فایننشال تایمز: داماد رهبر قزاقستان میلیون ها وام از چینی ها را کم کرد

تعجب آور نیست که فساد در میان مقامات ارشد دولت و اعضای خانواده آنها در آسیای میانه آشکار شود. چگونه دیگر آنها می توانند اینقدر مشهور ثروتمند شوند؟ این مهره های دزدان دریایی است که روش کار دولت ها و حمایت ها را برای منافع شخصی آنها روشن می کند.

روزنامه فایننشال تایمز امروز یک تحقیق در بمب را منتشر کرد که جزئیات نحوه داماد نورسلطان نظربایف رئیس جمهور پیشین قزاقستان را که همچنان قدرتمندترین شخص در این کشور است ، ادعا کرد ده ها میلیون دلار از یک پروژه خط لوله با کیفیت بالا پرداخت شده است. با وام های چینی.

میلیاردر تیمور کولیبایف ، متاهل با دینارا ، دختر نورسلطان نظربایف ، از سال 2011 به عنوان مدیر شرکت غول انرژی روسیه گازپروم خدمت کرده است و هنوز هم تعدادی از مقامات ارشد صنعت انرژی قزاقستان را در اختیار دارد.

تام بورگیس ، نویسنده هم مقاله FT و هم کتاب “کلپتوپیا: چقدر پول کثیف” می نویسد: در زمان معامله خط لوله ، وی صندوق ثروت حق قزاقستان را مدیریت می کرد ، که “نظارت بر شرکت های دولتی که قرارداد ساخت خطوط لوله در سراسر قزاقستان را اهدا می کردند”. تسخیر جهان است »، که در سپتامبر منتشر شد.

بورگیس می نویسد ، کارمندان و مشاوران شاغل در کولیبایف “طرحی را برای میلیاردر قزاقستان طراحی کردند که حداقل دهها میلیون دلار از قراردادهای مربوط به پروژه دریافت کند”. مشاوران حتی از زحماتشان صورتحساب می گرفتند.

ایمیل های ارسال شده بین سال های 2008 و 2014 و افشاگر افشاگر حاوی شرح مفصلی از تنظیماتی است که به نظر می رسد به آقای کولیبایف امکان می دهد سهمی از سود حاصل از قراردادهای خط لوله اعطا شده به ETK ، یک شرکت متعلق به تاجر روسی الکساندر کارمانوف را دریافت کند.

طبق این طرح ، ETK لوله ها را از کارخانه های اوکراین و روسیه خریداری می کند. اما ابتدا همان کارخانه های تولید فولاد را برای ساخت لوله ها – با افزایش بسیار زیاد از قیمتی که برای فلز پرداخت کرده است ، می فروشد.

قراردادهایی که توسط FT مشاهده شده نشان می دهد كه یك شركت ETK در سنگاپور موافقت كرده است كه فولاد تولید شده توسط گروه جیانگ سو شاگانگ چین را با قیمت 935 دلار در هر تن و فروش فولاد به تولیدكننده خط لوله روسیه TMK با قیمت 1500 دلار در هر توافق انجام دهد. قرارداد TMK هزینه کلی “تقریباً 200 میلیون دلار” را در نظر گرفته است که برابر است با سود ناخالص 75 میلیون دلاری ETK.

با این حال ، اسنادی که توسط FT مشاهده شده حاکی از آن است که بیشتر این پول برای شرکت آقای کارمانف نبوده بلکه برای آقای کولیبائف بوده است.

او می توانست تنها از طریق همین معامله 53 میلیون دلار درآمد کسب کند.

وکلای کولیبایف هرگونه ارتباط وی با این طرح را انکار می کنند.

اسکریپت پست برای تحقیقات نشان می دهد که نشت افشاگر توسط نوه نظربایف ، آیسولان ، تأیید شده است که پس از سالها مبارزه با اعتیاد به مواد مخدر در ماه اوت در لندن درگذشت.

این تنها اخبار مربوط به فساد سطح بالای قزاقستان نیست که این هفته در روزنامه های مهم غربی منتشر می شود. بولات یوتموراتوف ، میلیاردر قدرتمند دیگر نزدیک به نظربایف ، اخیراً 5 میلیارد دلار دارایی مسدود شده توسط دادگاه انگلیس داشت.