ارمنستان چندین رهبر مخالف را بازداشت می کند

در حالی که این کشور در پی شکست سخت نظامی از آذربایجان به جوشش ادامه دارد ، پلیس ارمنستان چندین رهبر مخالف را در حین تجمع ضد دولتی بازداشت کرد.

این تجمع توسط ائتلافی از احزاب برگزار شد که اخیراً با هم متحد شده اند تا مخالفت با نخست وزیر نیکول پاشینیان را به دنبال داشته باشند و به دنبال استفاده از ضعف وی پس از باخت در جنگ باشند.

اندکی پس از آغاز اعتراض ، با سخنرانی سخنرانان در جمع جمعیتی 2000 نفره از پله های اپرای ایروان ، چند صد افسر پلیس ، بسیاری از آنها با تجهیزات ضد شورش ، به میدان ریختند. بلندگوها اعلام کردند که این تجمع مغایر مقررات حکومت نظامی علیه مجامع غیرمجاز است.

مأموران به زور از میان انبوه جمعیت عبور کرده و با تشویق جمعیت ، تقریباً چندین نفر از سازمان دهندگان را با خود کشاندند. برخی بطری های آب را به سمت پلیس انداختند ، دیگران سعی کردند سپرهای ضد شورش یا کلاه ایمنی افسران را بگیرند. آنها شعار می دادند: “نیکول – خائن!”

در میان بازداشت شدگان: ادوارد شارمازانوف از حزب جمهوری خواه. گارنیک ایساگولیان ، رئیس حزب امنیت ملی. و روبن ملیکیان ، نماینده پیشین حقوق بشر قره باغ و اکنون رئیس یک سازمان غیردولتی کمک حقوقی در ارمنستان.

به طور جداگانه ، سایر شخصیتهای برجسته برای بازجویی از سرویس امنیت ملی ، از جمله رهبر ارمنستان سعادت ، گاگیک تساروکیان ، منتقل شدند. رئیس جمهور سابق سرژ سرکیسیان ؛ و آرتور وانتسیان ، رئیس سابق خود NSS.

پس از مدتی تجمع اعتراضی با سخنرانی مقامات سطح پایین حزب ادامه یافت.

یک سخنران ، ایشخان ساگاتلیان ، از فدراسیون انقلابی ارمنستان – داشناکاتوسیون ، به مردم گفت: “برای نجات قره باغ ما باید یک مبارزه آزادی ملی را آغاز کنیم.” “ما اکنون کمیته ای برای نجات سرزمین مادری تشکیل داده ایم. ما از کل مردم ارمنستان می خواهیم که به پا خیزند و از قراباغ دفاع کنند. اما یک مانع وجود دارد: نیکول. ما باید فوراً از شر نیکول ، شر ملت خلاص شویم. “

بعداً ، پلیس ده ها نفر از شرکت کنندگان در تجمع را دستگیر کرد.

دستگیری

در حالی که بسیاری از ارامنه ایمان خود به پاشینیان را از دست داده اند ، اما عدم وجود گزینه ای روشن برای چالش در برابر حکومت وی ​​نرمتر خواهد شد. احزاب برگزار کننده این راهپیمایی از حمایت عمومی محدودی برخوردارند ، بسیاری از آنها به دلیل ارتباط با رژیم منفور سابق ، که پاشینیان در “انقلاب مخملی” 2018 از قدرت برکنار کرد ، بی اعتبار شده اند.

در حالی که معترضین موافقت کردند که پاشینیان باید استعفا دهد ، اما پیشنهاد کمی از اینکه چه کسی می تواند جایگزین او شود ، وجود داشت. “مردم از این شکایت دارند [former presidents] رابرت کوچاریان ، سرژ [Sargsyan]. و من هم از آنها حمایت نمی كنم. “یكی از معترضین 50 نفره ، مارینا ، به Eurasianet گفت. “اما آنها هرگز چنین کاری نکرده اند.”

در همین حال ، پاشینیان و سایر مقامات حزب حاکم کم کاری کرده اند و تعداد کمی اظهارات علنی کرده اند. پاشینیان در حال انتشار فیلم های زنده فیس بوک از مکانی نامعلوم برای ضربه زدن به مخالفان خود است.

نخست وزیر مورد حمایت اساسی وزیر دفاع دیوید تونویان قرار گرفت ، وی مصاحبه ای با تلویزیون عمومی انجام داد و به طور مفصل از تصمیم پاشینیان برای امضای توافق نامه دفاع كرد.

و حتی در تجمع اعتراضی پاشینیان مدافعان خود را داشت. ایستاده به پشت ، تماشای مراحل کار ، ملس باکاریان 70 ساله بود. وی گفت كه به عقب پاشینیان ادامه می دهد و معتقد است كه نخست وزیر چاره ای جز امضای توافقنامه ندارد.

باكاریان با اشاره به سخنرانان گفت: “بزرگترین اشتباه او این بود كه او نسبت به این افراد بسیار نرم بود.” “او در یک انقلاب به قدرت رسید و باید با منطق انقلاب با آنها برخورد می کرد.”