چرخ ها از تلاش های اصلاحات ضد فساد اوکراین دور می شوند

رئیس جمهور اوکراین ولدیمیر زلنسکی در مدت زمان نسبتاً کوتاهی یک برتری سیاسی بزرگ را از دست داده است.

همین یک سال پیش ، زلنسکی می توانست در سطح گسترده ای از حمایت عمومی برای برنامه ضد فساد خود حساب کند. اما نتایج اخیر انتخابات محلی حاکی از آن است که ایمان عمومی به توانایی زلنسکی در وعده های خود در حال سقوط است. نتیجه این خبر بد برای هر کسی است که ریشه اوکراین را دارد تا سرانجام از چرخه معیوب فساد خود خلاص شود.

در همین حال ، دادگاه قانون اساسی اوکراین با بطلان یکی از مهمترین اصلاحات اعمال شده از قیام یورو میدان در سال 2014 ، فرش را از زیر اصلاح طلبان بیرون کشید.

در ژوئیه سال 2019 ، حزب بنده زلنسکی از حزب به یک حزب نورد رسید اکثریت صریح در انتخابات پارلمانی در رأی گیری محلی که در 25 اکتبر برگزار شد ، حزب زلنسکی بهم ریخت: بازیگران منطقه با اختلاف قابل توجهی از احزاب ملی پیشی گرفتند.

Anatolii Oktysiuk ، تحلیلگر سیاسی در دموکراسی هاوس ، یک اتاق فکر اوکراینی ، می گوید: “نتایج یک پیروزی برای پروژه های سیاسی منطقه ای و یک شکست برای احزاب ملی به طور کلی و بنده مردم به طور خاص است.”

فقط حدود 37 درصد از رای دهندگان واجد شرایط رای گیری در انتخابات محلی را انجام دادند که تقریبا 10 درصد از مشارکت مردم در سال 2015 کمتر است. همه گیری COVID-19 ممکن است در کاهش تعداد مشارکت مردم نقش داشته باشد ، اما برخی از ناظران همچنین نگرانند که بی علاقگی عمومی در این کشورها زیاد باشد. صعود کردن.

تا حدودی از قضا برای زلنسکی ، به نظر می رسد اصلاحات عدم تمرکز که توسط دولت وی انجام شد ، به فرسایش حمایت از حزب وی در سطح محلی کمک کرده است. تمرکززدایی بودجه های دولت شهری را گسترش داده و به رهبران محلی کنترل بیشتری بر نحوه مصرف بودجه عمومی می دهد. بسیاری از رهبران محلی بر بهبود خدمات شهری متمرکز شده اند. تلاش های آنها در صندوق های رای سود پرداخت کرد.

“این تأثیر زیادی داشت. این واقعا باعث تقویت آنها شد [local leaders’] محبوبیت ، “گفت: لیوبومیر میسیو ، معاون رئیس نظرسنجی رتبه بندی ، با اشاره به تمرکززدایی. رأی گیری 25 اکتبر شامل کریمه ، که به زور توسط روسیه در سال 2014 ضمیمه شد ، یا مناطقی که هنوز تحت کنترل گروه های جدایی طلب مورد حمایت مسکو در دونباس قرار نگرفته بود.

اولکسی هاران ، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه کیف-موهیلا ، گفت که حزب زلنسکی موفق شد در اکثر شهرهای بزرگ اوکراین کرسی های شورای شهر را بدست آورد اما نتوانست بر هیچ یک از آنها تسلط یابد. وی کاهش حمایت خادم مردم را یک پیشرفت “مورد انتظار” توصیف کرد.

ستوانهای زلنسکی سعی کردند چرخش مثبتی در نتیجه رای گیری داشته باشند. یکی از چهره های برتر حزب ، الکساندر کورنینکو ، اظهار داشت که بنده مردم بیشترین سهم را در کل کشور به دست آورده است.

هاران گفت که یک زلنسکی “تضعیف شده” احتمالاً زمان سخت تر برای حمایت از طرح های سیاسی خود را خواهد داشت. در حال حاضر ، نزاع و جدال در درون بنده مردم جنبش اصلاحات را کاهش داده و زلنسکی را مجبور به همکاری در ساخت ائتلاف با احزاب دیگر کرده است. هرچه معاملات پارلمانی بیشتر مورد نیاز باشد ، به احتمال زیاد اصلاحات سیرابتر نیز انجام می شود.

در اواخر اکتبر وقتی دادگاه قانون اساسی اوکراین آژانس مبارزه با فساد اقتصادی را زانو زد ، تلاش های ضد فساد نیز با شکست روبرو شد. به طور خاص ، یک حکم دادگاه اخیر اصلاحات سال 2016 را خنثی کرد که مقامات را ملزم می کرد دارایی خود را به صورت علنی اعلام کنند و به آژانس مبارزه با فساد این قدرت را داد که کسانی را که رعایت نمی کردند مجازات کند. دادگاه به طور موثر اختیارات آژانس را برای بررسی اظهارنامه دارایی و در دسترس قرار دادن آن در اختیار عموم قرار داد. شفافیت بین المللی اوکراین تصمیم دادگاه را گفت می تواند “اصلاح ضد فساد” را بی اعتبار کند و رژیم بدون ویزا اوکراین با اتحادیه اروپا را تهدید کند.

این تصمیم خطرات بحرانی قانون اساسی را تهدید می کند. در اول نوامبر ، زلنسکی درخواست تجدید نظر به اهداکنندگان بین المللی تا با اوکراین بمانند او نیز دارد فراخوانده شد پارلمان قانونی را برای اصلاح قانون دیوان قانون اساسی تصویب می کند.