روبل روسیه که به عنوان سرمایه خارجی به پرواز درآمده است

روبل روسیه که به عنوان سرمایه خارجی به پرواز درآمده است

یک سکه روبل روسیه در مقابل کلیسای جامع سنت باسیل در مرکز مسکو به تصویر کشیده شده است. خبرگزاری فرانسه

دهلی نو: پس از ماه‌ها ثبات نسبی، روبل روسیه در روز جمعه به کاهش شدید در برابر دلار و سایر ارزهای اصلی ادامه داد.

تحلیلگران این روند را ناشی از افزایش واردات و افزایش شدید فرار سرمایه از کشور می دانند.

روبل روسیه در این هفته به پایین ترین حد خود از آوریل گذشته رسید. به گزارش بورس اوراق بهادار مسکو، روز جمعه هر دلار بیش از 83 روبل و هر یورو بیش از 91 روبل معامله شد.

گزارش شده است که پایان سال مالیاتی روسیه، زمانی که صادرکنندگان بزرگ اغلب برای انجام تعهدات پرداختی خود به بودجه دولتی، ارز خارجی را با روبل مبادله می کنند، قبلاً توسط تحلیلگران به عنوان دلیل کاهش ارزش روبل ذکر شده بود. مسکو تایمز، استناد کردن RBC تجارت روزانه

همزمان با افزایش واردات و کاهش صادرات، روبل با فشارهای ورودی تجاری مواجه است.

اما موافقت اخیر رئیس جمهور ولادیمیر پوتین از قراردادی که به غول انرژی بریتانیا شل اجازه می دهد تا از سهام خود در پروژه خط لوله نفت ساخالین-2 در خاور دور روسیه تخلیه کند، به ترکیب نیروهایی که روبل را پایین می آورند، افزوده است.

این قرارداد به شل اجازه می دهد تا بیش از 94 میلیارد روبل (1.2 میلیارد دلار) درآمد حاصل از فروش پروژه خط لوله خود را به خارج از کشور انتقال دهد. نواتک، دومین تولیدکننده بزرگ گاز طبیعی روسیه، قرار است سهام را به عنوان بخشی از این معامله به دست آورد. مسکو تایمز گزارش.

از زمانی که مسکو سال گذشته تهاجم خود به اوکراین را آغاز کرد، با وجود ممنوعیت فروش دارایی های خود در روسیه بدون تأیید کمیسیون ویژه دولتی، تعداد زیادی از شرکت های خارجی از روسیه خارج شدند.

مطابق با بلومبرگ، شرکت های خارجی که روسیه را در سال گذشته ترک کردند، مجموعا دارایی هایی به ارزش بین 15 تا 20 میلیارد دلار فروختند.

حدود 2000 شرکت خارجی منتظر دریافت مجوز از دولت روسیه برای فروش عملیات مستقر در روسیه و بازگرداندن سرمایه خود به خارج از کشور هستند.

با قضاوت بر اساس نقدینگی پایین بازار ارز و همچنین عدم شفافیت در تصویب این نوع معاملات، همه اینها منجر به افزایش نوسانات در برابر دلار و یورو خواهد شد. مسکو تایمز به نقل از اقتصاددان گرگوری باژنوف در تلگرام نوشت.

آنتون سیلوانوف، وزیر دارایی روسیه، خروج سرمایه ناشی از خروج شرکت های خارجی را به عنوان یکی از عوامل موثر در کاهش ارزش روبل اخیر ذکر نکرد و در عوض دلیل آن را کاهش درآمدهای صادراتی و افزایش واردات عنوان کرد.

«تغییر نرخ ارز به تراز تجاری مرتبط است. بنابراین، این تغییرات یا با افزایش واردات و یا کاهش جزئی در درآمدهای صادراتی مرتبط است. در ماه های اخیر ما شاهد روندهایی در هر دو جهت بوده ایم.

سیلوانوف ابراز امیدواری کرد که با افزایش قیمت نفت، روبل دوباره تقویت شود.

از زمان تهاجم فوریه 2022 به اوکراین، درآمد حاصل از صادرات نفت روسیه به محافظت این کشور از تأثیر فوری تحریم ها کمک کرده است.

این کشور در سال 2022 حدود 218 میلیارد دلار از صادرات نفت خود برداشت کرد که 20 درصد افزایش نسبت به سال قبل از آن داشت. این هجوم پول نقد به مسکو کمک کرد تا از روبل دفاع کند و ذخایر ارزی خود را تقویت کند.

در ماه فوریه، بانک مرکزی روسیه کنترل ارز برای صادرکنندگان در بخش های غیر کالایی و غیر انرژی را کاهش داد. این محدودیت ها سال گذشته برای جلوگیری از فرار سرمایه و کاهش سریع ارزش روبل اعمال شد.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام