نخست وزیر ارمنستان پس از تهدید “جنگ داخلی” تحت فشارهای فزاینده ای قرار گرفت

نخست وزیر درگیر ارمنستان پس از اظهارنظرهای جنجالی در رسانه های اجتماعی که حتی متحدان از آنها به عنوان تهدید برای ایجاد یک جنگ داخلی یاد می کنند ، تحت فشار بیشتری قرار دارد. این کشور پس از شکست مقابل آذربایجان همچنان به حلزونی خود ادامه می دهد.

پاشینیان گفت: “من امروز ده ها فیلم از سربازان را از خط مقدم تماشا کردم.” ارسال شده در فیس بوک کمی از نیمه شب 16 نوامبر گذشته است. “من از بینش پسران متحیرم. بچه ها حق با شماست من در ایروان منتظر شما هستم. تا سرانجام مشکلات کسانی که زیر دیوار پارس می کنند حل شود. “

علی رغم زبان مورب ، پاسخ فوری و انفجاری بود. بسیاری پاشینیان را به تلاش برای ایجاد خشونت علیه مخالفان خود و حتی در تعبیرات سخاوتمندانه تری متهم کردند که وقتی کشور در بحران است ، در جستجوی غیرمولد دشمنان است. “آیا شما کاری بهتر از تماشای ده ها فیلم ندارید؟” یکی از کاربران زیر پست خود پرسید

به نظر می رسد این پست آخرین قطره برای بسیاری از متحدان پاشینیان باشد. در عرض یک ساعت ، یکی از اعضای پارلمان ائتلاف حاکم “گام من” ، گایانه آبراهامیان استعفای خود را اعلام کرد. وی در پست خود در فیس بوک نوشت: “من تمام تلاش خود را صرف بهبود اوضاع و جلوگیری از بدترین شرایط کرده ام.” “اما بلافاصله موثر ، من کار خود را به عنوان معاون به پایان رسیده در نظر بگیرم. من برای بسیاری از اشتباهات عذرخواهی می کنم. ”

آبراهامیان چندین نفر دیگر را دنبال کرد. وارک سیسریان ، رئیس ستاد معاون نخست وزیر ، تیگران آوینین ، اعلام کرد که حزب پاشینیان ، قرارداد مدنی را ترک می کند. ایرینا قاپلانیان ، معاون وزیر محیط زیست استعفا داد. تگوحی توماسیان ، یکی دیگر از اعضای پارلمان ، قرارداد مدنی را ترک کرد اما در پارلمان باقی ماند.

پاشینیان بوده است زیر آتش شدید از هفته گذشته از مخالفان سیاسی خود کاپیتولاسیون امضا کرد با آذربایجان در پی شکست فاجعه بار در جنگ شش هفته ای بین دو طرف. اعضای تیم حاکم وی تحت نظر قرار گرفتند حمله فیزیکی بلافاصله پس از تسلیم و در روزهای پس از آن ، احزاب مخالف تجمعاتی ترتیب دادند و وی را “خائن” خواندند و خواستار استعفا شدند.

این اولین درخواست انتقام جویی پاشینیان پس از کاپیتولاسیون نبود. اندکی پس از امضای قرارداد ، در یک ویدئوی فیس بوک ، وی گفت: من از همه شهروندانی که می فهمند چه اتفاقی می افتد می خواهم انتقام بگیرند “از اعضای رژیم سابق ، که وی در” انقلاب مخملی “2018 آنها را برکنار کرد و برخی را به نام صدا می زد.

در آخر هفته ، سرویس امنیت ملی (یک نهاد اجرای قانون تحت فرماندهی مستقیم پاشینیان) چندین رهبر مخالف را به اتهام برنامه ریزی کودتا دستگیر کرد. در میان دستگیر شدگان بودند آرتور وانتسیان ، رهبر حزب حارنیک و رئیس سابق NSS منصوب شده توسط پاشینیان ؛ وهرم بغداساریان از حزب جمهوری خواه حاکم سابق ؛ و Աշوت میناسیان ، فرمانده یك واحد داوطلب نظامی.

“حمله کنندگان ، که مخالف سیاست داخلی و خارجی دولت بودند ، قصد داشتند با ترور رئیس دولت قدرت را به دست بگیرند ،” NSS گفت در بیانیه 14 نوامبر

اما عجولانه استعفا از طرف متحدانش ، اوج گرفتن مجدد بحران بود.

لوسین بدالیان ، نماینده دیگر مجلس قدم من ، در نامه ای سرگشاده به رئیس مجلس آرارات میرزویان گفت که او “در آن شب فاجعه بار” استعفا داده است وقتی پاشینیان قرارداد کاپیتولاسیون را امضا کرد و میرزویان را از اتومبیل خود بیرون کشیدند و به سختی مورد ضرب و شتم قرار گرفتند. “اما هنگامی که به شما حمله شد ، من آن را پس گرفتم زیرا کنار رفتن شما در چنین شرایطی ناعادلانه است. ” “اگر قدم من در این زمان اقدام فوری انجام ندهد ، استعفا می دهم.”

پاشینیان سعی کرد نظرات خود را صبح بازگرداند. وی بار دیگر در فیس بوک پست نوشت و گفت که “خشونت یا تحریک خشونت به هیچ وجه نمی تواند ابزاری برای دولت باشد […] اکنون انتظار دارم که مخالفان نیز به صراحت اعلام کنند که از خشونت نیز چشم پوشی می کند. “

در یک کنفرانس مطبوعاتی پاشینیان گفت که به فکر استعفا نیست. وی بعداً در جلسه پارلمان شركت كرد ، كه توسط نمایندگان مخالف مجلس تحریم شد و گفتند كه آنها فقط برای بحث در مورد استعفای نخست وزیر شركت می كنند.

اما استعفای دیگر ادامه داشت: بعد از ظهر وزیر امور خارجه زهراب مونتساکانانیان یک یادداشت استعفا با دست نوشته است که سخنگوی وی در فیس بوک منتشر کرده است.