام بودند ، با استناد به قتل عام خوجالی در اولین جنگ قره باغ و بمباران اهداف غیرنظامی در گنجا و بردا در این جنگ.

من از چنین رفتاری با ارامنه قدردانی می کنم ” باسقالی نوشت. “اگر ارمنی ها در آن زمان می دانستند که سرشان را می برند ، چنین فجایعی مرتکب نمی شدند.” آذربایجانی های دیگر مخالفت کردند و خواستار اخراج وی از پست خود شدند ، اما از زمان ارسال این قطعه ، وی همچنان در شغل خود باقی ماند.