بدهی قرقیزستان در چین: بین سرمایه گذاری جمعی و ریاضت اقتصادی

هر کسی که پس از انتخابات ریاست جمهوری قرقیزستان در ژانویه قدرت را در دست داشته باشد ، ممکن است مجبور باشد فراتر از بودجه خود را برای خدمات رسانی به تورم بدهی دولت نگاه کند – بخش عمده ای از این بدهی به چین است.

بانک صادرات و واردات چین که حدود 1.8 میلیارد دلار از کل مبلغ 4.8 میلیارد دلار را در اختیار دارد ، در زمره طلبکارانی نیست که به بیشکک دوره های تخفیف تازه اعطا کرده اند.

در 16 نوامبر ، روسلان کازاکبایف ، وزیر امور خارجه قرقیزستان یک گفتگوی تلفنی با همتای چینی خود ، وانگ یی انجام داد که در آن “توجه به اهمیت کمک به منظور کاهش بار بدهی خارجی بر بودجه کشور را جلب کرد.”

کازاکبایف همچنین متعهد شد که قرقیزستان از مشاغل چینی محافظت خواهد کرد ، نذری که از زمان تهدید چندین شرکت چینی در ناآرامی های سیاسی اخیر برجسته تر شده است.

ممکن است نفس خود را حفظ کرده باشد.

قبل از برکناری به عنوان رئیس جمهور ماه گذشته ، سورونبای جینبکوف و سایر مقامات ارشد چندین بار سعی کردند چینی ها را متقاعد کنند که بازپرداخت قرقیزستان را به تعویق بیندازند.

ارکین اسراندیف معاون نخست وزیر پیشین در ماه آوریل ادعا کرد که درخواست بیشکک “در پکن تفاهم یافته است”.

اما چین برای اعتبار دادن به این تصور عمومی حرفی نزده است.

سادیر جپاروف ، که در 14 نوامبر از سمت خود به عنوان رئیس دولت و سرپرست دولت استعفا داد تا بتواند کاندیدای ریاست جمهوری شود ، یکی از محبوب ترین گزینه های انتخابات 10 ژانویه است. وی همچنین با اشاره به بدهی به ویژه به چین ، آخرین سیاستمداری است که خواستار کمک های مالی شهروندان برای پرداخت بدهی دولت شده است.

در اولین و آخرین کنفرانس مطبوعاتی خود به عنوان رهبر موقت در اوایل ماه جاری ، جپاروف گفت که این ایده “یک ابتکار مردم” است ، اما وی تأکید کرد که هیچ کس مجبور به کمک نیست.

یک قانونگذار معروف به وفادار به Jeenbekov در اواسط ماه اکتبر فراخوان مشابهی صادر کرد.

Ainuruu Altybayeva گفت که ابتکار کار گروه مدنی شورای زنان وی با وزارت دارایی هماهنگ می شود و کمک های مالی برای اطمینان از شفافیت در فهرست آنلاین قرار می گیرد.

هر دو تماس با استقبال عمومی مردم روبرو شده است که دهه ها فساد گسترده در آن ایجاد شده است.

پیش از این سال ، قرقیزستان خدمات خوبی در زمینه پرداخت بدهی خارجی خود انجام داده بود. اما سال شیوع ویروس کرونا برای یک کشور محصور در خشکی که اقتصاد آن به شدت متکی به تجارت شاتل با چین است ، به ویژه وحشتناک به اثبات رسیده است.

پیش بینی کنندگان انقباض اقتصادی بین 8 تا 10 درصد را پیش بینی می کنند. این پیامدهای واضحی برای نتیجه نهایی دارد.

حتی جپاروف ، هرگز پوپولیست ، در برابر تعهد در افزایش حقوق ناچیز مقاومت کرده است ، که با توجه به متزلزل شدن پول ملی ، دلار قدرت خرید در این سال ، قدرت خرید خود را از دست داده است.

وی در مراسمی که اخیراً برای تحویل کلیدهای محل اسکان جدید به مأموران پلیس در منطقه شمال نارین گفت: “یک سال بیشتر نگه دارید.”

جپاروف در هنگام گشت در جنوب با التماس مشابه مقامات منطقه ای روبرو شد.

قرقیزستان در ماه ژوئن توافق نامه باشگاه پاریس را برای متوقف کردن خدمات بدهی به ارزش 11 میلیون دلار تا پایان سال تأمین کرد.

کشورهای طلبکار درگیر در این توافق نامه ، دانمارک ، فرانسه ، آلمان ، ژاپن و کره جنوبی بودند که بیشکک در مجموع بیش از 300 میلیون دلار به آنها بدهکار است.

سیاست چین در مورد بخشش بدهی انعطاف کمتری دارد ، زیرا کشورهای بدهکار در سراسر جهان می توانند گواهی دهند.

دستان بکشف ، یک قانونگذار ، در این ماه یک فیلم مفید درباره نحوه پرداخت بدهی قرقیزستان به پکن و با چه شرایطی منتشر کرد.

وام های اگزیم بانک به بیشکک با 2 درصد ، دوره های تخفیف از 5 تا 10 سال دارند. اما بیشتر اعتبارات مربوط به توافق نامه های مربوط به حمل و نقل و زیرساخت های انرژی است که شش سال یا بیشتر منعقد شده است.

بكشف خاطرنشان كرد ، و اختلاف این است كه هرگونه اختلاف در مورد بازپرداخت توسط دادگاه های داوری چین قضاوت می شود ، نه دادگاه های بین المللی.

بکشف ، یکی از معدود نمایندگان پارلمان قرقیزستان که از داشتن ثروت شخصی قابل توجهی تفاخر نمی کند ، با تلخی خاطرنشان کرد که مقامات در حال حاضر با پرداخت نکردن حقوق مجلس مقداری پول پس انداز می کردند.

تالانت مامیتوف ، رئیس پارلمان و سرپرست جدید رئیس جمهور ، گفت كه بودجه در عوض برای مرمت كاخ سفید كه به عنوان پارلمان و دفتر ریاست جمهوری عمل می كند و در هنگام تلاطم در ماه اكتبر آسیب دید ، هزینه می شود.

با قبول این روحیه ریاضت اقتصادی ، یک قانونگذار دیگر ، اوموربک باکیروف ، در این هفته پیشنهاد داد که تعداد قضات شاغل در دادگاه قانون اساسی از نه به 7 نفر کاهش یابد.

وی خاطرنشان کرد: این 2.5 میلیون سام ، یا 30000 دلار در سال صرفه جویی خواهد کرد.