تاجیکستان: چراغ ها به صورت لکه دار خاموش می شوند

اولین قیمت مواد غذایی در تاجیکستان شروع به جهش کرد. الان برق دارد می رود.

از زمان انتخابات اکتبر که امامعلی رحمان را با 92 درصد آرا cast به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرد ، زندگی سخت تر شده است. در حالی که دولت سعی داشت قبل از رأی گیری وضعیت عمومی را حتی به شدت تحت تأثیر قرار دهد ، به نظر می رسد این اضطرار کم رنگ شده است.

از ابتدای ماه نوامبر ، شهروندان در مناطق گزارش کرده اند که روزانه فقط برای چند ساعت برق برق دریافت می کنند.

روزنامه نگار میگون هالیمووا ، ساکن شهر واخدات ، فقط 20 کیلومتری پایتخت ، در تاریخ 6 نوامبر در صفحه فیس بوک خود نوشت که خانواده اش مجبور شده است برای روشن کردن چراغها از باتری ماشین استفاده کند.

جیره بندی به طور کلی سه ساعت برق را در صبح و در شب را تأمین می کند.

ساکنان منطقه Aini ، در شمال کشور ، داستان های مشابهی را تعریف کرده اند. مردم آنجا می گویند که برق از ساعت 8 صبح تا 6 بعدازظهر خاموش است ، اما بعضی اوقات ، آنها روزها بدون برق می مانند. شارژ تلفن همراه مستلزم افتادن به داخل ساختمان دولت منطقه است که دارای تجهیزات قابل اطمینان تری است.

شرکت تاسیسات برق بارکی توجیک اجرای رژیم سهمیه بندی را انکار می کند و می گوید فقط به دلیل تعمیرات مداوم در ایستگاه برق آبی نورک ساخت شوروی ، که به طور متناوب برق مورد نیاز کشور تأمین می شود ، برق به طور متناوب قطع می شود.

با عمیق شدن سرمای زمستان ، اوضاع حاد در حال رشد است. به ویژه در مناطق مرتفع ، جوامع محلی برای گرم کردن خانه های خود مجبور به استفاده مجدد از چوب و زغال سنگ شده اند.

در تابستان ، رحمان از مردم می خواست كه از برق كم استفاده كنند تا اطمینان حاصل شود كه ذخایر آب به اندازه كافی در سد نورك بالا است.

وی گفت: “ما حتی مجبور شده ایم به توافق نامه های بین المللی قبلی برای تحویل قدرت به ازبکستان و افغانستان برگردیم.”

رحمان گفت که این مشکل به دلیل بارش غیرمعمول کم برف در سال گذشته در مناطقی که به رودخانه های واخش و پیانج می ریزند ، رخ داده است که هر دو به مخزن نورک می ریزند.

عمل جیره بندی برق از اوایل دهه 1990 آغاز شد. این کمبودها به حدی بود که شهروندان ناامید درختان را به مقدار زیاد خرد می کردند و تاجیکستان را از جنگل های با ارزش زیست محیطی محروم می کردند. بر اساس برآورد سال 2016 سازمان کمک دولت آلمان GIZ ، اگر 20 درصد از کشور دو دهه قبل از جنگل پوشانده شده باشد ، این نسبت تا آن زمان فقط به 3 درصد کاهش یافته بود.

قرار بود اوضاع منبع تغذیه پس از راه اندازی اولین جفت توربین تولیدی در نیروگاه برق آبی Roghun در سال 2018 بهبود یابد – پروژه ای که رحمان امضای زمان قدرت خود را ساخته است. و الان چند سال است که برق در زمستان به طور قابل قبولی قابل اطمینان است.

اما شایعات مکرر مبنی بر این که نوعی نقص فنی در Roghun نیز رخ داده است ، مهندسان را مجبور به آزادسازی مقادیر آب ذخیره شده کرده است. این پیشنهادات توسط مقامات نادیده گرفته می شوند ، آنها فقط می گویند كه كار برای پر كردن روگون در سطح مورد نیاز ادامه دارد.

سپس این مسئله وجود دارد كه شركت در حال بهره برداری از شبكه های آبرسانی ساختمان Roghun است تا بخشی از جریان Vakhsh را به آن مخزن هدایت كند. این هدف ، همانطور که این شرکت در ماه سپتامبر اظهار داشت ، افزایش پتانسیل تولید واحدهای نصب شده بود ، اگرچه مشخص نیست که این اثر ممکن است بر سطح آب در Nurek داشته باشد.