صادرات هواپیماهای آمریکا به چین در بحبوحه وخامت روابط کاهش یافت

صادرات هواپیماهای آمریکا به چین در بحبوحه وخامت روابط کاهش یافت

هواپیمای بوئینگ 737 مکس خطوط هوایی چین جنوبی در فرودگاه ارومچی منطقه سین کیانگ پارک شده است. خبرگزاری فرانسه

دهلی نو: بر اساس یک گزارش، صادرات هواپیماهای آمریکا به چین با بدتر شدن روابط بین پکن و واشنگتن ضربه بزرگی خورده است و بر اساس گزارشی، این جدایی احتمالاً باعث کاهش بیشتر تجارت هوانوردی در آینده خواهد شد.

از سال 2018، چین و ایالات متحده درگیر یک جنگ تجاری تلخ بوده اند و دو کشور به شدت در زمینه فناوری و دفاع و همچنین برای نفوذ بین المللی در حال رقابت هستند.

با توجه پست صبحگاهی چین جنوبیبا استناد به داده های پایگاه داده COMTRADE سازمان ملل متحد، در سال 2022، صادرات هواپیما، موتور و قطعات ایالات متحده به چین، بزرگترین بازار صادراتی آن، 5.53 میلیارد دلار بود که نسبت به 4.71 میلیارد دلار در سال 2021 رشد کمی داشت، اما کمتر از یک سوم رکورد فروش 18.22 میلیارد دلاری در سال 2018.

من نمی بینم که در کوتاه مدت به دلیل پیوند نزدیک بین چین و بقیه جهان، جدایی رخ دهد. اما در درازمدت، جداسازی روندی است که ادامه خواهد داشت.

کاهش صادرات به دلیل «اختلافات ژئوپلیتیکی»

به گفته موسسه اقتصاد بین‌الملل پیترسون (PIIE) مستقر در ایالات متحده، کاهش صادرات هوانوردی ایالات متحده به چین، که زمانی یکی از خریداران بزرگ هواپیماهای بوئینگ بود، به دلیل «تفاوت‌های ژئوپلیتیکی» است.

به دلیل نگرانی‌های وابستگی، چین ممکن است به ویژه در خرید محصولات بوئینگ، پس از مشاهده اینکه چگونه کشورهای غربی تحریم‌هایی را بر صادرات قطعات هواپیما و خدمات به ناوگان هواپیمایی تجاری روسیه اعمال کردند، پس از تهاجم روسیه به اوکراین در فوریه 2022، مردد باشد. پست صبحگاهی چین جنوبی گزارش ماه گذشته به نقل از PIIE در گزارشی اعلام کرد.

استفان اولسون، محقق ارشد در بنیاد Hinrich و مذاکره‌کننده تجاری سابق با دفتر نماینده تجاری ایالات متحده، گفت که کاهش تجارت می‌تواند دلیلی از اختلاف منافع در مورد هواپیماهای غیرنظامی باشد.

اوسلون گفت: “چین توسعه یک رقیب داخلی را در اولویت قرار داده است و به نظر می رسد C919 چینی قادر به رقابت مطلوب با هواپیماهای بوئینگ مانند 737 باشد. با عرضه C919 به بازار، تقاضا برای جت های بوئینگ احتمالاً بیشتر کاهش می یابد.” رسانه

فروش بوئینگ در چین از سال 2018 کاهش یافته است. هواپیمای 737 MAX آن تنها در ماه ژانویه پس از نزدیک به چهار سال توقف به دلیل دو سانحه مرگبار در اندونزی و اتیوپی به خدمت بازگشت.

در مصاحبه ای به بلومبرگ در ژانویه، دیو کالهون، مدیر اجرایی بوئینگ، ابراز امیدواری کرده بود که سفر آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده به چین، در نهایت منجر به سفارش هواپیماهای “قوی” شود.

با این حال، بلینکن متعاقباً سفر خود به پکن را پس از ردیابی یک بالن مشکوک جاسوسی چینی در حال پرواز در سراسر ایالات متحده به تعویق انداخت که واشنگتن آن را “نقض آشکار” حاکمیت این کشور خواند.

دیگر مدیران تجاری ایالات متحده در هوانوردی استدلال کرده اند که از دست دادن دسترسی به بازار چین به معنای کاهش تولیدات تولیدی ایالات متحده، کاهش درآمد برای شرکت های درگیر، و در نتیجه از دست دادن مشاغل آمریکایی و کاهش هزینه های تحقیق و توسعه است.

تعادل ظریف در روابط اقتصادی

گائو گفت که مدیریت روابط اقتصادی با چین و در عین حال تشدید کنترل صادرات برای ایالات متحده دشوار خواهد بود.

گائو گفت: «این به تعادل ظریفی نیاز دارد که مطمئن نیستم در محیط سیاسی کنونی امکان پذیر باشد پست صبحگاهی چین جنوبی.

گائو افزود: «اما ایالات متحده می‌تواند از رویکرد اتحادیه اروپا، به‌ویژه فراخوان اخیر اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا برای رهایی از خطر به جای جدا شدن از چین، درس بگیرد».

فون در لاین پیش از سفر سه روزه خود به چین به همراه امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه، که از امروز آغاز می شود، گفت که جدا شدن از چین امکان پذیر نیست، اما تمرکز بر کاهش خطرات ناشی از اروپا بسیار مهم است.

او گفت که از نظر اقتصادی، اتحادیه اروپا نیاز به “تعادل مجدد” روابط و کاهش اتکای خود به چین دارد.

چین با احتیاط از محدودیت‌های فزاینده دسترسی به فناوری ایالات متحده، بر افزایش توانایی تولید خود برای کاهش وابستگی به واردات تمرکز کرده است.

با ورودی های آژانس ها

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام