بنگلادش دلار را برای پرداخت هزینه نیروگاه هسته ای به روسیه به یوان چین کاهش می دهد

دلارزدایی: بنگلادش دلار را کنار می‌گذارد تا به روسیه برای نیروگاه هسته‌ای به یوان چین بپردازد

بنگلادش برای نیروگاه هسته ای روسیه به یوان پرداخت می کند.

داکا: دلار آمریکا به تدریج هژمونی خود را از دست می دهد و این موضوع پس از تصمیم بنگلادش برای تسویه پرداخت برای یک نیروگاه هسته ای به روسیه به یوان چین واقعی تر شد.

با تحریم روسیه توسط ایالات متحده و کشورهای اروپایی، بنگلادش در تلاش بود تا به دنبال راه هایی برای تسویه بازپرداخت 110 میلیون دلاری نیروگاه روپور که در حال ساخت در این کشور آسیای جنوبی است، باشد.

داکا نیروگاه های هسته ای را با همکاری شرکت اتمی دولتی روسیه روس اتم در پروژه ای 12.65 میلیارد دلاری می سازد. از کل هزینه، 90 درصد از طریق وام روسی قابل بازپرداخت ظرف 28 سال، با مهلت 10 ساله تامین می شود.

چرا بنگلادش به روسیه به یوان پرداخت می کند؟

اوتام کومار کارماکر، دبیر اضافی بخش روابط اقتصادی این وزارتخانه (ERD) بنگلادش، گفت که به دلیل تحریم ها علیه بانک های روسی، دانکا قادر به پردازش پرداخت ها به دلار آمریکا نیست.

روسیه از ما درخواست کرد که پرداخت ها را به واحد پول خود، روبل، تسویه کنیم، اما این امکان پذیر نبود. بنابراین ما هر دو یوان را انتخاب کردیم.» به نقل از Karmaker نیکی آسیا.

همچنین بخوانید: جانت یلن، وزیر خزانه داری آمریکا می گوید تسلط دلار در خطر است

تصمیم برای تسویه پرداخت‌های متوقف شده به روسیه برای نیروگاه هسته‌ای به یوان توسط یک هیئت بلندپایه از روسیه و وزارت دارایی بنگلادش اتخاذ شد.

این توسعه در بحبوحه تلاش‌های فزاینده دلارزدایی توسط چندین کشور از جمله روسیه، چین، برزیل، هند و درخواست‌های بریکس صورت گرفت. [Brazil, Russia, India, China and South Africa] کشورها برای یک ارز مشترک بریکس

بنگلادش چگونه پرداخت ها را با روسیه به یوآن تسویه خواهد کرد؟

بنگلادش پرداخت های معلق با روسیه را از طریق یک بانک چینی تسویه خواهد کرد. داکا احتمالاً پرداخت متوقف شده را از ذخایر یوان خود پاک می کند.

روسیه این پرداخت را از طریق سیستم پرداخت بین‌بانکی فرامرزی چین (CIPS) دریافت خواهد کرد که جایگزینی مبتنی بر یوآن برای سیستم سوئیفت تحت تسلط دلار است.

SWIFT که اعتقاد بر این است که یک پلت فرم پیام رسانی امن برای تسویه پرداخت های برون مرزی است، محبوب تر از CIPS است. SWIFT با 11000 عضو، حدود 5 تریلیون دلار تجارت را امکان پذیر می کند، در حالی که CIPS دارای 1280 عضو است.

با این حال، به نظر می رسد که تصمیم غرب برای مسدود کردن دسترسی برخی از بانک های روسی به سوئیفت فرصتی را به چین داده است تا جایگزین خود را تبلیغ کند.

از دست نده: دلار کاهش یافت: چگونه اولین معامله گاز چین و امارات به یوان ضربه بزرگی به آمریکا است

شی جین پینگ، رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور چین و ولادیمیر پوتین، در جریان نشست دوجانبه خود در ماه مارس سال جاری گفتند: “ما طرفدار استفاده از یوان چین برای شهرک سازی بین روسیه و کشورهای آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین هستیم.”

سهم بنگلادش از یوان به عنوان ذخیره ارز خارجی

از سال 2017، بانک مرکزی بنگلادش در حال افزایش سهم یوان در ذخایر ارز خارجی خود بوده است. این اتفاق بلافاصله پس از گنجاندن پول چین در سبد ارزی صندوق بین المللی پول (SDR) رخ داد.

بخش یوان از ذخایر ارزی بنگلادش در آگوست سال جاری از 1 درصد در سال 2017 به 1.32 درصد افزایش یافت.

در همان زمان، سهم دلار به عنوان ذخایر ارزی بنگلادش از 81 درصد به 75 درصد کاهش یافت.

باید خواند شود: دلار جدا شد: دونالد ترامپ هشدار داد که “سقوط پول آمریکا دیگر استاندارد جهانی نخواهد بود”

در سپتامبر سال گذشته، بخشنامه‌ای از سوی بانک بنگلادش صادر شد که به بانک‌های تجاری در این کشور اجازه می‌داد تا برای تسویه تراکنش‌های خارج از کشور، حساب‌های یوان را در شعب مربوطه خود در خارج از کشور نگهداری کنند.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام