بهره برداری از 10 درصد از ذخایر متان بستر زغال سنگ می تواند هزینه واردات انرژی هند را 2 میلیارد دلار کاهش دهد.

به گفته کارشناسان، اگر هند از 10 درصد از ذخایر متان بستر زغال سنگ 2600 میلیارد متر مکعبی استفاده کند، می تواند هزینه واردات انرژی خود را 2 میلیارد دلار کاهش دهد.

این امر با توجه به رکورد بالای تولید زغال سنگ هند در سال گذشته اهمیت دارد و قصد دارد آن را بیشتر افزایش دهد.

به گفته کارشناسان، تلاش جمعی صنعت در استفاده از متان بستر زغال سنگ (CBM) می تواند به کشور کمک کند تا در آینده نزدیک بیش از 2 میلیارد دلار در قبض واردات صرفه جویی کند.
به گفته آنها، هند دارای ذخایر متان بستر زغال سنگ 2600 میلیارد متر مکعب است.

هند با رشد بی سابقه ای در تولید زغال سنگ با بیش از 778.19 میلیون تن، رکورد رشد تولید زغال سنگ در سال 2022-23 را ثبت کرد.

برنامه این است که تولید را تا سال 2025-2026 به بیش از یک میلیارد تن افزایش دهیم. بنابراین، ما به طور جمعی باید از متان بستر زغال سنگ استفاده کرده و از آن استفاده کنیم که به نوبه خود به کاهش انتشار گازهای گلخانه ای و همچنین افزایش امنیت انرژی هند کمک می کند. دکتر JS Sharma، رئیس مرکز بین المللی آب و هوا و بنیاد اقدام پایدار (ICCSA) به PTI گفت: حتی اگر صنعت بتواند از حدود 10 درصد ذخایر استفاده کند، ما می توانیم با کاهش واردات نفت بیش از 2 میلیارد دلار صرفه جویی کنیم.

شارما گفت اگر بتوانیم از ذخایر CBM بیشتری استفاده کنیم، پس انداز بیشتر خواهد بود. از طریق ICSSA تلاش هایی برای ایجاد آگاهی در مورد پتانسیل متان انجام داده ایم و کارگاه هایی را برای بخش های نفت و گاز، کشاورزی و دام برگزار کرده ایم.

وی افزود: در ادامه برنامه این است که شرکت های مرتبط با مدیریت زغال سنگ، حمل و نقل و پسماند را به منظور به اشتراک گذاشتن دانش در زمینه جذب متان به یکدیگر متصل کنند.

راکش کومار، افسر وظیفه ویژه در شورای تحقیقات علمی و صنعتی (CSIR) و مشاور ICSSA به PTI گفت: «رشد در تولید زغال سنگ با انتشار متان از فعالیت‌های معدنی متناسب است.

در حالی که هند عمدتاً به تولید زغال سنگ از معادن روباز متکی است، افزایش تولید ممکن است نیاز به استفاده از استخراج عمیق‌تر درزهای زغال سنگ داشته باشد. اگر چنین باشد، استفاده از CMM می‌تواند یکی از منابع بالقوه انرژی باشد و همچنین دارای مزایای مشترک کاهش آب و هوا باشد.

بیش از 56 درصد از تولید اولیه برق هند از طریق زغال سنگ تامین می شود و انتظار می رود این تعداد با جمعیت هند و افزایش نیازهای انرژی افزایش یابد.
کومار افزود، در حالی که هند در مسیر خود به سمت ایجاد امنیت انرژی با افزایش تولید انرژی است، جداسازی متان و استفاده از فعالیت‌های استخراج زغال سنگ می‌تواند منافع متقابل را به همراه داشته باشد.

منابع CBM پیش بینی شده در کشور حدود 2600 میلیارد متر مکعب (BCM) در 12 ایالت هند است.

برای استفاده از پتانسیل CBM کشور، دولت در سال 1997 یک سیاست CBM را تصویب کرد که اکتشاف و استفاده از CBM (گاز طبیعی) را الزامی می کند.

استفاده از متان معدن زغال‌سنگ این پتانسیل را دارد که با کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و افزایش امنیت انرژی داخلی، به نفع هند باشد.

متان جزء اصلی گاز طبیعی است که مسئول گرم شدن زمین است. غلظت متان (CH4) در اتمسفر نسبت به دوران پیش از صنعتی شدن بیش از دو برابر شده است. CH4 بعد از دی اکسید کربن دومین عامل اصلی تغییرات آب و هوایی است که به 1.5 درجه سانتیگراد یا احتمالاً 2 درجه سانتیگراد افزایش می یابد.

سوخت های جایگزین مانند متان بستر زغال سنگ، متان معدن زغال سنگ و استفاده جایگزین از زغال سنگ مانند زغال سنگ به مواد شیمیایی منطقه رانش دولت است.

بر این اساس، چند شرکت تاکید ویژه ای بر اجرای فناوری زغال سنگ پاک در زنجیره ارزش کسب و کار خود داشته اند. کومار اضافه کرد که انتشار متان از معادن زغال سنگ هند 45 میلیون تن معادل CO2 در طی 20 سال تخمین زده می شود.

تلاش های دولت برای کاهش وابستگی به سوخت های فسیلی و ترویج انرژی پاک منجر به این رشد در تولید متان بستر زغال سنگ شد. دکتر کومار گفت که فشار دولت برای انرژی های تجدیدپذیر و همچنین ابتکاراتی مانند صندوق ملی انرژی پاک می تواند به هند کمک کند تا به هدف بی طرفی کربن خود دست یابد.

(با ورودی های PTI)

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام