شیوه کار با سمپاش بنزینی

مهمترین هدف در کاربرد سموم کشاورزی، توزیع یکنواخت مواد شیمیایی در سرتاسر شاخ و برگ محصول است. مصرف كم دوز ممكن است پوشش و كنترل مورد نياز را به همراه نداشته باشد. مصرف بیش از حد گران است زیرا آفت کش ها را هدر می دهد و احتمال آلودگی آب های زیرزمینی را افزایش می دهد. به همین خاطر نحوه استفاده سمپاش بنزینی مهم است 

نحوه استفاده از سمپاش های بنزینی

دو نوع سمپاش بنزینی  کلی برای کاربرد گلخانه ای آفت کش ها موجود است: هیدرولیک و کم حجم. تنوع زیادی از اینها وجود دارد که برای محصولات خاص یا روش های رشد مناسب است.

در سمپاش بنزینی  هیدرولیک، یک پمپ انرژی را تامین می کند که مواد اسپری را به هدف (شاخ و برگ گیاه) می رساند. آب حامل است و پمپ فشار را در psi 40-1000 ایجاد می کند. مواد اسپری معمولاً برای “مرطوب” یا “چکیدن” استفاده می شود. نازل های روی بوم یا تفنگ دستی اسپری را به قطرات کوچک می شکنند و به سمت شاخ و برگ هدایت می کنند باید با نحوه استفاده سمپاش بنزینی آشنا باشید

در یک سمپاش بنزینی  کم حجم (LV)، مواد اسپری در حامل آب یا روغن به جریان هوای با سرعت بالا که توسط یک فن، دمنده یا کمپرسور توسعه یافته است، تزریق می شود. در اکثر سمپاش بنزینی  های LV، از یک پمپ کوچک برای تزریق محلول آفت کش غلیظ به جریان هوا استفاده می شود. سرعت جریان هوا ممکن است به 200 مایل در ساعت برسد. برای به دست آوردن پوشش کافی، هوای درون سایبان شاخ و برگ باید با هوای حاوی آفت کش جایگزین شود. از آنجایی که اندازه قطرات بسیار کوچکتر است، می توان با مواد شیمیایی کمتری پوشش خوبی به دست آورد.

یکی از راه های تشخیص سمپاش بنزینی  هیدرولیک و سمپاش بنزینی  کم حجم، اندازه قطرات است. اسپری های هیدرولیک اسپری با قطرات بیشتر در محدوده 200-400 میکرون (ضخامت موی انسان حدود 100 میکرون) تولید می کنند. سمپاش بنزینی  های کم حجم مه (50-100 میکرون) یا مه (0.05-50 میکرون) ایجاد می کنند. قطرات کوچک از مه یا اعمال کننده مه می تواند باعث پوشش یکنواخت تر و احتمال تماس بیشتر با حشره یا بیماری شود. برخلاف سمپاش بنزینی  هیدرولیک، معمولاً از مواد اسپری برای “درخشش” استفاده می شود، زیرا دیدن تک تک قطرات روی برگ دشوار است. شیوه کار سمپاش های بنزینی متفاوت است به همین خاطر نحوه استفاده سمپاش بنزینی مهم است

یکی از معایب قطرات کوچکتر این است که وقتی رطوبت کم است سریعتر تبخیر می شوند و ممکن است به هدف نرسند. مورد دیگر این است که قطرات ریز تمایل به جهش یا پرش روی سطح برگ دارند. با افزودن یک پخش کننده و استیکر می توان تا حدودی بر این مشکل غلبه کرد.

انواع سمپاش بنزینی های هیدرولیک

یک سمپاش بنزینی  هیدرولیک شامل اجزای زیر است: مخزن، پمپ با همزن، گیج فشار، شیر تنظیم، شیر تسکین، شیرهای کنترل، لوله ها و نازل ها، منبع تغذیه و قاب پشتیبانی. باید با نحوه استفاده سمپاش بنزینی آشنا باشید

مه پاش مکانیکی

این دستگاه که مه‌پاش سرد نیز نامیده می‌شود، از پمپ فشار بالا (1000 تا 3000 psi) و نازل‌های اتمیزه‌کننده برای تولید ذرات با اندازه مه استفاده می‌کند. توزیع مواد اسپری از طریق یک تفنگ دستی یا واحد فن خارجی است. با یونیت فن، مسافت و مقدار مساحت قابل پوشش بستگی به ظرفیت فن دارد. ممکن است چندین واحد یا تنظیمات برای پوشش مناطق بزرگ مورد نیاز باشد.

مانند سایر مه پاش ها، نفوذ و پوشش ممکن است به خوبی مه پاش یا سمپاش بنزینی  هیدرولیک نباشد. قطرات در اندازه 30 میکرون نسبتاً سریع از هوا خارج می شوند، اما قطرات در اندازه 5 میکرون ممکن است برای ساعت ها تبخیر شوند یا در جریان هوا شناور شوند. ذرات کوچک جرم یا سرعت لازم برای حرکت به سمت برگ های سنگین را ندارند. با این حال، در اکثر مطالعات، کنترل خوب حشرات به دست آمده است.

ایمنی هنگام استفاده از تجهیزات اسپری با استفاده از پمپ فشار بالا مهم است. دست ها و بازوها را از نازل دور نگه دارید زیرا در فشار بالا، ذرات اسپری می توانند به راحتی به پوست نفوذ کنند.

تکنیک اسپری

تکنیکی که برای سمپاش بنزینی ی محصولات استفاده می کنید برای داشتن پوشش خوب بسیار مهم است. باید متناسب با نوع تجهیزات مورد استفاده توسعه یابد. با یک اسلحه دستی، یک حرکت جارو بر روی شاخ و برگ به مواد اسپری اجازه می دهد تا نفوذ کرده و به سطح زیرین برگ ها برسد.نحوه استفاده سمپاش بنزینی مهم است

با واحدهای نوع فن ثابت، باید یک الگوی جریان هوا ایجاد شود تا تمام سایبان گیاه آفت کش را دریافت کند. محل قرارگیری واحد به جریان خوب هوا کمک می کند. استفاده از یک سیستم گردش هوا، مانند HAF، حرکت و توزیع ذرات مه و مه را افزایش می دهد.

فن ها باید 30-60 دقیقه پس از اتمام عملیات سمپاش بنزینی ی به کار خود ادامه دهند.

برای اطمینان از عملکرد صحیح سمپاش بنزینی  و پوشش کافی باید مشاهده کرد. یک راه خوب برای نظارت بر پوشش با یک سمپاش بنزینی  هیدرولیک یا غبار، استفاده از نوارهای کاغذ حساس به آب از یک تامین کننده تجهیزات اسپری محلی است. کاغذ به برگ های نماینده در تاج گیاه متصل می شود. هنگامی که در معرض قطرات اسپری قرار می گیرید، لکه هایی ظاهر می شود که نشان دهنده اندازه و تعداد ذرات دریافت شده توسط برگ است.