مراحل شناسایی اسکناس های 2000 روپیه ای جعلی قبل از سپرده گذاری در بانک ها

بدانید چگونه اسکناس های جعلی 2000 روپیه ای را قبل از سپرده گذاری در بانک ها شناسایی کنید

بر اساس داده های به اشتراک گذاشته شده توسط بانک مرکزی هند (RBI)، ارزش کل اسکناس های 2000 روپیه ای در گردش در 31 مارس 2023 به 10.8 درصد از کل کاهش یافته است. عکس فایل.

در یک تصمیم مهم هفته گذشته، بانک مرکزی هند اعلام کرد که تمام اسکناس های 2000 روپیه ای را از گردش خارج می کند. بانک مرکزی تا 30 سپتامبر 2023 مهلت داد تا اسکناس را در بانک‌ها سپرده یا مبادله کند. با این حال، برخلاف اقدام سال 2016، بانک مرکزی اعلام کرده است که اسکناس‌ها تا مهلت مقرر قانونی باقی خواهند ماند. RBI در توضیح دلیل تصمیم خود گفت که اسکناس‌های 2000 روپیه‌ای که برای مدت محدودی وارد بازار شده بودند، به ندرت در گردش بودند و بانک قبلاً چاپ اسکناس‌ها را در سال‌های 2018-2019 متوقف کرده بود. RBI اضافه کرد که با توجه به موجودی کافی اسکناس در سایر اسکناس ها، اسکناس های 2000 روپیه ای را می توان با اثرگذاری فوری خارج کرد.

بر اساس اعلام RBI، مشتریان از قبل صف بستن را برای واریز اسکناس در بانک های مربوطه خود آغاز کرده اند. با این حال، چند نکته را باید در نظر داشت، از جمله حد واریز اسکناس و شناسایی اسکناس های جعلی.

سقف واریز اسکناس 2000 روپیه
همانطور که توسط RBI بیان شده است، مشتریان می توانند اسکناس های 2000 روپیه ای را به روش معمول و بدون محدودیت واریز کنند. از سوی دیگر، بانک‌های دارای صندوق‌های ارز نیز به نحوه برداشت و واریز اسکناس رسیدگی کرده و دستگاه‌های خودپرداز و بازیافت‌کننده‌های نقدی خود را مجدداً پیکربندی خواهند کرد. در طول این فرآیند، اسکناس‌ها باید به‌دقت شناسایی، گزارش و نظارت شوند تا موارد جعل را بررسی کنند. یادداشت های دریافت شده هم از طریق پیشخوان و هم به طور مستقیم در صندوق پشتی / صندوق ارزها از طریق ماشین آلات بررسی می شوند. پس از شناسایی، اسکناس‌های جعلی به عنوان «اسکناس تقلبی» مهر می‌شوند و در قالب تعیین‌شده توسط RBI توقیف می‌شوند.

مقالات مرتبط

سردرگم

آیا در مورد اسکناس های 2000 روپیه ای گیج شده اید؟ فرماندار RBI Shaktikanta Das هوا را پاک می کند

سردرگم

سیاست Clean Note RBI: چرا بانک مرکزی تصمیم گرفت اسکناس های 2000 روپیه ای را از گردش خارج کند

مراحل بررسی اسکناس های تقلبی:
قبل از دانستن مراحل شناسایی اسکناس های جعلی، باید چند نکته را برای بررسی اسکناس های واقعی در نظر داشته باشید. در حالی که این اسم شامل یک موتیف از Mangalyaan در پشت است، با رنگ پایه سرخابی متمایز می شود. این یادداشت همچنین دارای ویژگی‌هایی مانند الگوهای هندسی است که با طرح رنگ کلی، هم در پشت و هم در قسمت جلو، هماهنگ است. اندازه نت 66 در 166 میلی متر است.

چیزهایی که در اسکناس های 2000 روپیه ای واقعی باید پیدا کنید:
1. رجیستر شفاف را با عدد 2000 روی یادداشت بررسی کنید.
2. تصویر پنهان را با عدد 2000 بررسی کنید.
3. عدد اسمی २००० را در دوانگاری در سمت مشاهده نت پیدا کنید.
4. پرتره مهاتما گاندی در مرکز سمت جلوی نت.
5. رشته امنیتی پنجره‌دار تغییر رنگ با نوشته‌های «RBI»، «भारत» و «2000». با کج شدن اسکناس 2000 روپیه، رنگ نخ از سبز به آبی تغییر می کند.
6. حروف کوچک “भारत” و “هند”.
7. بند گارانتی، امضای فرماندار با بند قول و نشان RBI را در سمت راست پرتره مهاتما گاندی پیدا کنید.
8. برای دیدن عدد اسمی با نماد روپیه، (2000 روپیه) با جوهر تغییر رنگ (سبز به آبی) در پایین سمت راست، علامت بزنید.
9. پانل اعداد را با اعداد با فونت صعودی در سمت راست پایین و سمت چپ بالا بررسی کنید.
10. واترمارک های پرتره و الکتروتایپ مهاتما گاندی (2000) را بررسی کنید.
11. نشان ستون آشوکا را در سمت راست پیدا کنید.

همه را بخوانید آخرین خبرها، اخبار پرطرفدار، اخبار کریکت، اخبار بالیوود،
اخبار هند و اخبار سرگرمی اینجا. ما را در فیسبوک دنبال کنید، توییتر و اینستاگرام