رهبر جدید قرقیزستان مطرود مطبوعات آزاد

روزنامه نگاران و گروه های مدنی در قرقیزستان خواستار آن هستند که رهبر معترض سادیر جپاروف علناً آزادی مطبوعات را تأیید کند در حالی که طرفداران وی باربهای او را علیه یک سرویس خبری پیشرو تکرار می کنند.

بیش از ده رسانه و سازمان غیرانتفاعی 10 نوامبر امضا کردند بیانیه شکایات جپاروف در مورد بازوی قرقیزستان از رادیو صدا و سیما با بودجه ایالات متحده را “خطرناک و غیرمسئولانه” توصیف کرد.

جپاروف ، که شد نخست وزیر و سرپرست رئیس جمهور در طی یک بحران سیاسی ماه گذشته ، سرویس ، معروف به Azattyk ، را به “سیاه کردن” او در یک اخیر مصاحبه با کانال تلویزیونی منطقه تلویزیونی متعلق به خصوصی.

وی گفت: “آنها تمام سخنان من را تحریف می كنند و آنها را با مفهوم دیگری به مردم منتقل می كنند. این درست نیست ، “او گفت.

جپاروف کنایه به Azattyk دوباره در جلسه ای با رسانه ها به مناسبت تعطیلات حرفه ای روزنامه نگاران در 6 نوامبر. وی گفت: “من در مورد برخی از روزنامه نگاران صحبت می كنم كه در این میز نیستند.” وی افزود: آن روزنامه نگاران به عمد اطلاعات را می پیچاندند “تا ما را به خطر بیندازند”.

جپاروف گزارش های خاصی را در طول دو حضور ذکر نکرد. ماه گذشته او از مقاله هایی که در مورد روابطش با جرایم سازمان یافته گمان می برد ابراز خشم کرد.

طرفداران پوپولیست ، که فشار آنها در قدرت در میان هرج و مرج سیاسی ماه گذشته توسط یک کمک شد کاملاً هماهنگ کمپین رسانه های اجتماعی، سریع طعمه را گرفتند.

“آزاتیك ، این تحریک كنندگان احمق ، به دشمنان مردم تبدیل شده اند. این شیاطین هیچ کاری بهتر از تحقیر جپاروف نیستند. ” خواندن یک پست در گروه فیس بوک “رئیس جمهور ما سدیر جپاروف” که توسط صدها نفر به اشتراک گذاشته شد.

در بیانیه روزنامه نگاران هشدار داده شد که اظهارات جپاروف باعث آزار و اذیت آنلاین خبرنگاران می شود. در این بیانیه آمده است: “ما از رئیس جمهور موقت می خواهیم نقش رسانه های آزاد را در جامعه دموکراتیک علناً تصدیق و تأیید کنند و از بی اعتبار کردن روزنامه نگاران خودداری کنند.”

دفتر جپاروف نامیده می شود این نگرانیها “بی اساس” بود و تعهد خود را مبنی بر آزادی مطبوعات بعداً در همان روز برجسته كرد.

جپاروف قرار است ماه آینده پست های رهبری خود را ترک کند تا در انتخابات ریاست جمهوری برنامه ریزی شده برای 10 ژانویه شرکت کند.

او در حال حاضر به نظر می رسد که در این مسابقه غیرقابل کنترل است و این ماه بیشتر تقویت شد وقتی که عموربک بابانوف – نخست وزیر سابق ثروتمند و دارای پایگاه قابل توجه – گفت که بازگشت جپاروف به جای اینکه خودش بدود.

انتخابات پر از تنش در قرقیزستان می تواند مشکلاتی را برای رسانه ها ایجاد کند. در حین جمع آوری رای گیری در سال 2015 بود که رئیس جمهور پیشین آلمازبک آتامبایف بر سر بزرگترین روزنامه روسی زبان این کشور ، وچرنی بیشکک ، مبارزه کرد. پرونده قضایی متعاقب آن از حق رای دادن صاحب روزنامه الكساندر كیم و كارمندان خود را به راه اندازی وب سایت خود با نام Zanoza یا “خار” منتقل كرد. وقتی آتامبایف راه اندازی شد آنها به طور بالقوه پرونده های حقوقی ناسازگار علیه Zanoza را ایجاد کردند ، آنها وب سایت دیگری تند و تیز به نام Kaktus ایجاد کردند. پرونده های قضایی پس از خروج آتامبایف از دفتر منصرف شدند.

حملات قانونی به رسانه های انتقادی از آن زمان به یک ویژگی منظم در فضای سیاسی تبدیل شده است.

سیاستمداران قرقیزستان تمایل دارند که بیشتر از وجود چنین مراکز فروش در زمان مخالفت سپاسگزار باشند. جپاروف ، که در دهه گذشته مخالف دولت بود ، در مصاحبه خود با منطقه تلویزیونی این را تأیید کرد.

وی گفت که “در 7 یا 8 سال گذشته” یکی از خوانندگان مشتاق آزاتیک بوده است – سه نفر از آنها به اتهام گروگانگیری در زندان به سر بردند.

دیری نپایید که ماه گذشته توسط حامیانی که بلافاصله خواستار کناره گیری رئیس جمهور وقت سورونبائی جینبکوف به نفع خود شدند ، دیدگاه وی تغییر کرد.

آنا کاپوشنکو ، مدیر مسئول Kloop ، به Eurasianet گفت که کارکنان او در میان روزنامه نگاران بودند که هنگام گزارش از آن تجمعات توسط طرفداران وی مورد حمله و ارعاب قرار گرفتند.

جپاروف در نشست 6 نوامبر با رسانه ها گفت كه نمی توان انتظار داشت وی را بر وفاداران خود كنترل كند. وی پس از سخنرانی در جمع خبرنگاران درباره اهمیت گزارش دقیق ، گفت: “قرقیزستان شش و نیم میلیون نفر جمعیت دارد و شش میلیون نفر از آنها طرفدار من هستند.”

کاپوشنکو ، که در جلسه شرکت کرد و بیانیه آزادی مطبوعات را امضا کرد ، گفت که وی از اینکه ریاست جمهوری جپاروف می تواند برای رسانه ها معنی داشته باشد نگران است. “من فکر نمی کنم او تا زمانی که اقتدار خود را تقویت کند از رسانه ها شکایت خواهد کرد. اما اگر او در انتخابات پیروز شود ، می تواند روزنامه نگاران را تهدید جدی کند. ”