قزاقستان: میلیاردر مرتبط با نظربایف درگیر دادگاه انگلیس شد

نبرد یک دهه ای بر سر دارایی های چند میلیارد دلاری که مربوط به بی اعتبار بودن دولت قزاقستان است ، یک میلیاردر قدرتمند نزدیک به سلطان مادام العمر نورسلطان نظربایف را به نبردی دربار در انگلستان کشانده است.

دادگاه انگلیس ماه گذشته حکم مسدود کردن دارایی های 5 میلیارد دلاری متعلق به بولات اوتموراتوف ، تاجر و مقام سابق دولت نظربایف را صادر کرد شرح داده شده توسط دیپلمات های آمریکایی به عنوان “شایعه” مدیر مالی شخصی “نظربایف است.

Utemuratov ، که نمونه کارها از آن است منافع تجاری شامل بانکداری ، بخش ارتباطات راه دور ، صنعت مهمان نوازی و معدن است تکذیب کرد ادعاهای مربوط به تخلف و گفته است که این ادعاها براساس اسناد نادرست است. او قول داده است که در دادگاه با آنها رقابت کند.

این حکم به دستور بانک BTA صادر شد ، یک وام دهنده فعلی منقرض شده که از سال 2009 ، با حمایت دولت قزاقستان ، نبرد قانونی برای بازیابی دارایی در دادگاه های سراسر جهان علیه مختار ابلیازوف ، رئیس اجرایی سابق. در طول راه پیروزی های حقوقی زیادی را علیه بانکدار بی اعتبار و مخالف خرگوش به دست آورده است.

از آنجا که ابلیازوف دهه گذشته را نیز به دنبال دشمنی شخصی علیه نظربایف و مبارزه برای تغییر رژیم، اخباری مبنی بر هدف قرار دادن BTA مورد حمایت دولت تاجری نزدیک به نظربایف شایعاتی را برای درگیری نخبگان برانگیخته است.

حکم 13 نوامبر گزارش شده توسط وال استریت ژورنال شرکتهای مرتبط با Utemuratov را هدف قرار می دهد ، از جمله شرکتهایی که در هتل های لوکس Ritz-Carlton در نور سلطان ، مسکو و وین و حق رای دادن Burger King در قزاقستان صاحب سهام هستند. اجرا کن توسط پسر آنتوموراتوف ، پسر

تیم وی در شرکت سرمایه گذاری ورنی کپیتال مستقر در آلماتی توضیح داد ، حکم دادگاه انگلستان سهام یوتموراتوف را در این شرکت ها مسدود می کند ، اما این فعالیت آنها تأثیر نمی گذارد.

یرلان اوسپانوف ، مدیر کل ورنی کپیتال ، به اوراسیا در گفت: “این محدودیت ها مربوط به فعالیت عملیاتی شرکت هایی نیستند که بولات اوتوموراتوف سهامدار آن است ، از جمله بانک ها ، هتل ها ، اپراتورهای مخابراتی ، یک شرکت معدن و رستوران های فست فود.” اظهارات کتبی در تاریخ 2 دسامبر. “همه شرکتها به کار عادی خود ادامه می دهند.”

حکم انجماد پس از آن صادر شد که BTA در ماه نوامبر ، Utemuratov و چندین همکار تجاری را به عنوان متهمان به پرونده ای که برای اولین بار علیه Ablyazov و Ilyas Khrapunov ، داماد خود در سوئیس ، در سال 2015 تشکیل داده بود ، اضافه کرد.

اوسپانوف گفت ، اوتموراتوف در حال آماده سازی برای طرح اعتراض ادعاهای BTA علیه وی است كه “براساس اسناد و مدارك ارائه شده است”. “تمام اسناد کاملاً جعلی است.”

به گفته اوتموراتوف با دارایی به ارزش 3 میلیارد دلار ، 764 امین ثروتمند جهان است لیست غنی فوربس، و چهارمین ثروتمند قزاقستان – پشت دینارا کولیبایوا و تیمور کولیبایف، دختر و داماد نظربایف ، که مجموع دارایی آنها بالغ بر 6 میلیارد دلار است.

ابلیازوف ، که همیشه ادعا می کرد اتهامات فساد علیه وی با انگیزه های سیاسی است ، آخرین ادعاها را نادرست رد کرد. در بیانیه ای برای Eurasianet ، خرپونوف آنها را “مضحک و خیالی” قلمداد کرد.

ابلیازوف در حوزه توطئه فرو رفت و اظهار داشت كه این پرونده بخشی از نقشه بی اعتباری یوتموراتوف به عنوان “سنگین وزن سیاسی و رقیب در جنگ برای قدرت” است. در یک پست فیس بوک، او انگشت خود را به سمت کریم ماسیموف ، رئیس کمیته امنیت ملی گرفت ، اما هیچ مدرکی برای ادعاهای خود ارائه نداد.

مدتهاست که درگیر درگیری های نخبگان در پشت صحنه در میان عدم اطمینان در مورد اینکه چه اتفاقی می افتد وقتی نظربایف ، که امسال 80 ساله شد ، سرانجام از صحنه سیاسی خارج شود ، شایعه شده است.

نظربایف در مارس 2019 از سمت ریاست جمهوری استعفا داد ، اما همچنان قدرت قابل توجهی را حفظ کرده و به عنوان رهبر ملت و رئیس مادام العمر شورای امنیت از اختیارات رسمی برخوردار است. کسیم جومارت توکایف ریاست جمهوری را بر عهده دارد و دائماً شایعات چرخشی اما غیرمستند در مورد جنگ قدرت بین دوتا.

توکایف گرم صحبت کرد هفته گذشته از اوتموراتوف ، اما مشخص نیست که آیا رئیس جمهور از روند دادگاه مربوط به او در لندن مطلع بوده است.