ارز ایالات متحده به سرعت سلطه خود را به عنوان ارز ذخیره جهانی به عنوان روپیه، یوان از دست می دهد

دهلی نو: دلار که به عنوان ارز ذخیره جهانی حاکم بوده است، به ویژه پس از شروع جنگ روسیه و اوکراین در سال گذشته، به تدریج سلطه خود را از دست می دهد. واحد پول ایالات متحده در سال 2022 در یک سال شاهد کاهش شدید 8 درصدی بود که «معادل 10 برابر میانگین سالانه فرسایش سهم بازار دلار در سال‌های قبل است».

طی چند ماه گذشته، دلارزدایی به یک روند در میان چندین کشور تبدیل شده است که شروع به تخلیه دلار آمریکا برای تجارت با ارزهای محلی خود کرده‌اند.

سقوط خیره کننده دلار

گزارشی توسط Eurizon SLJ Asset Management گفت که دلار آمریکا «در سال 2022 دچار سقوط خیره کننده ای در سهم بازار خود به عنوان ارز ذخیره شد، احتمالاً به دلیل استفاده عضلانی آن از تحریم ها» پس از درگیری روسیه و اوکراین.

جوآنا فریره و استفان جن، استراتژیست‌ها گفتند که سهم دلار از ذخایر جهانی از حدود دو سوم در سال 2003 به 55 درصد در سال 2021 و 47 درصد در سال 2022 کاهش یافته است.

از دست نده: جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا می گوید تسلط دلار در خطر است

” [dollar] آنها می افزایند که سهم بازار خود را به عنوان ارز ذخیره با نرخی بسیار سریعتر از آنچه معمولاً تصور می شود از دست می دهد.

طبق محاسبات، جن و فریر گفتند که سهم دلار از ذخایر جهانی از سال 2016 بر این اساس تعدیل شده، 11 درصد کاهش یافته است.

دلار برای کاهش بیشتر؟

گزارشی توسط ناظر بازار او گفت که داده ها نشان می دهد که سهم دلار از ذخایر ارز خارجی در بانک های مرکزی در سراسر جهان از اواخر دهه 1990 به آرامی در حال کاهش بوده است.

بر اساس آخرین داده های صندوق بین المللی پول (IMF)، سهم دلار از ذخایر بانک مرکزی 58.4 درصد است که از حدود 70 درصد در اواخر دهه 1990 کاهش یافته است.

وضعیت یورو و یوان

اگرچه دلار کاهش یافت، اما سهم یورو به عنوان ارز ذخیره حدود 5 درصد افزایش یافت. یوروزون گفت. با این حال، این ارز را به همان سطحی رساند که در سال 2003 لمس کرد و عملاً دو دهه ضرر را از بین برد.

باید خواند شود: کاهش دلار: چین و برزیل دلار را کنار می گذارند، توافقی برای حل و فصل تجارت به یوان انجام می دهند، واقعی

در همین حال، یوان چین در سال گذشته با سرعت معمول خود به رشد خود ادامه داد و به عنوان یک ارز ذخیره جهانی شاهد افزایش چشمگیری نبود.

دلارزدایی سود می برد

پس از آنکه غرب و کشورهای اتحادیه اروپا تحریم‌هایی را علیه روسیه پس از تهاجم روسیه به اوکراین اعمال کردند، واحد پول آمریکا در حال از دست دادن هژمونی خود است. چندین کشور تجارت با دلار را کنار گذاشته اند و از ارز محلی برای پرداخت استفاده می کنند.

تجارت با ارزهای محلی همچنین به این کشورها کمک می کند تا از شر هزینه مبادله یا مبادله خلاص شوند که گفته می شود هنگام تسویه تجارت به دلار بالا بوده است.

هند به زودی شروع به تسویه تجارت خارجی با حدود 19 کشور به روپیه هند خواهد کرد.

اخیراً، بنگلادش و هند گفتند که پرداخت تجاری به INR و تاکا را تسهیل می کنند.

سایر کشورهایی که در INR تجارت می کنند عبارتند از روسیه، سنگاپور، سریلانکا، بوتسوانا، فیجی، آلمان، گویان، اسرائیل، کنیا، مالزی، موریس، میانمار، نیوزیلند، عمان، سیشل، تانزانیا، اوگاندا و بریتانیا.

همچنین بخوانید: دلار زدایی: بنگلادش ارز آمریکا را تخلیه کرد و نوزدهمین کشوری شد که با هند به روپیه تجارت کرد

ایران تسویه تجارت با دلار با چین و روسیه را کنار گذاشته است. عربستان سعودی اعلام کرد که به طور کامل از پترو دلار صرف نظر می کند و شروع به پذیرش پترو یوآن می کند.

در اوایل ماه جاری، دولت برزیل دلار را به عنوان یک واسطه کنار گذاشت و معامله ای را برای تجارت با ارز محلی با چین اعلام کرد. پس از چند روز، رئیس جمهور لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، که از چین بازدید کرده بود، از کشورهای بریکس خواسته بود که دلار آمریکا را کنار بگذارند و ارز جایگزین خود را برای حل و فصل تجارت فرامرزی ارائه دهند.

در همین حال، روسیه تا حد زیادی از یوان چین در تجارت بین المللی استفاده می کند. همچنین در حال بررسی راه اندازی ارز مشترک بریکس است.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام