شیوع COVID در گرجستان از مول له به “اورست” تبدیل می شود

با افزایش رقابت برای تخت های بیمارستان ، افزایش تعداد کشته ها و تأخیر در خدمات آمبولانس ، جورجیا زیر وزن COVID-19 کمان می کند.

گرجستان که زمانی یک داستان موفقیت جهانی بود ، در حال حاضر از بدترین شیوع ویروس کرونا در جهان رنج می برد: این روزانه حدود 4000 عفونت جدید و تقریبا 40 مرگ در روز را ثبت می کند. سرانه اندازه گیری شده ، این نرخ ها است هر دو بدترین در جهان.

همانطور که یکی از مقامات ارشد بهداشت ، پائاتا ایمنادزه ، اظهار داشت: در حالی که تا اواخر تابستان برجستگی های منحنی عفونت در جورجیا فقط مولی بود ، اما اکنون “اورست” است. در پاسخ ، این کشور قفل جدیدی را ایجاد کرده است که قرار است تا فوریه ادامه داشته باشد.

در اوایل ابتلا به بیماری همه گیر ویروس کرونا ، جورجیا به لطف واکنش شدید دولت و پیروی گسترده مردم از اقدامات صحیح اپیدمیولوژیکی ، یکی از حسادت انگیزترین نرخ ها را در جهان داشت.

همه چیز شروع شد در اواخر تابستان از هم بپاشدبا این حال ، گرجی ها مراقبت خود را در تعطیلات ساحلی خود بگذارند و بیماری به سرعت گسترش می یابد.

در اواخر اکتبر ، جورجیا از ارمنستان ، همسایه خود در جنوب که مدتی یکی از بدترین شیوع های جهان را متحمل شده بود پیشی گرفت – گرجستان حتی ارائه ارامنه برای کمک به مبارزه با ویروس کرونا کمک می کنند. در اوایل ماه دسامبر ، گرجستان از نظر کل آلودگی های گزارش شده از ارمنستان و همسایه بزرگتر آنها ، آذربایجان ، با 164،976 برتر بود.

در 4 دسامبر ، تعداد روزانه موارد جدید جورجیا به رکورد جدیدی از 5،068 رسید که تقریباً یک سوم آزمایش ها مثبت اعلام شد. بخشی از این نتیجه افزایش آزمایش است ، اما مقامات بهداشت می گویند که میزان واقعی عفونت های جدید هنوز هم می تواند دو یا سه برابر باشد.

در تلاش برای صعود از این قله ، جورجیا اعلام کرد تجدید چاپ از قفل شده است که قادر به حفظ ویروس کرونا در بهار است. در 28 نوامبر ، حمل و نقل عمومی به حالت تعلیق درآمد ، تجارت غیر ضروری شاتر شد و ساعت ممنوعیت رفت و آمد در ساعت 9 عصر تا 5 صبح برقرار شد.

امیران گامکرلیزه ، مدیر مرکز ملی کنترل بیماری ، “ما اکنون در اوج هستیم ، اما این که این قله چه مدت ادامه خواهد داشت ، به میزان مطابقت ما با مقررات جدید بستگی دارد.” به خبرنگاران گفت هفته گذشته او گفت که با رعایت دقیق قوانین ، به ویژه استفاده از ماسک صورت ، جورجیا می تواند میزان انتقال را تا پایان دسامبر به نصف کاهش دهد.

اکنون بیشتر بحث ها در گرجستان در مورد این است که در نیمه اول سال درست چه می گذرد و در نیمه دوم چگونه اشتباه می شود. تا حدی ، موفقیت اولیه این کشور می تواند رنج فعلی آن را توضیح دهد.

زوراب تاتاناشویلی ، یک متخصص بهداشت عمومی ، به Eurasianet گفت: “در بهار ، مقامات به طور موثر ویروس را متوقف کردند و ما تا پایان تابستان شیوع واقعی نداشتیم.” “هنگامی که ویروس در اواخر تابستان تلاش برای مهار گذشته را از دست داد ، یک زمین پرورش آسان پیدا کرد زیرا در آن زمان تعداد بسیار کمی از افراد دارای ایمنی اکتسابی بودیم.”

یکی دیگر از تحلیلگران بهداشت عمومی ، نینو گیگوآشویلی ، موافقت کرد که گرجستان در مقایسه با بیشتر جهان از بعد دیگری برخوردار است. وی به Eurasianet گفت: “از برخی جهات ، منحنی ویروس کرونا در جورجیا با کشورهایی که زود ضربه خورده اند قابل مقایسه نیست ، زیرا موج بسیار دیرتر در گرجستان آغاز شد.” “هنوز وضعیتی که در آن قرار گرفته ایم جای افتخار نیست.”

مانند بسیاری دیگر از ناظران ، تاتاناشویلی و گیگوآشویلی هر دو تلاش برای مهار دولت در بهار را ستایش می کنند ، اما انتقاد بیشتری نسبت به مدیریت اخیر آن دارند. هر دو موافق هستند که اگر سیاست مانعی در کار نباشد می توان از سرعت فعلی انتقال جلوگیری کرد.

کشور برگزار شد انتخابات پارلمانی تاتاناشویلی گفت: در 31 اکتبر ، حزب حاکم رویای گرجی از بازگرداندن اقدامات سختگیرانه مهار حتی در حالی که انتقال از کنترل خارج می شد ، طفره رفت. اقتصاد همچنان بزرگترین نگرانی رأی دهندگان است و افکار عمومی گرجی ها در ابتدا از محدودیت ها در بهار حمایت می کردند سریع تاب خورد در برابر قفل شدن ، زیرا شروع به آسیب رساندن به اقتصاد کرد.

به مدت دو ماه پس از شیوع ماه اوت ، دولت بارها اصرار داشت که اقتصاد گرجستان نمی تواند از یک قفل دیگر جان سالم به در برد. اما به محض اتمام دور دوم انتخابات در 21 نوامبر ، روند آن معکوس شد.

تاتاناشویلی گفت: “برخی اقدامات فعال باید بلافاصله پس از شیوع در تابستان انجام می شد.” “در عوض ما منتظر پایان انتخابات بودیم.”

گیگواشویلی گفت ، فعالیت های تبلیغاتی شیوع بیماری را تقویت کرد. وی گفت: “ما کنگره های حزبی ، جلسات مبارزات انتخاباتی ، و همه نوع مجالس مربوط به انتخابات را داشتیم که علاوه بر همه موارد دیگر ، به اوضاع موجود کمک می کردند.”

گیگواشویلی تکرار کرد نکته ای که او در مارس به Eurasianet گفت: تمرکز بر مهار بهترین اقدام برای کشوری “با منابع کم و سیستم بهداشتی شکننده” بود.

در واقع جورجیا از روزهای اولیه شیوع همه گیر برای راه اندازی سیستم کنترل شیوع ویروس کرونا استفاده کرد ، اما اکنون این سیستم به سختی قادر به مقابله با هجوم عفونت ها است. در یکی از اخیر مورد برجسته، دختری 19 ساله مبتلا به دیابت به دلیل آنچه والدین و برخی پزشکان تأخیر در دسترسی به مراقبت های اورژانسی توصیف کردند ، درگذشت. مقامات وزارت بهداشت گفتند که در حال بررسی این پرونده هستند.

نرخ بستری در گرجستان به طور کلی زیاد است ، بر اساس گزارش ، حدود 30 تا 35 درصد بیماران COVID تحت مراقبت های داخل بیمارستان قرار می گیرند داده های رسمی. با این حال مقامات مراقبت های بهداشتی گفته اند که بیماران بیشتری نیاز به ماندن در خانه دارند یا در مراکز قرنطینه تعیین شده تحت درمان قرار می گیرند تا تخت بیمارانی که بیشترین نیاز به مراقبت در بیمارستان دارند ، آزاد شود.

در همین حال ، زندگی در پایتخت تفلیس به طور فزاینده ای سورئال است. COVID بسیار سخت تر از بهار بوده است ، به طوری که هر گرجی از کسی که به این بیماری رنج می برد ، می داند و احتمال ابتلا به آن را هم دارد. با این وجود ، برخی از گرجی ها با محدودیت های جدید روبرو هستند و شهر نسبتاً شلوغ باقی مانده است. هر شب عابران پیاده و اتومبیل ها مسابقه می دهند تا قبل از شروع قانون منع رفت و آمد خانه را به خانه خود برسانند.

سپس ، وقتی خیابان ها دیگر با غیرنظامیان سر و صدا ندارند ، کارگران شهرداری در اطراف شهر غوغا می کنند تا تزئینات کریسمس و چراغ ها را در خیابان های خالی آویزان کنند. و با اشاره دیگر به روحیه تعطیلات ، مقامات قصد دارند قفل حول سال نو و کریسمس را کاهش دهند.