بنگلادش نوزدهمین کشوری است که با هند به روپیه تجارت می کند

داکا: بنگلادش نوزدهمین کشوری است که تجارت دوجانبه با هند را به روپیه هند انجام می دهد. هر دو کشور ماه ها در حال مذاکره بودند تا دلار را کنار بگذارند و از ارزهای محلی خود برای تسویه معاملات استفاده کنند.

برای شروع تسویه تجارت فرامرزی با هند، دو بانک بنگلادش – Sonali Bank و Eastern Bank Limited (EBL) – حساب های vostro را در دو وام دهنده هندی – State Bank of India (SBI) و ICICI Bank باز خواهند کرد.

حساب های مشابهی توسط این دو بانک هندی در دو بانک بنگلادشی افتتاح خواهد شد.

معامله بین دو کشور به روپیه تاکا و بدون احتساب ارز ثالث انجام خواهد شد.

تجارت در INR-Taka فشار را کاهش می دهد

تجارت دوجانبه با هند در تاکا و INR فشار بر دلار آمریکا را کاهش خواهد داد. هر دو کشور از این سود خواهند برد استاندارد کسب و کارداکا به نقل از دکتر افضل کریم، مدیرعامل و مدیر عامل بانک سونالی لیمیتد، گفت.

هیئتی از بانک مرکزی هند – بانک مرکزی هند (RBI) – و SBI در ماه آوریل از داکا پایتخت بنگلادش بازدید کردند تا درباره تسویه تجارت INR و تاکا گفتگو و نهایی کنند.

این را بخوان: هند و بنگلادش دلار را کنار می گذارند تا تجارت را به روپیه تاکا تسویه کنند

در این گزارش آمده است که در 11 آوریل، هیئت هندی RBI و SBI با مدیر عامل EBL و Sonali Bank دیدار کردند و دو طرف درباره روش‌های پرداخت برای تراکنش‌های تجاری به تاکا و روپیه بحث کردند.

مشاغل در بنگلادش از تجارت INR استقبال می کنند

مدیر اجرایی و سخنگوی بانک بنگلادش، خانم مزبل حاک، گفت که شرکت‌های تجاری در کشورش از تصمیم برای حل و فصل تجارت با هند به صورت INR و تاکا استقبال کرده‌اند، زیرا “آنها فکر می‌کنند که این ترتیبات باعث ارتقای تجارت و کاهش فشار بر ذخایر ارزی می‌شود.”

در این گزارش به هاک اشاره شد که چندین ماه پیش RBI دستورالعمل هایی را در مورد معاملات مستقیم به روپیه ارائه کرد. وی افزود: در انجام چنین معاملاتی برخی مسائل رویه ای وجود دارد.

تجارت هند و بنگلادش

در این گزارش آمده است، در سال مالی گذشته، واردات بنگلادش از هند حدود 13.69 میلیارد دلار بوده است. که 2 میلیارد دلار آن به INR معامله می شود، در حالی که مابقی به دلار آمریکا پرداخت می شود.

این در حالی است که صادرات بنگلادش به هند حدود 2 میلیارد دلار بوده و مبادلات مربوط به آن به روپیه و تاکا هند انجام خواهد شد.

به محض دریافت تایید بانک های مرکزی هر دو کشور، به مشتریان اطلاع خواهیم داد که واردات و صادرات با هند را می توان مستقیما از طریق روپیه انجام داد. معامله گران علاقه مند می توانند مستقیماً LC ها را به روپیه باز کنند. هزینه معامله گران را کاهش می دهد. در این گزارش به نقل از علی رضا افتخار، مدیر عامل EBL، آمده است: باز هم فشار اضافی ناشی از تقاضای دلار کاهش خواهد یافت.

انورالعلم چاودری پرویز، رئیس اتاق صنایع بنگلادش از تصمیم برای حل و فصل تجارت دوجانبه با هند به تاکا و روپیه تمجید کرد.

«نرخ مبادله روپیه در مقایسه با تاکا ثابت است. بنابراین، ارز ما باید قبل از شروع معاملات با روپیه، ثبات بیشتری داشته باشد.»

بنگلادش در حال کار بر روی امضای قرارداد سوآپ ارزی با روسیه است. همچنین، چین پیشنهاد سوآپ ارزی با بنگلادش داده است و این پیشنهاد توسط دولت به رهبری شیخ حسینه در حال بررسی است.

باید خواند شود: دلارزدایی: بنگلادش دلار را کنار می‌گذارد تا به روسیه برای نیروگاه هسته‌ای به یوان چین بپردازد

اوایل این هفته، بنگلادش اعلام کرد که هزینه ساخت یک نیروگاه هسته ای به روسیه را به یوان چین تسویه خواهد کرد.

کشورهایی که در INR تجارت می کنند

قبل از بنگلادش، 18 کشور تجارت خارجی با هند را به صورت INR آغاز کرده اند. این کشورها عبارتند از: روسیه، سنگاپور، سریلانکا، بوتسوانا، فیجی، آلمان، گویان، اسرائیل، کنیا، مالزی، موریس، میانمار، نیوزلند، عمان، سیشل، تانزانیا، اوگاندا و بریتانیا.

همچنین بخوانید: روپیه برای جایگزینی دلار به عنوان امارات متحده عربی رقابت می کند تا به 18 کشور دیگر بپیوندد تا تجارت را با INR تسویه کند

دلار زدایی

پس از اعمال تحریم‌های آمریکا و اتحادیه اروپا علیه روسیه در سال گذشته پس از تهاجم روسیه به اوکراین، چندین کشور تجارت با دلار را متوقف کردند.

پول ایالات متحده که پس از جنگ جهانی دوم یک ارز ذخیره جهانی بوده است، به نظر می رسد در حال از دست دادن هژمونی است.

ایران تجارت دلاری با چین و روسیه را کنار گذاشته است. عربستان سعودی، یکی از اعضای کلیدی اوپک، گفت که به طور کامل از پترو دلار صرف نظر می کند و شروع به پذیرش پترو یوآن می کند.

امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه هفته گذشته گفت اروپا باید وابستگی خود به دلار آمریکا را کاهش دهد.

از دست نده: نوریل روبینی «دکتر دووم» می‌گوید روپیه هند می‌تواند دلار جدید باشد

لوئیز ایناسیو لولا داسیلوا، رئیس‌جمهور برزیل همچنین در اولین سفر رسمی خود به چین از زمان روی کار آمدن در ژانویه، هفته گذشته، از کشورهای بریکس خواسته بود تا دلار آمریکا را کنار بگذارند و ارز جایگزین خود را برای حل و فصل تجارت فرامرزی ارائه دهند. اظهارات وی چند روز پس از آن بیان شد که دولت برزیل دلار را به عنوان یک واسطه کنار گذاشت و از معامله ای برای تجارت به ارز محلی با چین خبر داد.

چین نیز فعالانه در تلاش است تا یوان را به عنوان جایگزینی برای دلار آمریکا معرفی کند. روسیه نیز تا حد زیادی از یوان در تجارت بین المللی استفاده می کند. همچنین در حال بررسی راه اندازی ارز مشترک بریکس است.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام