قانون اساسی جدید قرقیزستان یک قصاص گسترده را ایجاد می کند

قانون اساسی با نگاه جدید با حمایت اکثریت قانونگذاران انعطاف پذیر قرقیزستان باعث ایجاد شورش در میان سیاستمداران و فعالانی شده است که از نخبگان حاکم فعلی تمایل به پذیرش استبداد کامل دارند.

پیش نویس سند منتشر شده در 17 نوامبر در وب سایت پارلمان ، پیش بینی گسترده گسترش اختیارات رئیس جمهور ، کاهش اندازه و نقش های قوه مقننه و ارائه توانایی های جدید گسترده دولت برای تحمیل سانسور خودسرانه است.

در یادداشت توضیحی ضمیمه قانون اساسی جدید پیشنهادی ، قانونگذاران امضا said كننده گفتند كه تعمیرات اساسی “تناقضات و خلأهای موجود در قانون اساسی فعلی و نظم ناكارآمد سازمان نهادهای حاكم” را برطرف می كند و این “خواسته های مردم” است.

اما همانطور که در عرض یک روز از انتشار آنلاین پیش نویس مشخص شد ، این سند حتی منعکس کننده اراده امضاکنندگان ادعایی آن نیست.

امیل توکتوشف ، یکی از نمایندگان مجلس در لیست 80 حامی مالی مشترک ، گفت که او فقط از رسانه های اجتماعی فهمید که ظاهرا یکی از نویسندگان وی بوده است.

“دیروز ، وقتی از نمایندگان خواستم پیش نویس را به من نشان دهند ، آنها آن را به من نشان دادند. بلافاصله گفتم که مخالفم. نمایندگانی هستند که آنجا بودند که می توانند سخنان من را تأیید کنند. من همیشه از پارلمانتاریسم حمایت کرده ام و به این موضع خود پایبند هستم. “

نشانه پیش نویس قانون اساسی به نمایندگی مردم در رسمی کردن نقش یک قالب سنتی به نام است کورولتای. در این مجامع موقت گروههای بزرگی از نمایندگان ظاهراً مردم گردهم می آیند تا در مورد پیشنهادات و انتقادات سیاستی که سپس به مجلس یا رئیس جمهور وقت می رسند توافق کنند. منتقدان این م complainسسه شکایت دارند که این قالب عمیقا مستعد دستکاری است و امکان بررسی جدی و دقیق سیاست در سطح ملی را فراهم نمی کند.

در حالی که پارلمان از مکمل فعلی 120 تا 90 نماینده خود کوتاه می شود ، رئیس جمهور مسئولیت قوه مجریه را به عهده می گیرد و سیاست ملی و خارجی را تعیین می کند. به جای دوره مجرد شش ساله ، رئیس جمهور مجاز است برای دو دوره پنج ساله کاندید شود.

پیامدهای بالقوه ای نیز برای رسانه ها ، هنرمندان و مجریان وجود دارد. ماده 23 پیشنهاد می کند که هرگونه محتوای رسانه ای یا رویدادهای عمومی که “مغایر با ارزشهای اخلاقی شناخته شده و سنتهای مردم قرقیزستان” باشد ، ممنوع خواهد بود. مفهوم آنچه ارزشهای اخلاقی را تشکیل می دهد در سند تعریف نشده است.

حامیان قانون اساسی پیشنهادی مایلند همه پرسی را برای تصویب یا عدم پذیرش اصلاحات در 10 ژانویه ، همان تاریخی که انتخابات ریاست جمهوری برنامه ریزی شده است ، انجام دهند تا از “محدودیت های بودجه” جلوگیری کنند.

اگرچه قانون اساسی جدید به طور اسمی کار اعضای پارلمانی است که در صورت لغو نکردن انتخابات 4 اکتبر ، بر اساس حقوق زودتر منحل می شد ، اما مشخص است که توسط احزاب نزدیک به سدیر جپاروف مهندسی شده است. جپاروف ، ملی گرای آتشین که در جریان خشونت های جانشین آن انتخابات سقط جنین توسط حامیانش از زندان بیرون آمد ، هفته گذشته از سمت سرپرستی و نخست وزیری استعفا داد تا بتواند در رای گیری ژانویه شرکت کند که احتمالاً پیروز می شود و از این طریق وی را تأیید کند گرفتن قدرت.

انتقاد از این تغییرات شناور ناشنوا بوده است.

فلیکس کولوف ، سیاستمدار باسابقه و رهبر حزب آرنامیس ، اصلاحات را “غصب قدرت” و “جنون” توصیف کرد. راشان جینبکوف ، نماینده سابق مجلس ، آنها را “فاجعه ای برای کشور و کسی که رئیس جمهور خواهد شد” خواند.

نماینده فعلی دستان بکشف گفت که قانون اساسی جدید به معنای بازگشت به اقتدارگرایی است که در زمان رئیس جمهور سابق Kurmanbek Bakiyev ، که در سال 2010 سرنگون شد ، مشاهده شد.

این یک مشاهده مناسب بود زیرا بسیاری از افراد گمان می کنند که این سند در واقع توسط بکتور زولپی اف ، که ریاست بخش سیاست های حقوقی دولت ریاست جمهوری تحت رژیم باکیف را بر عهده داشت ، تهیه شده است. در واقع ، سند Word حاوی متن برای Zulpiyev ثبت شده است ، و به این مفهوم وزن می بخشد.

فعال حقوق بشر و ناظر دیرین election انتخابات ، دینارا اوشوراهونوا ، در میان بسیاری از افراد اظهار نظر کرد که آنچه ایجاد شده است ، می تواند به عنوان یک “قانون اساسی” توصیف شود ، با اشاره به قدرت های قریب به اتفاق قانون اساسی که رئیس جمهور را تأمین می کند. فعالان سیاسی متمایل به لیبرال از طرح پیش نویس سند برای برگزاری تجمع اعتراضی در 22 نوامبر عصبانی شده اند.

حتی این واقعیت را تردید می کند که آیا این مجموعه از نمایندگان مجلس – یک مجمع کاملاً مزدور که در وفاداری های خود بسیار تغییر پذیر بوده و تمایل دارد پشتوانه خود را پشت سر کسی که در هر زمان قدرت را در اختیار داشت قرار دهد – مجاز است حتی این تغییرات را پیشنهاد دهد. دوره پنج ساله آنها فقط با تدابیری موقت که بحران سیاسی پیش بینی نشده ماه گذشته لازم بود تمدید شد.

Saniya Toktogaziyeva ، یک نماینده گفت: “جلسه ششم Jogorku Kenesh مجبور به ادامه کار خود برای جلوگیری از خلا قدرت است ، اما این جلسه دیگر حق استفاده از اختیارات خود را برای اقدامات اساسی و فوق العاده مانند پیشنهاد همه پرسی قانون اساسی ندارد.” نماینده وکلای انجمن قرقیزستان. “اصلاحات قانون اساسی فقط به طور قانونی و قانونی فقط توسط مجلس هفتم انجام می شود.”