بانک مرکزی پاکستان که با کمبود نقدینگی مواجه است، نرخ کلیدی را 100 واحد در ثانیه افزایش داد و به رکورد 21 درصد رساند.

شکستن کمر شتر: بانک مرکزی پاکستان با کمبود نقدینگی نرخ کلیدی را 100 واحد در ثانیه افزایش داد و به رکورد 21 درصد رساند.

بانک دولتی پاکستان توییتر.

اسلام آباد: وضعیت اقتصادی پاکستان در حال بدتر شدن است. مردم این کشور جنوب آسیا به سختی شغل، پس انداز برای غذا و سایر اقلام ضروری دارند، در حالی که بانک مرکزی پاکستان نرخ بهره را 100 واحد افزایش داده است. نرخ های کلیدی بانک دولتی پاکستان (SBP) اکنون به 21 درصد رسیده است که بالاترین سطح آن تا کنون است.

کمیته سیاست پولی SBP (MPC) خاطرنشان کرد که تورم قیمت مصرف کننده در مارس 2023 به 35.4 درصد افزایش یافت و انتظار می رود در کوتاه مدت همچنان بالا بماند.

MPC بانک مرکزی پاکستان در بیانیه‌ای که روز سه‌شنبه منتشر شد، گفت: «با این حال، نشانه‌های اولیه از کاهش انتظارات تورمی، هرچند در سطح بالا وجود دارد».

در 2 مارس، SBP نرخ را 300 واحد پایه افزایش داد و به 20 درصد رساند.

MPC SBP به سه تحول مهم اشاره کرد که پیامدهایی بر چشم انداز اقتصاد کلان داشت.

1- کسری حساب جاری به طور قابل توجهی، بیش از پیش بینی های قبلی، عمدتاً به دلیل مهار قابل توجه واردات کاهش یافته است. با این وجود، وضعیت کلی تراز پرداخت ها همچنان تحت فشار باقی می ماند و ذخایر ارزی همچنان در سطوح پایینی قرار دارند.

2 – پیشرفت قابل توجهی در جهت تکمیل نهمین بازنگری تحت برنامه تسهیلات تمدید شده صندوق بین المللی پول (IMF) حاصل شده است.

3- فشارهای اخیر در سیستم بانکی جهانی منجر به تشدید بیشتر نقدینگی و شرایط مالی جهانی شده است. اینها بر مشکلات اقتصادهای بازار در حال ظهور مانند پاکستان برای دسترسی به بازارهای سرمایه بین المللی افزوده است.

این کمیته همچنین مشاهده کرد که بخش مالی پاکستان “به طور گسترده ای انعطاف پذیر باقی می ماند، در حالی که فعالیت اقتصادی همچنان در حد متوسط ​​است.”

روپیه پاکستان به پایین ترین حد خود رسید

در حالی که پاکستان در تلاش برای باز کردن بودجه حیاتی صندوق بین‌المللی پول است، واحد پول این کشور – روپیه پاکستان – روز سه‌شنبه به پایین‌ترین حد خود رسید.

PKR، در بازار بین بانکی، در برابر دلار آمریکا، 0.78 درصد یا 2.25 روپیه در 287.29 بسته شد که نسبت به بسته شدن روز دوشنبه 285.04 کاهش داشت.

ذخایر ارزی این کشور نیز رو به کاهش بوده است و این امر به مردم و همچنین سرمایه گذاران بدبختی بیشتری می بخشد.

برنامه وام پاکستان حتی پس از اینکه این کشور مالیات ها و قیمت انرژی را افزایش داد و اجازه داد ارزش پول برای برآورده کردن شرایط صندوق بین المللی پول کاهش یابد، هنوز محقق نشده است. این کشور ضرب الاجل های متعددی را برای از سرگیری برنامه نجات خود از دست داده است.

در سال 2019، پاکستان یک کمک مالی 6 میلیارد دلاری از صندوق بین المللی پول دریافت کرد. در سال 2022، این کشور یک میلیارد دلار دیگر برای مقابله با سیل های ویرانگر به دست آورد. با این حال، در ماه نوامبر، صندوق بین المللی پول پس از اینکه پاکستان نتوانست پیشرفت بیشتری در تحکیم مالی داشته باشد، پرداخت ها را به حالت تعلیق درآورد.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام