آیا ارز جدید بریکس جایگزین دلار آمریکا برای تجارت خواهد شد؟

دلار آمریکا سالهاست که ارز رسمی تجارت بین المللی بوده است. با این حال، در چند وقت اخیر صحبت از ایجاد یک ارز جدید در تلاش برای کنار زدن دلار و عقب راندن هژمونی آمریکا شده است.

این دلارزدایی در زمان های اخیر، به ویژه پس از آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه گذشته، تقویت شده است. و هفته گذشته، زمانی که الکساندر باباکوف، معاون رئیس دومای دولتی، به نقل از الکساندر باباکوف، گفت که کشورهای بریکس در حال ایجاد یک رسانه جدید برای پرداخت هستند، این جنبش انگیزه بیشتری دریافت کرد – که بر اساس استراتژی است که “دفاع نمی کند. دلار یا یورو».

آیا کشورهای بریکس واقعا ارز جدیدی برای تجارت ایجاد می کنند؟ چه کسی در خط مقدم این جنبش قرار دارد؟ آیا به نفع هند خواهد بود؟ آیا این طرح واقعاً به نتیجه خواهد رسید؟ این موضوع چندین سوال دارد و ما سعی می کنیم به همه آنها پاسخ دهیم.

سقوط پادشاه ارز

دلار آمریکا را پادشاه ارز نامیده اند. این ارز در سال 1944 تبدیل به ارز رسمی ذخیره جهان شد. این تصمیم توسط هیئتی از 44 کشور متفقین به نام توافقنامه برتون وودز اتخاذ شد.

از آن زمان، دلار از جایگاه قدرتمندی در جهان برخوردار شده است. این امر به ایالات متحده نفوذ نامتناسبی بر سایر اقتصادها داده است. در واقع، آمریکا برای مدت طولانی از اعمال تحریم ها به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف سیاست خارجی استفاده کرده است.

با این حال، همه دوست ندارند طبق قوانین ایالات متحده بازی کنند و کشورهایی مانند روسیه و چین دوست دارند هژمونی دلار را متوقف کنند. این فرآیند دلارزدایی نامیده می شود – و به کاهش تسلط دلار در بازارهای جهانی اشاره دارد. این فرآیند جایگزینی دلار آمریکا به عنوان ارز مورد استفاده برای تجارت نفت و/یا سایر کالاها است.

طرفداران دلارزدایی می گویند که این روند وابستگی سایر کشورها به دلار آمریکا و اقتصاد ایالات متحده را کاهش می دهد، که می تواند به کاهش تأثیر تغییرات اقتصادی و سیاسی در ایالات متحده بر اقتصاد آنها کمک کند. علاوه بر این، کشورها می توانند قرار گرفتن در معرض نوسانات ارزی و تغییرات نرخ بهره را کاهش دهند که می تواند به بهبود ثبات اقتصادی و کاهش ریسک بحران های مالی کمک کند.

این حرکت در چند سال اخیر به ویژه در سال گذشته سرعت بیشتری پیدا کرده است. در سال 2022، صندوق بین‌المللی پول خاطرنشان کرد که بانک‌های مرکزی امروز دلار را به‌عنوان ذخایر در همان مقدار سال گذشته نگه نمی‌دارند.

بر اساس داده‌های ترکیب ارزی ذخایر ارزی رسمی صندوق بین‌المللی پول، سهم دلار از ذخایر ارزی جهانی در سه ماهه پایانی سال گذشته به کمتر از 59 درصد رسید و کاهش دو دهه‌ای را افزایش داد. به طور شگفت انگیزی، کاهش سهم دلار با افزایش سهام پوند استرلینگ، ین و یورو، سایر ارزهای ذخیره طولانی مدت همراه نبوده است… در عوض، تغییر دلار در دو جهت بوده است: یک چهارم. به رنمینبی چین و سه چهارم به ارزهای کشورهای کوچکتر که نقش محدودتری به عنوان ارزهای ذخیره ایفا کرده اند.

همچنین بخوانید: Petrodollar vs Petroyuan: آیا چین می تواند آمریکا را در بازار جهانی نفت سرنگون کند؟

برای تنبیه روسیه به دلیل تهاجم به اوکراین، دولت های غربی سال گذشته 300 میلیارد دلار از ذخایر ارز خارجی روسیه را مسدود کردند که تقریباً نصف کل آن بود و بانک های روسی را از سیستم پرداخت های بین المللی سوئیفت اخراج کردند.

همانطور که جیسون هالندز، مدیر عامل پلتفرم سرمایه گذاری Bestinvest، توضیح می دهد، “به اصطلاح “سلاح سازی” دلار بسیاری از کشورها و نه فقط روسیه را متزلزل کرده است.

کشورهایی که مایل به ادامه تجارت با روسیه هستند، مانند هند و چین، این کار را با روپیه و یوان آغاز کرده‌اند و صحبت از دلارزدایی نظم تجاری بین‌المللی را برانگیخته است.

وی افزود که برزیل و چین اکنون با یکدیگر به یوان مبادله می کنند و به ایجاد رنمینبی چین به عنوان یک رقیب بین المللی ارز و دلار کمک می کند.

هند نیز در تلاش است تا از دلار فاصله بگیرد. اخیراً به 18 کشور از جمله انگلیس، آلمان، روسیه و حتی امارات متحده عربی اجازه تجارت با روپیه هند داده شده است. در ماه فوریه، نوریل روبینی، اقتصاددان برجسته، گفته بود که روپیه هند به مرور زمان می تواند به یکی از ارزهای ذخیره جهانی در جهان تبدیل شود.

در مصاحبه ای به ET در حال حاضراقتصاددانی با نام مستعار دکتر دووم گفته بود: «می‌توان دید که روپیه چگونه می‌تواند برای برخی از تجارت‌هایی که هند با سایر نقاط جهان انجام می‌دهد، به ویژه تجارت جنوب-جنوب، تبدیل به یک ارز خودرو شود.»

این (روپیه هند) می تواند یک واحد حساب باشد، می تواند وسیله پرداخت باشد، می تواند به ذخیره ارزش تبدیل شود. مطمئنا روپیه در طول زمان می تواند به یکی از انواع ارزهای ذخیره جهانی در جهان تبدیل شود.

کاهش ارزش دلار آیا یک ارز جدید بریکس جایگزین ارز ایالات متحده برای تجارت خواهد شد
چین مدت‌هاست که در تلاش برای عقب راندن هژمونی دلار آمریکا بوده است. رویترز

واحد پول بریکس

با پیشبرد این امر، گروه BRICS – متشکل از برزیل، روسیه، هند، چین و آفریقای جنوبی – نیز در حال بررسی ایجاد یک ارز جدید برای تسهیل تجارت هستند. گزارش شده است که توافقنامه مالی جدید می تواند به زودی در ماه اوت، زمانی که کشورها برای اجلاس سالانه خود در آفریقای جنوبی ملاقات می کنند، مشاهده شود.

منابع فاش کرده اند که روسیه پشت این ایده است، زیرا با تحریم های اقتصادی غرب به دلیل تهاجم به اوکراین مواجه شده است.

الکساندر باباکوف بر این واقعیت تأکید کرد که روسیه و هند هر دو از ایجاد یک ارز مشترک که می‌تواند برای پرداخت‌ها استفاده شود سود می‌برند و آن را «بادوام‌ترین» مسیری که در این زمان باید طی کرد، خواند. باباکوف گفت: دهلی نو، مسکو باید یک انجمن اقتصادی جدید با یک ارز مشترک جدید، که می تواند یک روبل دیجیتال یا روپیه هند باشد، ایجاد کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد که چین همچنین نقش مهمی در توسعه ارز مشترک ایفا خواهد کرد زیرا 1.4 میلیارد شرکت کننده دیگر به این سیستم اضافه می کند. او گفت: «دهلی نو، پکن و مسکو کشورهایی هستند که اکنون جهانی چندقطبی را ایجاد کرده‌اند که توسط اکثریت دولت‌ها تأیید شده است». “ترکیب آن باید مبتنی بر ایجاد روابط پولی جدید باشد که بر اساس استراتژی ایجاد شده است که از دلار یا یورو ایالات متحده دفاع نمی کند، بلکه ارز جدیدی را تشکیل می دهد که بتواند به اهداف مشترک ما منفعت برساند.”

همچنین بخوانید: جنگ اوکراین و پس از آن: آیا دلار به عنوان ارز ذخیره کاهش می یابد؟

جالب اینجاست که برزیل قبلاً شروع به پذیرش تسویه حساب های تجاری و سرمایه گذاری در یوان کرده است. هند و روسیه مکانیسم روپیه-روبل را برای تجارت دارند که در آن بدهی ها را به جای دلار یا یورو به روپیه تسویه می کنند.

این نشان می دهد که کشورهای بریکس قصد دارند سیستم تحت سلطه دلار را تغییر دهند که در نهایت منجر به دلارزدایی در سراسر جهان می شود.

کاهش ارزش دلار آیا یک ارز جدید بریکس جایگزین ارز ایالات متحده برای تجارت خواهد شد
بر اساس گزارش ها، اعلام یک ارز جدید BRICS می تواند در ماه آگوست و در زمان نشست رهبران این گروه در آفریقای جنوبی اعلام شود. خبرگزاری فرانسه

پیامدهای ارز BRICS

اگر کشورهای بریکس به برنامه خود ادامه دهند و ارز جدیدی ارائه دهند، می تواند به ثبات اقتصاد آنها کمک کند. برای یک سرمایه گذار در کشورهای بریکس، این به معنای افزایش اعتماد مصرف کننده است. این امر منجر به افزایش هزینه ها و رشد اقتصادی می شود.

اما آیا هند این ارز جدید را خواهد پذیرفت؟ آیا این کشور می خواهد از نظر اقتصادی با چینی که با آن در مرز دچار بن بست است، همسو شود؟ علاوه بر این، برخی کارشناسان می گویند که این قرارداد جدید ممکن است به نفع پکن بیشتر از دهلی نو باشد.

چه اتفاقی می افتد، مشخص نیست. اما این واقعیت که دلار در حال از دست دادن قدرت است، مسلم است. ما این موضوع را دنبال خواهیم کرد و در آینده بیشتر در مورد این موضوع به شما اطلاع خواهیم داد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام