ازبکستان اولین سرشماری را به دلیل ویروس کرونا به تعویق انداخت

اولین سرشماری ملی ازبکستان مستقل به دلیل بزرگی وظیفه و خطر احتمالی طولانی مدت ویروس کرونا ، یک سال به عقب رانده شده است.

این سرشماری ، اولین باری که ازبک ها از سال 1989 به بعد محاسبه می شد ، قرار بود در سال 2022 پس از محاکمه در اواخر سال 2021 انجام شود. اکنون به سال 2023 موکول شده است.

در 12 نوامبر بیانیه کمیته آمار دولتی این واقعیت را ذکر کرد که روسیه ، ارمنستان و قزاقستان همه در سرشماری خود به تأخیر می اندازند و این توجیه تأخیر است. اما این کشورها به جای برنامه ریزی امسال ، آنها را در سال 2021 انجام خواهند داد. کمیته متعهد شد که زمان اضافی “آماده سازی کامل و اجرای با کیفیت بالا” را تضمین کند.

رئیس جمهور شوکت میرضیایف امضا کرد قانون در ماه مارس که حداقل هر 10 سال یکبار باید یک سرشماری ملی انجام شود.

این تقریباً زمانی بود که ازبکستان بخشی از اتحاد جماهیر شوروی بود. آخرین سرشماری اندکی پس از آن انجام شد که اسلام کریموف دبیر اول حزب کمونیست ازبکستان شوروی شد. او در طول 27 سال از قدرت خود هرگز این تمرین را تکرار نکرد. کریموف در سال 2016 درگذشت.

در حالی که میرضیایف بر اهمیت سیاستگذاران در داشتن داده های خوب تأکید کرده است ، اما این امر هیچ گاه نگرانی خاصی برای کریموف ، حامی وی نبود.

میرضیایف ، رشد اقتصادی سالانه 8 تا 10 درصدی گزارش شده توسط كریموف “داستان” بود گفت در سال 2017 در پایان اولین سال کامل مسئولیت خود. وی گفت ، آمار اشتغال نیز معمولاً متورم می شود و اقتصاددانان دولت را بیش از خود کریموف در سخنرانی مقصر می داند که به نظر می رسد مخاطبان بین المللی را هدف قرار می دهد.

قانون سرشماری ازبکستان مقرر کرده است که پاسخ دهندگان خانوار باید “اطلاعات مربوط به ملیت ، وضعیت تأهل ، شرایط زندگی و منابع درآمد” را ارائه دهند.

کامولیدین ربیموف ، تحلیلگر سیاسی ازبکستان به Eurasianet گفت ، این بسیج گسترده کارمندان دولت هزینه دارد ، و این ممکن است دلیل دیگری برای جلوگیری از این شمارش در گذشته باشد. رابیموف در یک ایمیل افزود: اطلاعات عمومی می تواند برای دولت ناراحت کننده باشد. تحت نظر کریموف ، به تصویر کشیدن فقر بعضي اوقات به عنوان جرم تلقي شد.

یک سرشماری خوب اجرا شده می تواند منجر به تجدید نظر در جمعیت ملی فعلی ازبکستان از 34 میلیون نفر شود.

در حال حاضر ، این رقم سالانه دو بار توسط وزارت کشور به روز می شود ، که شهروندان را مطابق فرم قانونی ثبت نام خود ، که در روسیه به عنوان پروپیسکا.

مشخص نیست که وزارت مهاجرت چگونه حساب می کند ، زیرا تصور می شود هر زمان حدود 2 میلیون ازبک در خارج از کشور زندگی می کنند.

برنامه ریزی شده استفاده ازمایشی نوامبر آینده ، که هنوز هم ادامه دارد ، نشانه ای از برخورد جدی دولت با این سرشماری را ارائه می دهد.

در پنج روز اول ماه ، ساکنان شهر خیوه ، یک منطقه از پایتختی تاشکند ، یک منطقه از منطقه اطراف آن و یک منطقه در منطقه شرق اندیجان به یک سرشماری آنلاین ارائه می شوند. بررسی های درب به درب دنبال خواهد شد ، با نمونه برداری بیشتر قبل از پایان ماه.

اما برای تمام مراحل آماده سازی پروژه ، کیفیت داده ها به نحوه پاسخگویی پاسخ دهندگان به س dependالات بستگی دارد. این خطر وجود دارد که افراد تمایل به معرفی نادرست خود در یک دولت فاسد پلیس را داشته باشند ، جایی که بسیاری از آنها عادت دارند از ترس استفاده از اطلاعات شخصی خود علیه آنها استفاده کنند.

این تمرین باید یک آزمون جالب اعتماد مدنی در دوران میرضیایف باشد.